مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: عملیات آبگیری سد شفارود طی سال ۱۳۹۸ آغاز و در سال ۱۳۹۹ وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

سد شفارود سال ۱۳۹۹ وارد مدار بهره برداری می‌شود

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای گیلان ، مهندس کاظم لطفی در بازدید از پروژه احداث سد شفارود رضوانشهر در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران با بیان اینکه پس از آغاز عملیات آبگیری سد، ۹۴ هزار هکتار از اراضی جنگلی رضوانشهر زیر آب می روند و به ازای آن، پنج برابر آن را با دولت برای طرح جنگل کاری قرارداد بسته‌ایم.

وی افزود: گیلان دارای تعداد ۵۴ رودخانه است که تأمین کننده آب بخش کشاورزی و صنعتی این استان می باشند و در سالجاری بدلیل کاهش بارندگی و خشکسالی با کاهش حجم آب این رودخانه‌ها مواجه بودیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد برنج مصرفی کشور در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی گیلان کشت و تأمین می شود و شرکت آب منطقه ای استان باید دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی طی فصل زراعی از پشت سدها، رودخانه ها و منابع آبی داخلی استان تامین نماید.

وی ضمن اشاره به شرایط آب و هوایی امسال در سطح این استان افزود: در آغاز سالجاری ما شاهد کاهش شدید منابع آبی در سطح گیلان بودیم و حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال های گذشته در پشت سد منجیل کاهش داشتیم.

لطفی گفت: از مجموع منابع آبی استان اعم از سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش آب را داشتیم که با تدابیر لازم توانستیم این بحران را بدرستی مدیریت کنیم.

وی در ادامه به طرح ها و پروژه های در دست اقدام شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان اشاره و تصریح کرد : از اواخر سال گذشته تعداد ۱۳۰ پروژه به طور ویژه در سطح این استان وارد مرحله اجرا شد که از این میزان ۱۲۸ پروژه وارد مدار بهره برداری شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان بیان کرد: آب یک ثروت و سرمایه بسیار ارزشمند است که استان گیلان به لحاظ بهره مندی از این نعمت الهی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و در آینده می تواند تأمین کننده نیاز آبی بخش زیادی از کشور باشد.

وی همچنین با اعلام صدور مجوز محیط زیستی سد لاسک در شهرستان شفت نیز گفت: مجوز زیست محیطی سد لاسک صادر شده و ان شاالله در روزهای آتی عملیات اجرایی این سد آغاز خواهد شد و این خبر برای ساکنان شهرستان های شفت و فومن نوید بخش است.

لطفی ضمن اشاره به پیشرفت فیزیکی در پروژه سد شفارود و پلرود گفت: سد مخزنی شفارود در حوزه شهرستان رضوانشهر با ۴۰ درصد پیشرفت و پلرود با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در شرق گیلان درحال احداث است و سال ۹۹ آبگیری این دو سد آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: سد شفارود، پروژه دوستی با محیط زیست است و در زمینه اشتغال و تأمین آب منطقه موثر است.

وی در خصوص ساماندهی روستائیان بالا دست سد شفارود افزود: اراضی روستای دوران از توابع بخش مرکزی فرمانداری رضوانشهر، توسط کارشناسان و منابع مالی ارزیابی و برای خرید آنها اقدام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در زمینه قبور مطهر شهدا در روستای بالا دست این سد که در آینده پس از آبگیری به زیر آب خواهند رفت گفت: برای این امر نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مجوز لازم از مراجع قانونی اخذ شده است که با تشریفات خاصی نسبت به انتقال قبور این شهدا به یک نقطه دیگر اقدام خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در ادامه از ساخت ۱۰ سد لاستیکی در مناطق مختلف گیلان خبر داد و گفت: ده سد لاستیکی در حوزه جغرافیای پراکنده این استان در حال اجرا است که در آینده بخش قابل توجه ای از نیاز منابع آبی کشور را تأمین خواهند نمود.

وی همچنین گفت: ۲۶ پروژه در سطح استان گیلان داریم که ۱۶ پروژه از این تعداد ملی هستند و به عبارتی به ارزش ۳ هزار و یکصد میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم.

مهندس لطفی بیان کرد: یکی از موفقیت های آب منطقه ای گیلان این است که از ظرفیت بودجه های سنواتی استفاده می کند و ما از اعتبارت پیوست قانون سال ۹۶ که ۹۵ میلیارد تومان سهم آب گیلان بود نزدیک به ۲۰۴ میلیارد تومان تخصیص داشتیم که بیش از دو برابر اعتبار بود.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ روستا و ۸۱۰ کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی و بیش از ۱۴ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

طول رودخانه شفارود از سرچشمه تا محل احداث سد بطول ۵۵ کیلومتر می باشد که پس از ساخت این سد، بطول ۱۱ کیلومتر از جاده حاشیه این رودخانه از محور پونل به خلخال زیر آب خواهد رفت و برای این امر ساخت جاده جایگزین در دستور کار مجریان طرح قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.