روابط بین تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر در سایه مخالفت «محمود عباس» رئیس این تشکیلات با مفاد آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، دچار تنش شدید شده است.

تنش شدید بین تشکیلات خودگردان و مصر بر سر طرح آتش‌بس در غزه

به گزارش قدس آنلاین، در حالیکه یک منبع امنیتی مصر پیش‌بینی کرده است توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی پس از عید سعید قربان اعلام شود، تنش بین تشکیلات خودگردان و مصر به وجود آمده است.

برخی منابع آگاه فلسطینی علت این تنش را مخالفت محمود عباس با توافق آتش‌بسی دانستند که قاهره با هماهنگی «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل در روند صلح غرب آسیا در تلاش برای تحقق آن است.

روزنامه سعودی «الحیاة» با اعلام این خبر نوشت که اکثر گروه‌های فلسطینی به استثنای «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» که بر اولویت قرار دادن آشتی ملی تأکید داشت، با توافق آتش‌بس موافقت کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که عباس در موضوع آشتی بر تحویل گرفتن یک مرحله‌ای و کامل نوار غزه (حتی نقاط زیر زمینی) از حماس تأکید دارد و علاوه بر آن توافق با آتش‌بس را به امضای این توافقنامه توسط هیأت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی این سازمان و عضو کمیته مرکزی فتح، مشروط کرده است در حالیکه حماس با ریاست الاحمد در این هیأت مخالف است و علاوه بر آن تحویل نقاط زیر زمینی نوار غزه به تشکیلات خودگردان را نمی‌پذیرد.

طبق این گزارش هنوز جنبش فتخ به هیأت گروه‌های فلسطینی در قاهره ملحق نشده است در حالیکه یکی از رهبران این جنبش می‌گوید که به زودی هیأت فتح به گروه‌های حاضر در قاهره می‌پیوندد.

«ابومجاهد» سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز گفت که رایزنی بین قاهره و گروه‌های فلسطینی تا بعد عید ادامه دارد همچنانکه برخی منابع حماس نیز از استمرار گفت‌وگوها برای دستیابی به توافقی درباره آشتی و راهکارهای پایان دادن به محاصره نوار غزه و بازسازی این منطقه خبر داده‌اند.

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس نیز جمعه شب گفت که گفت‌وگوهای قاهره بر سازوکار تثبیت آتش‌بس اعلام شده در سال ۲۰۱۴، شکست محاصره نوار غزه و رفع مشکلات مردم این منطقه تمرکز دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.