قدس آنلاین – وحید اکرمی: یکی از مسافران پرواز ۵۰۴۵ هواپیمایی ماهان ، از ماجرای عجیب و دلهره آور روز جمعه پرواز بغداد - مشهد پرده برداشت.

روایت مسافران هواپیمایی که به مقصد نرسید/یک ساعت دلهره در پرواز بغداد- مشهد

یکی از مسافران این پرواز خانمی بود که با تحریریه قدس آنلاین تماس گرفت وبا ذکر این حادثه اضطراب آور، گفت: قرار بود هواپیمای شماره ۵۰۴۵  هواپیمایی ماهان تعداد زیادی از مسافران ایرانی و عراقی را در ظهر جمعه ۲۶ مرداد ماه از بغداد به مشهد منتقل کند. ساعت یک و ربع به وقت عراق سوار هواپیما شدیم و ساعت یک و بیست دقیقه هواپیما روشن و شروع به حرکت کرد. در بدو امر و با توجه به تجربیات قبلی، احساس کردم که هوای داخل هواپیما بسیار گرمتر از حد نرمال و آزار دهنده است. هواپیما تا حدود ساعت دو، یعنی تقریبا ۴۵ دقیقه روی باند فرودگاه حرکت و بعد از آن اقدام به پرواز کرد.

وی ادامه داد: این مدت طولانی حرکت کردن روی باند و هوای گرم داخل کابین  اضطراب زیادی را به مسافران وارد نمود. حدود یک ربع بعد شرایط بسیار غیرطبیعی شد. ناگهان تمام ماسکهای اکسیژن بصورت غیرمنتظره روی پاهای مسافران افتاد. با دیدن این صحنه، مسافران متوجه شدند که اتفاق بسیار ناگواری درانتظار آنهاست و احتمال سقوط هواپیما به اذهان متبادر شد و همه دچار شوک غیر منتظره ای گردیدند. حتی مهمانداران هم از ماجرا اطلاع دقیقی نداشتند و آنها هم در آن لحظه دچار اضطراب و پریشانی شدند.

وی با بیان اینکه هنوز یادآوری آن لحظات برایم سخت است افزود: پس از گذشت چند لحظه مهمانداران تلاش کردند تا به مسافران دلداری داده و کمی آنها را آرام کنند. از یکی از مهمانداران دلیل را جویا شدم که گفت هواپیما دچار اختلاف فشار شده و در ارتفاع بالایی قرار گرفته و به همین دلیل داخل هواپیما اکسیژن وجود ندارد. سعی کنید فقط از ماسک های موجود تنفس کنید. نمی دانم تا چه حد این صحبت مهماندار علمی و فنی بود اما سعی کردم مطابق گفته مهماندار عمل کنم.

این مسافر که نخواست نامش ذکر شود گفت: ناگهان متوجه شدم که مهمانداران به انگلیسی به یکدیگر می گویند که قرار است در فرودگاه نجف فرود بیاییم. اما پس از گذشت دقایق زیادی نمی دانم به چه علت هواپیما در نجف ننشست و به راه خود ادامه داد. بوی سوختگی در کابین هوا به مشام می رسید.

وی ادامه داد: هوای داخل کابین بسیار خفه کننده و نامناسب بود. به چند نفر از مسافران حالت تهوع دست داده بود و بعضی ها وضعشان بدتر شده بود. یکی بیهوش شده بود و مهمانداران در حال رسیدگی به وضعیت او بودند. صدای یا علی مدد مسافران و خواندن بعضی از آیات و سوره های قرآن از جمله آیت الکرسی در هواپیما به گوش می رسید. کم کم بوی سوختگی  هواپیما را فراگرفت. شرایط بسیار بغرنج شده بود و مسافران گمان میکردند هر لحظه احتمال سقوط هواپیما بیشتر می شود .

وی عنوان کرد: حدود ۴۵ دقیقه در این شرایط بودیم. دیگر ماسکها جواب نمی داد. به نظر می رسید که بود و نبودشان بی فایده باشد. بوی سوختگی هم هر لحظه بیشتر می شد. فشار و استرسمان به نقطه اوج رسیده بود تا از دور باند و ساختمان یک فرودگاه دیده شد. به هر زحمتی بود خلبان هواپیما را در آن باند نشاند. اما همان نشستن هواپیما هم به سختی و با تکانهای بسیار انجام شد.

این خانم مسافر افزود: هواپیما به سلامت نشست و درهای آن باز شد. نفس راحتی کشیدیم. بعد از پیاده شدن متوجه شدیم در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران فرود آمده ایم. ساعت به وقت تهران حدود چهار و نیم بود. مسئولان فرودگاه، ما را از یک دالان باریک عبور داده و در سالنی کوچک مستقر کردند. گفتند بمانید تا بلیت هایتان را چنج کنیم و برای پرواز مشهد آماده کنیم.

در آن شرایط بد روحی، باید ازدحام مسافران را در آن سالن کوچک تحمل می کردیم. بدون امکانات مناسب و پذیرایی معمول در سالن وقت را سپری می کردیم. از گوش بعضی از مسافران خون جاری بود و فشار خون بسیاری دیگر به شدت بالا رفته بود. با این وجود همه در همان سالن مستقر شده بودند. یکی دو امدادگر به صورت سرپایی در حال رسیدگی وضعیت جسمانی مسافران بودند.

وی با ذکر شرایط نامناسب مسافران پرواز بغداد - مشهد گفت: از یکی از افراد آنجا علت این شرایط بد را پرسیدم. او گفت به این دلیل است که مسئولان فرودگاه تقریبا مطمئن بودند که هواپیما سقوط می کند و به همین دلیل انواع ماشین های امدادی و اورژانس و هلی کوپتر و ... را تدارک دیده اند و از نشستن هواپیما در باند غافلگیر شده اند.

وی ادامه داد: حدود ساعت یازده و نیم شب، هواپیمایی که از شیراز راهی مشهد بود و از همان شرکت ماهان بود، به تهران آمد و ما را به مشهد رساند. بعدا از منابع موثق شنیدیم که یکی از موتورهای هواپیمای پرواز ۵۰۴۵ در آسمان شروع به سوختن کرده است و هنگام نشستن به صورت نصفه و نیمه سوخته بود.

وی افزود: در فرودگاه مشهد هم در تابلوهای اطلاع رسانی در حوالی ساعت ۴ پرواز بغداد مشهد را "ابطال شد" درج می کنند. این موضوع باعث می شود که اضطراب و دلواپسی شدیدی بین خانواده هایی که برای استقبال در فرودگاه حاضر شده بودند بیافتد. متاسفانه تاکنون مسئولان هواپیمایی ماهان یک عذرخواهی کوچک و معمولی هم از مسافران این پرواز نداشته اند و در رسانه های استانی و کشوری هم خبری از این ماجرا درج نشده است. امیدواریم که مسئولان مربوطه با مسببان این قضیه برخورد مناسب داشته باشند تا پروازهای کاملا امن و ایمنی برای همشهریان و هموطنان مان در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.