یک روزنامه سوری از وجود طرح احداث خط آهن ایران - عراق - سوریه و احداث یک بندر در غرب سوریه برای توسعه همکاری تهران دمشق خبر داد.

روزنامه سوری از پروژه خط آهن ایران - عراق - سوریه خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «الثوره» سوریه به نقل از منابع مطلع در وزارت حمل و نقل این کشور از وجود طرح احداث خط آهن بین ایران و سوریه خبر داد. 

طبق گفته این منابع، قرار است عراق نیز در این طرح مشارکت داشته باشد زیرا این خط آهن از شلمچه در ایران آغاز و به بندر بصره می‌رسد و از آنجا به خاک سوریه می‌رود. این طرح منطبق بر چشم‌انداز راهبردی و تلاش‌های وزارت حمل و نقل سوریه برای عبور راه ابریشم از سوریه است. 

این منابع همچنین از وجود طرح دیگری برای تأسیس بندری در «الحمیدیه» در طرطوس در غرب سوریه و توسعه کار بندرها و کشتی‌ها و تأمین تسهیلات برای افزایش نقل و انتقال و تبادل تجاری میان ایران و سوریه خبر دادند. 

پیشتر و در ماه ژوئیه «علی حمود» وزیر حمل و نقل سوریه از تلاش برای توسعه مسیرهای ارتباطی در سوریه از شمال به جنوب و از شرق به غرب این کشور خبر داده بود.

حمود گفته بود که وزارتخانه او چشم‌اندازی ویژه و راهبردی در دست اجرا دارد که شامل احداث مسیرهای بین‌المللی است که جهات مختلف کشور سوریه را به هم مرتبط می‌کند و با «عبور جاده ابریشم از سوریه» منطبق است.

وزیر حمل و نقل سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که طبق طرح‌های او، اتوبان اول شامل شمال به جنوب از مرزهای ترکیه تا مرزهای اردن یعنی شامل «باب‌الهوی - حلب - حماة - حمص - دمشق - مرز اردن» به طول 432 کیلومتر و با هزینه‌ای نزدیک به 480 میلیارد لیر سوریه است. 

طبق گفته وزیر سوری، مسیر دوم، شرق و غرب سوریه را به هم متصل می‌کند. این مسیر از طرطوس در ساحل غربی سوریه آغاز می‌شود، به حمص و البصیری، سپس «تنف» (مثلث مرزی سوریه-عراق-اردن) و از آنجا به مرز سوریه و عراق می‌رسد و طول آن 351 کیلومتر با هزینه 281 میلیارد لیره سوریه است.

در بخش داخلی و توسعه‌ راهها در سوریه نیز به گفته این منابع، بر اساس طرحی دیگر قرار است کمربندی به طول 170 کیلومتر پیرامون دمشق احداث شود که با افزایش فعالیت‌های اقتصادی، مسکن و طرح‌های حیاتی در خدمت این فعالیت‌ها باشد و با مرتبط کردن آزادراه‌های دیگر به نزدیکی دمشق، از حجم ترافیک داخل دمشق بکاهد. 

الثوره نوشت که «کار، اکنون بر آماده‌سازی و تاسیس جاده‌هایی با کاربرد منفعت بین المللی، اقتصادی و منطقه از طریق مرتبط کردن الساحل الغاب به اتوبان حماة - حلب به طول 30 کیلومتر و احداث شش پل است.

طبق این گزارش، مسیر دیرالزور به شهر البوکمال (مرحله دوم از شهر المیادین تا البوکمال) به طول 90 کیلومتر به علاوه مسیرهای مرتبط دیگر به طول 34 کیلومتر در دست احداث است. 

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.