۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 615497

خوب و بد طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس

هادی عابدی، کارشناس آموزش

براساس اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی، آموزش عمومی تا پایان دوره متوسطه دوم برای تمام دانش‌آموزان رایگان است، اما در قوانین آموزش و پرورش جلب مشارکت‌های مردمی نیز پیش بینی شده است، ولی متأسفانه میزان تخلفات در مدارس دولتی و غیردولتی زیاد بوده و نحوه جذب و هزینه کرد کمک‌های مردمی سلیقه‌ای است که در برخی موارد باعث دلزدگی والدین شده است. در این برهه که بودجه‌های دولتی (اعم از سرانه، تملک دارایی، کیفیت بخشی و...) کفاف هزینه‌های مدارس را نمی‌دهد، می‌توان با مدیریت هوشمند بر کمک‌های مردمی، اداره مدرسه را سهل‌تر نمود.

در سال 1393 طرح سراسری حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی و در سال 1395 به صورت رسمی آغاز شد و در سال‌های بعدی و با تغییر معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش غیرقانونی دانسته شده و اجرای آن متوقف شد. در سال 1397 و با رویکرد تیم جدید در وزارتخانه این طرح دوباره مطرح شده است که اجرای آن می‌تواند باعث نتایج مفید و یا مضری برای سیستم آموزشی کشور شود.

در مدارس، وجوه متعددی باعناوین مختلف مانند سرویس ایاب و ذهاب و کمک‌های مردمی و... اخذ می‌شود که ممکن است به صورت سلیقه‌ای از سوی مدیران مدارس در امور دیگری به مصرف برسد که با شناسه‌دار شدن خدمات در حساب یکپارچه این مشکل برطرف خواهد شد و علاوه بر این می‌توان آمار کمک‌های مردمی را در هرزمان اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات غیررسمی موثق، در سال تحصیلی گذشته گردش مالی حساب مدارس از محل کمکهای مردمی چند هزار میلیارد تومان بوده که متأسفانه هیچ نظارتی بر آن نشده است.

در این یادداشت به برخی مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایا:

1.افزایش نظارت بر ورود و خروج منابع مالی مدرسه از زمان و مکان واریز وجوه و رصد آن‌ها تا محل هزینه که این نظارت ازسطح منطقه آغاز و به شهرستان، استان و وزارتخانه می‌رسد.

2.مدیریت بر هزینه کرد این مبالغ در محل هایی که خانواده‌ها قدرت کمتری در کمک به مدرسه دارند.

3.جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و افزایش نظم و انضباط مالی

4.کاهش هزینه خانواده‌ها در زمینه آموزشی و کمک آموزشی

5.یکپارچه سازی نرم افزار مالی مدارس و آسان نمودن تهیه گزارش‌های مالی و تراز سالیانه آن ها

معایب:

1.ایجاد زمینه‌های فساد در سیستم نظارتی

2.کاهش اختیارات مدیران در برخی موارد

3.ایجاد سیکل طولانی در بازگشت مبالغ واریزی به هر مدرسه به دلیل وجود کاغذبازی اداری

4.نبودن بستر لازم در تمام کشور

نگرانی جدی که در این زمینه وجود دارد؛ هزینه کرد کمک‌های هر مدرسه در همان مدرسه است که اگر این اتفاق نیفتد، باعث دلسردی و نگرانی والدین می‌شود. چالش دیگر پیش روی این طرح این است که براساس اسناد بالادستی باید اختیارات مدیران افزایش یابد که با اجرای این طرح در برخی موارد در تناقض است و باید راهکار قانونی مناسبی برای آن یافت.

از دیدگاه نگارنده، وجود سامانه یکپارچه برای کنترل و مدیریت حساب مدارس بسیار ضروری است، اما ایجاد بسترهای مورد نیاز قبل از آن لازم است و تا زمانی که بسترهای مورد نیاز آماده نشوند، اجرای این سامانه می‌تواند، چالش‌های زیادی برای مدارس ایجاد کند.

اخذ مصوبات مورد نیاز از مجلس شورای اسلامی، هماهنگی با دیوان محاسبات، ارائه آموزش‌های لازم به مدیران و مسئولان مجری و تهیه سامانه قدرتمند می‌تواند اجرای این طرح را موفقیت آمیز کند، ولی در غیر این صورت این طرح با شکست روبه رو خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.