منابع عراقی از دستیابی ائتلاف‌های سائرون، النصر، حکمت و الوطنیه به توافق برای تشکیل فراکسیون پارلمانی خبر دادند.

 توافق ائتلاف مقتدی صدر، النصر،حکمت و الوطنیه برای تشکیل فراکسیون اکثریت

به گزارش قدس آنلاین، ائتلاف‌های سائرون به رهبری مقتدی صدر، الحکمه به رهبری عمار حکیم، النصر به رهبری حیدر العبادی و الوطنیه به رهبری ایاد علاوی برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی به توافق دست یافتند.

 ائتلاف سائرون، النصر، الحکمة و الوطنیه ضمن اعلام توافق بر سر تشکیل هسته بزرگترین فراکسیون، اعلام کردند این ائتلاف فراتر از طایفه گرایی بوده و سهمیه بندی را نمی پذیرد.

این ائتلاف با صدور بیانیه مشترک اعلام کرد: با تصمیم ملی عراق برگرفته از منافع کشور و در پاسخ به درخواست های شهروندان، بر تشکیل هسته ائتلافی توافق کردیم که هدف از آن تشکیل فراکسیون پارلمانی و تشکیل دولت است.

بر اساس این بیانیه در نشست این ائتلاف ها تصمیم گرفته شد، فضا برای مشارکت سایر شرکای سیاسی در این فرکسیون فراهم شود و تاکید شد، این ائتلاف عزم خود را برای کار جدی با هدف تشکیل دولت مردمی بر اساس عدالت و برابری و تامین زندگی شرافتمندانه برای تمام ملت عراق جزم کرده است و می کوشد مشارکت جدی و تاثیرگذار در تشکیل دولت را فراهم کند؛ دولتی که باجدیت به دنبال تقدیم خدمات و سازندگی و بازگرداندان مهاجران و نیز مبارزه با فساد و عوامل آن باشد.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تاکید کردیم که خالصانه در تلاش برای دمیدن خون تازه در بین مردم عراق باشیم تا در اداره کشور در مرحله آینده مشارکت داشته باشند.

این در حالی است که عصر روز گذشته هتل بابل بغداد میزبان نشست پنج جانبه با هدف تشکیل هسته بزرگترین فراکسیون پارلمانی از نظر تعداد کرسی در پارلمان جدید بود و مقتدا صدر رهبر جریان صدر و عمار الحکیم و نیز صالح المطلک در کنار حیدر العبادی نخست وزیر و کاظم الشمری و عدنان الزرفی در این نشست حضور داشتند.

‎انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه 12 می 2018 برابر با 22 اردیبهشت 97 برگزار شد که طی آن ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی در رده‌های اول تا سوم طرف‌های پیروز قرار گرفتند.

تایید نتایج نهایی انتخابات از سوی دادگاه فدرال، به این معناست که احزاب پیروز بر اساس قانون اساسی، 90 روز برای تشکیل دولت فرصت دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.