قدس آنلاین - وحید اکرمی: نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: کارشناسانی که در لایه های پایین تر از وزیر و معاونانش هستند، بیشترین آسیب را بر برنامه ریزی های کلان کشور و هدر رفت منابع می زنند.

حاتمیان:کارشناسان خرد مانع برنامه ریزی های کلان هستند

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس که ظهر امروز در تحریریه قدس آنلاین مشهد حضور پیدا کرده بود ضمن آشنایی با فعالیت های این واحد خبری در گفتگو با خبرنگار ما افزود: تا لایه های بعد از معاونان و وزرا درست نشوند کشور درست نمی شود. با جابه جایی رئیس جمهور و وزیران و معاونانشان، اتفاقی خاص و چشمگیری برای کشور نمی افتد. باید در لایه های پایین کار درست شود.

وی اعلام کرد: معمولا وزرا و معاونان وزرا که برای کشور تصمیمات کلان می گیرند، تحت تاثیر کارشناسان پایین دستی خود هستند و به آنها اعتماد می کنند. اما بسیاری از آمارها و وسایل و تجهیزاتی که کارشناسان براساس آنها نظر کارشناسی می دهند ایراد دارد و غلط است. آمارها معمولا توسط نیروهای جزء تهیه می شود. این آمارها راستی آزمایی نمی شود و حدود ۸۰ درصدشان اشتباه است. بیشتر اوقات کسانی که آمار را برداشت می کنند، چندان فنی نیستند و کار را به صورت تجربی کسب کرده اند نه آکادمیک. یا اینکه تصمیماتی اشتباه می گیرند که باعث از بین رفتن سرمایه های و منابع کشور می شود.

نماینده مردم درگز در شورای اسلامی گفت: در حوزه انتخابی خودم از این نمونه ها بسیار است. به عنوان مثال مسولان وقت سازمان آب مدتی آمار رودخانه های منطقه را بر اساس دستگاه هیدرومتری اعلام می کردند. این آمار را بسیار دقیق می دانستند و از نتایج آن تعریف و تمجید می نمودند. روزی با معاونان وزیر به محل مراجعه کردیم اما هیچ اثری از دستگاه هیدرومتری دیده نمی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: در مورد دیگر برای انتقال آب پشت سد درونگر، لوله بزرگی تعبیه شده و با توری دهانه آن بسته شده تا شی شناور یا لای و چیزهایی مشابه آن وارد لوله نشود. در مواقعی که آب رودخانه زلال است جریان طبیعی آب برقرار است و مشکلی بوجود نمی آید. اما زمان سیلابی و بروز گل و لای این دهانه به سرعت گرفته می شود و آب به جای ورود به لوله از دسترس خارج شده و وارد کشور ترکمنستان می شود.

وی عنوان کرد: به همین دلایل است که مسوولان بلند پایه و نمایندگان و حتی رسانه ها و خبرنگاران چندان مثمر ثمر نیستند. برای برنامه ریزی بهتر و آبادنی و عمران کشور تلاش می کنند اما در نهایت تلاش آنها با موفقیت چندانی روبرو نمی شود. خودتان قضاوت کنید، چند سال است که در مورد مصرف بهینه آب و صرفه جویی و کاهش استفاده از این سرمایه گرانبها صحبت می شود. به نظرتان چند نفر توانسته اند، به صورت قابل توجهی آب مصرفی شان را کاهش دهند. یا آب کمتری اتومبیلشان را بشویند یا در مصرف آب استحمام شان کاهش قابل توجهی رخ داده است؟

وی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین مسایلی که مانع پیشرفت کشور ماست، روحیه احساسی و عاطفی هم میهنانمان است. وقتی بلای طبیعی مثل زلزله یا سیل و ... اتفاق می افتد یا به عنوان مثال در سطح پایین تر، اقدام راننده بولدرز فلان اداره باعث تخریب چند خانه مسکونی می شود چقدر سر و صدا ایجاد می شود و باعث بروز انعکاسات مختلف در جامعه می شود. اما وقتی یک مسئول می گوید برای عمران و آبادانی فلان منطقه باید اقدامات مهم و اساسی انجام شود چندان با اقبال عمومی از طرف جامعه قرار نمی گیرید. باید برای ترمیم و بهبود این روحیه در جامعه تلاش مجدانه ای انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.