معصوم با اشاره به تحریم‌های ایران گفت: عراق در صف کسانی که از تحریم آمریکا علیه ایران خوشحالند، نمی‌ایستد... دیپلماسی ایران قادر است، از شدت این تصمیم آمریکا بکاهد.

ایران با دیپلماسی خود قادر است از شدت تحریم‌های آمریکا بکاهد

به گزارش قدس آنلاین، «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العالم» اعلام کرد که عراق، محلی برای حمله نظامی به ایران نخواهد شد و ایران با دیپلماسی با تجربه خود، می‌تواند تحریم‌ها را کم‌اثر کند.

معصوم با اشاره به تحریم‌های ایران گفت: عراق در صف کسانی که از تحریم آمریکا علیه ایران خوشحالند، نمی‌ایستد... دیپلماسی ایران قادر است، از شدت این تصمیم آمریکا بکاهد. 

رئیس جمهور عراق، توافق هسته‌ای را «امری بسیار عالی» توصیف کرد و گفت: شاید بخشی از تصمیم‌هایی که آمریکا اخیرا (علیه ایران) اعلام کرده، واکنشی به دولت قبل آمریکا به ریاست باراک اوباما باشد. اوباما در حل برخی مشکلات نقش داشت. توافق [هسته‌ای] که حاصل شد، حقیقتا چیز خیلی عالی بود. دلیلی بود بر تجربه و هوشمندی دیپلماسی ایران اما واقعیت اکنون عوض شده است. تسری دادن تحریم‌ها به عراق هم آسیب می‌زند؛ نه فقط به عراق، بلکه به همه کشورهای امضاکننده [توافق با ایران]. مثلا پنج کشور متضرر از این تصمیم‌ها در نتیجه ما هم آسیب می‌بینیم. طرف اصلی در این مسئله جمهوری اسلامی است برای همین ضروری است که بعد از خروج آمریکا [از توافق] با این طرف‌های پنجگانه با سیاست باز رفتار کند... همچنین با کشورهای آسیایی. چون تصمیم آمریکا فردی است و چندین طرف متضرر می‌شوند.

معصوم در پاسخ به موضع حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق درباره تحریم‌های ایران نیز گفت: نمی‌خواهم به جای آقای العبادی حرف بزنم. شاید اگر در فضایی غیر از کنفرانس خبری بود، شاید طوری دیگر صحبت می‌کرد.. می‌گویم شاید؛ اما [به هر حال] برخی از این تحریم‌ها چه عراق بخواهد چه نخواهد، الزام‌آور است؛ مثل حواله‌های بانکی. چون اساس پول خارجی دلار است. در خصوص حواله‌های ارزی نیز باید گفت که زیر نظر آمریکاست و در نتیجه کنترل دست اوست. اما مسائل دیگر خیر. ما از فاو تا زاخو مرز مشترک داریم. این مرزهای طولانی عریض نمی‌تواند مانع تجارت  و همچنین مسائل دیگر شود و شاید مقصود آقای نخست‌وزیر [از اینکه ناچار است به بخشی از تحریم پایبند باشد] همین حواله‌های بانکی بوده که [اختیارش] دست ما نیست و دست هیچ کشور دیگری نیست. الان دلار بر همه حواله‌های بانکی هیمنه دارد. 

معصوم با بیان اینکه «آقای العبادی در موضوع (تحریم ایران) با ما هماهنگی نکرد و هیچ جلسه‌ای برای یکی کردن مواضع برگزار نشد» گفت که «فکر نمی‌کنم او (العبادی) تابع آمریکا باشد و همه تصمیم‌هایش را اجرا کند. همانطور که گفتم، برخی تصمیم‌های خارج از کنترل ماست اما در برخی دیگر، دست ما باز است و باید روابط ویژه جمهوری اسلامی و عراق را مراعات کنیم. ما در صف کسانی که از تصمیم آقای ترامپ خوشحالند نیستیم. ما شادمانی نمی‌کنیم. بالعکس ما شادمان نیستیم. این تصمیم‌ها به روابط ما هم آسیب می‌زند». 

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه «در زمان جنگ عراق-ایران نیز حرکت تجاری وجود داشت و متاثر از جنگ نشد» گفت که «تا الان آنچه گفته شده، در حد حرف و رسانه‌ است. عملا چیزی رخ نداده.  الان از دولت [عراق] می‌خواهم که هیأتی عالی به جمهوری اسلامی بفرستد و این موضوع را بررسی کند و اجازه ندهیم که طرف‌های رسانه‌ای مسابقه تبلیغاتی [علیه ما] راه بیندازند. این کارها، نتیجه‌اش روغن ریختن روی آتش است. هیأتی به ایران برود و همه مسائل را بررسی کند. ایران هم که به هوشمندی و باتجربه بودن در دیپلماسی مشهور است، هیئتش را به پنج کشوری که در توافق هسته‌ای هستند، بفرستد. دیپلماسی ایران می‌تواند اثر [تحریم] را کم کند. شرکت‌های بزرگ و کوچکی از این تصمیم آمریکا متضرر شده‌اند در نتیجه موضع ایران و کشورهای آسیب‌دیده را تأیید می‌کنند».

معصوم در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص کمک ایران به عراق بعد از حمله داعش، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از روز نخست حمله داعش به عراق کمک کرد. نه فقط کمک‌های بشردوستانه بلکه کمک‌های نظامی و اطلاعاتی. ایران شریک ما بود [در دفاع از عراق]. علاوه بر این، شرکای دیگری هم داشتیم که نمی‌توانیم حذفشان کنیم اما با جمهوری اسلامی روابط داریم که قبل‌تر گفتم که گذرا نیست بلکه روابطی مهم است و باید آن را حفظ کرد.

رئیس جمهور عراق در بخشی دیگر از سخنان خود، «تجربه دولت وحدت ملی» را ناموفق توصیف کرد و افزود که خواسته‌های مردم عراق در همه استان‌ها مشروع است و «سهم‌خواهی سیاسی» علت اصلی مشکلات در خدمات‌رسانی به مردم است. 

فؤاد معصوم در خصوص رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید نیز گفت که اگر بار دیگر از او بخواهند قبول خواهد کرد و این مایه افتخار برای اوست اما باید حاصل توافق حداقل دو حزب اصلی کردستان عراق باشد.

رئیس جمهور عراق همچنین با بیان اینکه «به سود عراق نیست که وارد رویارویی با آمریکا شود» همچنانکه عراق ابزار دست این کشور علیه طرف‌های دیگر نخواهد شد، افزود: عراق گذرگاه حمله نظامی به ایران نخواهد شد. او توضیح داد که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد و نیروهای آمریکایی که در عراق هستند، مستشار هستند.

رئیس جمهور عراق پیش از این نیز در روزهای اخیر، اعلام کرده بود که عراق موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست و برای بغداد دشوار است که با تحریم آمریکا همراهی کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.