رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار گفت: قلعه تاریخی کریم آباد در سال 1388 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که مرمت و بازسازی این قلعه آغاز شده است .

بازسازی قلعه تاریخی کریم آبادرشتخوار آغاز شد

 کاظم  کامیاب در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین خراسان رضوی در رشتخوار  افزود: رسیدگی و سامان دهی به میراث فرهنگی روستای کریم آباد یکی از برنامه هایی است که در دستور کار نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شهرستان رشتخوار قرار گرفته است

وی افزود: این اثر تاریخی از یادگاران دوره قاجار است که در فاصله 5 کیلومتری شهر رشتخوار و در روستای کریم آباد واقع شده است،

وی اظهار داشت: عملیات مرمتی این بنای تاریخی شامل مرمت سر در ورودی قلعه، استحکام بخشی و کاهگل کشی دیوار و برجهای ضلع شمال شرقی و جنوب غربی، خاکریزی پشت برج و بارو ضلع شمالی و شرقی، دوخت و دوز ترک ها و شکافهای موجود در برجهای شمالی و شرقی و تقویت بقایای دیوار بارو نیز از دیگر عملیات اجرایی در مرمت قلعه تاریخی کریم آباد است.

 وی با اشاره اینکه قلعه کریم آباد از مهمترین مواریث فرهنگی روستای کریم آباد محسوب می شود اذعان داشت سعی می شود، هر ساله اعتباری ویژه به منظور احیاء و بازسازی این قلعه تاریخی اختصاص یابد.

کامیاب خاطر نشان کرد: نصب تابلو های راهنما، نور پردازی و مرمت دیگر برجها و باروی قلعه از دیگر اقداماتی است که طی سالهای آینده در قلعه کریم آباد صورت خواهد گرفت.

 وی  افزود: این قلعه تاریخی با 6800 متر مربع مساحت در جنوب غربی روستای کریم آباد و در جنوب اقامتگاه در حال تجهیز منصوری قرار گرفته است و پلان آن مستطیلی و دارای 4 برج دایره ای شکل در چهار جهت اصلی و در 2 طبقه است که حدود 10 متر ارتفاع دارند

رییس میراث فرهنگی رشتخوار همچنین  از کشف قنات تاریخی در قلعه قدیمی کریم آباد رشتخوار مربوط به دوران قاجارخبر داد و گفت: این قنات جهت  لابروبی نیازمند اعتبار ملی  است و با احیای این قنات که مکمل این مجموعه تاریخی است  موجب رونق گردشگری است.

کامیاب  با اشاره به حضور گردشگران و بازدیدهای توریستی از این قلعه  تاریخی گفت: قلعه تاریخی کریم آّباد در کنار دیگر آثار تاریخی شهرستان رشتخوار فرصتی مناسبی را جهت جذب گردشگران در این شهرستان فراهم می‌کند.

 وی با اشاره به وسعت 6800 متری این اثر تاریخی گفت: قلعه تاریخی کریم آباد دارای 4 برج دایره‌ای شکل در اطراف قلعه، 4 حیاط، و تعدادی اتاق‌ها با تزئینات و نقاشی‌های قدیمی بروری دیوارها بنا شده است.

وی گفت:قلعه تاریخی کریم‌آّباد در 5 کیلومتری مرکز شهرستان رشتخوار و جز 26 اثر از300 اثر ثبت شده در آثار ملی کشور  می باشد

وی  گفت: بیش از 8 سال از ثبت قلعه تاریخی روستای کریم آباد در فهرست آثار ملی می گذرد که امسال قسمتی از این اثر تاریخی مرمت شده است ، اما نیاز به اعتبار بیشتر جهت تکمیل مرمت می باشد.رشتخوار بیش از 300 اثر تاریخی دارد که 30 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.