۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 615696

شاید اگر نیم نگاهی به اخبار ومطالب دیروز و امروز رسانه های شهر مشهد بیاندازیم و سر خط اخبار آنرا دنبال کنیم با مواردی متفاوت باتمام شهرهای دیگرکشور برخوردکنیم ؛ مواردی که نشان از حرکت خزنده و درسایه یک جریان برای سلطه فرهنگی بر مردم شهری دارد که مقدس ترین شهر کشورو پایتخت معنوی ایران اسلامی دارد.

هجمه خزنده فرهنگی به مشهد مقدس

دیروز نشست خبری استاندار خراسان رضوی با رسانه ها اگرنگوییم مهمترین اما قطعا میتوان گفت یکی از مهمترین بخشهای گفت وگوی وی حول محور آماده سازی زمینه ها برای برگزاری کنسرت بود.این درحالی است که این روزها بسیاری از مردم چشم به دهان مسوولان دولتی دارند تا ببینند چه تدارکی صرفا برای معیشت انها دیده شده است . چه کاری قراراست برای فرزندان بیکار انها انجام شودو برای بهبود کاروکسب انها چه برنامه ای درپیش است .

 درشورای شهرمشهد رییس شورا که بعنوان نماینده مردم مشهد برای خدمت به عمران وآبادنی شهر انتخاب شده است برای برگزاری کنسرت تلاش میکند . درحالیکه درحاشیه شهر مشهد مردم هر روز بیماری جدیدی را تجربه میکنند چرا که امکانات شهرداری صرف ساخت ورزشگاههای تبلیغاتی میشود. درمیانه شهر ترافیک امان زائران ومجاوران را بریده اما پارکینگها برای تبلیغات وبدون هدف درکنار پارک ملت کلید میخورد. متروواتوبوسرانی مشهد هنوز درخم اول کوچه اندوشورای شهر اندوه بزرگراه جنوبی مشهد را درسر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که اتفاقا تازه بر مسند تکیه زده درحالی بخش زیادی از مصاحبه مطبوعاتی خود را به مساله کنسرت اختصاص میدهد که روزنامه های استان و بویژه شهر مشهد کاغذ ندارند. درحالی برای نمایشگاه مبل از سوی ارشاد جواز صادر میشود که دهها رشته هنری روی زمین مانده اند .

آیا قرار گرفتن یک موضوع خاص درمصاحبه چندتن از مهمترین مقامهای مسوول درخراسان رضوی و اختصاص بخش زیادی از انرژی و تلاش این مقامها برای این موضوع خاص اتفاقی رخ داده است .

قطعا هرعقل سلیمی این موضوع را رد کرده و واقعیت را قبول میکند. واقعیتی که ازحضور پشت پرده ودرسایه یک جریان خاص فرهنگی درمشهد حکایت دارد. جریانی که درقالبهای گوناگون ظاهرشده ودرپوششهایی بسیار فریبنده سعی دارد تا قبح شکنی و حرمت زدایی را ازمقدس ترین شهر کشور شروع کند. قطعا این جریان اگر قرار بود این رویه را دیگر شهر ها که قداست خاصی ندارند دنبال کند تا بحال به نتیجه هم رسیده بود  کما اینکه برگزاری کنسرت در دیگر شهرهای کشور هیچ مساله خاصی نیست  اما قرار است مشهد مقدس کانون این جریان باشد  چرا که  کانون جریانی انقلابی نیز درمشهد قراردارد ومشهد مقدس همواره یکی از قطبهای مبارزه با جنگ نرم دشمن یا عوامل داخلی ان بوده است .

 کنسرت ونمایش  پوشش این جریان و تفریح جوانان تنها بهانه است درحالیکه  این مساله هیچ منافاتی با تفریح سالم جوانان ندارد و هیچ کس هم مخالف ان نیست . دم خروس ماجرا ازآنجا بیرون میزند که وقتی یک مقام قضایی میگوید بگذارید تپه های جنوب مشهد برای تفریح سالم جوانان باقی بماند رگ گردن برخی از همین مسوولان بیرون میزند و برای تفریح سالم جوانان مشهدی هیچ حقی قایل نمیشوند .اما تا سخن ازکنسرت به میان میاید انرا مکانی برای تفریح سالم جوانان میدانند وهمین دوگانگی است که درخصوص نیت خیر برخی ازآنان تردید افکن میشود.

شاید به همین خاطر هم هست که برخی از مدیران فرهنگی تلاش دارند تا هرطور شده قبح برخی اعمال ورفتار رادرمشهد بشکنند. مثلا به برنامه ای که احتمال دارد منجر به حرکات خارج از عرف شود مجوز بدهند یا حتی برای نمایشی که قطعا با حاشیه های زیادی همراه خواهد شد زمینه سازی کنند.

خوب است بدانید که این رفتار مختص یک مدیر هم نیست . مدیر سابق ارشاد مشهد به برنامه ای مجوز داد که منجر به رقص یواشکی دختران و پسران دریک مجتمع شد . امروز هم مدیر جدید ارشاد مشهد به تئاتری مجوز که حرکات موزون هنرمندان خانم دران هویداست . ایا این رفتارها به صورت کاملا اتفاقی رخ میدهد؟

همه اینها حکایت از جریانی دارد که اگر نگوییم اگاهانه اما قطعا میتوان گفت جاهلانه  تلاش میکند تا با هر ابزار ممکن راه نفوذ فرهنگ غربی را درمیان جوانان مقدس ترین شهرکشور بازکند حال میخواهد با کنسرت باشد یا تئاتر یا مراسم قرعه کشی دریک مجتمع تجاری.

دراین میان اگرچه برخی مقامهای مسوول مانند امام جمعه مشهد هوشیارندو دایم درحال هشدار و تذکر اما به نظرمیرسد سایر مقامهای استانی تحت تسلط وفشار همین جریان قرار گرفته وخواسته وناخواسته درجریان اهداف انها گام برمیدارند. اتفاقاتی که طی یکساله اخیر درمشهد مقدس رقم خورده نشان میدهد که گام اول این گروه حساسیت زدایی از متدینین این شهر مذهبی است . رقص دریک مجتمع را حادثه ای اتفاقی تلقی میکنند، کنسرت درنمایشگاه قران را به خواننده ای موجه نسبت میدهند . برای خواننده موجه دیگری کنسرت برگزاری میکنند ودست اخرهم تئاتری مساله دار را به اسم هنر روی صحنه میبرند تا اندک اندک این اتفاقات برای گروه حساس عادی جلوه کند و زمینه اجرای برنامه های انچنانی درمشهد فراهم شود.

به نظر میرسد اگر تنها مقامی که دراین زمینه هشدار میدهد را درمقابل این سیل عظیم هجمه های وارده تنها بگذاریم تا چندی دیگر باید منتظر باشیم تا ازپیک زائران رضوی را درزمان اجرای کنسرت فلان خواننده پاپ و رپ و نمایشنامه موزیکال بهمان هنرپیشه مساله دار پذیرایی کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.