ماموستا دکتر عابد نقیبی عضو مجمع علمای جهان اسلام گفت: همه کارشناسان ادیان ابراهیمی متفق القول هستند که همه ادیان ابراهیمی «اسلام» است. وی با بیان اینکه دین اسلام تکامل یافته ادیان الهی است، افزود: برخی مناسک و آیین‌ها در اسلام وجود دارد که در ادیان پیشین هم بوده و در شریعت محمدی به آن مهر تأیید زده شده است.

نماز باشکوه عید قربان باید نماز وحدت امت اسلام باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، رئیس شورای افتای اهل سنت سقز طواف خانه خدا و مقدس شمردن حجرالاسود را از اعمال مشترک ادیان ابراهیمی دانست و اظهار کرد: وجود این مشترکات نشان از ضرورت وحدت ادیان الهی است.

ماموستا دکتر نقیبی، با بیان اینکه مناسک حج نماد وحدت اسلامی است، گفت: حضور همه مسلمانان از هر رنگ، نژاد، مذهب و ملیتی بزرگترین کارناوال وحدت است. ماموستا نقیبی به فلسفه تاریخی حج اشاره کرد و افزود: حضرت ابراهیم(ع) که پدر خوانده همه ادیان ابراهیمی است، در کهنسالی صاحب فرزندی شد و به دستور خداوند او را برای قربانی کردن به کوه برد و زمانی که خداوند اسماعیل به پدر خود بخشید، فرزند و همسرش را در سرزمین مکه تنها گذاشت و هاجر برای یافتن آب میان صفا و مرو دوید که امروزه یکی از اعمال حج ابراهیمی محسوب می‌شود. نکته مهم در این اعمال این است که ابراهیم، هاجر و اسماعیل همه سختی‌ها را برای یک هدف به جان خریدند؛ رضای خدا!

وی گفت: حافظ می‌گوید: غلام همت آنم که زیر این چرخ کبود/ ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست. کاری که حضرت ابراهیم(ع) انجام داد مصداق همین بیان حافظ است.

* مشترکات ادیان الهی، پتانسیل وحدت بین الادیانی

عضو مجمع علمای جهان اسلام، قربانی کردن در راه خدا را یکی دیگر از مشترکات ادیان الهی عنوان کرد و گفت: قربانی کردن در همه ادیان الهی مانند مسیحیت، یهود و زرتشتی وجود دارد و در اسلام در مناسک حج به عنوان یکی از اعمال مهم حجاج مطرح است نقطه مشترک ادیان الهی برای قربانی کردن، رضایت الهی است اما همین عمل در برخی مکاتب زمینی با نیت‌های غیر الهی انجام می‌شود که ماهیت آن متفاوت می‌شود. نقیبی افزود: قربانی کردن برای خورشید، ستاره ها، بُت و ... ارزش معنوی ندارد و عملی انحرافی است.

استاد حقوق دانشگاه با بیان اینکه توجه پیروان و علمای همه ادیان آسمانی به وجود مشترکات لازم است، گفت: اگر به مشترکات ادیان الهی به عنوان پتانسیل وحدت بین الادیانی توجه شود، بسیاری از مشکلات سیاسی، نظامی و نژادپرستانه در دنیا یا از بین می‌رود و یا کاهش خواهد یافت. وی افزود: در قرآن کریم آمده است که ما تفاوتی بین پیامبران قائل نیستیم و همه از طرف خداوند صاحب رسالت هستند، پیروان همه مذاهب اسلامی به این اصل اعتقاد راسخ دارند. علاوه براین مناسک اسلامی مانند حج ابراهیمی که ریشه‌ای محکم در میان ادیان الهی دارد، ریسمان محکمی برای وحدت پیروان مذاهب اسلامی است.

ماموستا نقیبی با بیان اینکه مسلمانان گرچه در برخی مناسک با یکدیگر اختلاف دارند اما در کلیت اسلام با هم موافق هستند، گفت: حج یکی از مناسک مشترک و مهم مسلمانان است که بهترین فرصت برای دادخواهی و همراهی امت اسلام برای احقاق حقوق مسلم آنهاست. وی افزود:  حج این پیام ره به ما می دهد که همانگونه که حضرت ابراهیم برای خداوند از جگرگوشه خود گذشت و او را به قربانگاه برد، ما نیز باید از جان خود برای حفظ دین خدا بگذریم.

*عید قربان برگ برنده تقریب مذاهب

ماموستا دکتر نقیبی با تأکید براینکه اعمال روز عید قربان برگ برنده تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: روز عید قربان که یکی از مهمترین اعیاد اسلامی است باید محور تقویت وحدت قرار گیرد.

عضو مجمع علمای جهان اسلام ادامه داد: عید قربان بعد از عید فطر دومین روزی است که نماز عید درآن اقامه می‌شود، بنابراین این نماز با شکوه باید نماز وحدت امت اسلام باشد.

پژوهشگر تقریب مذاهب اسلامی افزود: دید و بازدیدهای عیدانه نیز باید به فرصتی برای همدلی شیعه و سنی تبدیل شود.

وی تأکید کرد: علمای شیعه و سنی باید تئوری وحدت را با دستورالعمل های اجتماعی به کف جامعه بیاورند تا شاهد وحدت امت پیامبر در همه ابعاد باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.