سخنگوی کاخ کرملین تلاش آمریکا برای تحریم شرکت کنندگان در طرح خط لوله گاز «جریان شمالی-۲» را نقض ضوابط تجارت جهانی نامیده و گفت، در صورت اجرای این تحریم‌ها، روسیه قطعا به آن واکنش نشان خواهد داد.

کرملین: در صورت اجرای تحریم‌ها، روسیه قطعا واکنش نشان خواهد داد

به گزارش قدس آنلاین، دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که تحریم‌هایی که آمریکا قصد دارد علیه شرکت کنندگان در طرح ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-۲» اعمال کند، نقض قوانین مربوط به تجارت جهانی بوده و نمی‌تواند با هیچ انگیزه‌ای توجیه شود.

 وی گفت: « ما پیش از این نیز اعلام کردیم که بدون تردید تلاش‌ها برای مقابله با تحقق این طرح بین المللی و تجاری کاملا مغایر با قوانین و مقررات موردد تایید سازمان تجارت جهانی بوده و هیچ چیز دیگری در این رابطه وجود نداشته و هیچ انگیزه‌ای نمی تواند این اقدامات را توجیه کند.»

پسکوف تاکید کرد، کرملین قطعا به تحریم‌های جدید آمریکا، پس از آنکه مورد اجرا قرار گرفتند، واکنش نشان خواهد داد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: «ما قصد نداریم پیشاپیش به جلو شتافته و همیشه بر اساس دستورات رئیس جمهور روسیه اقدام کرده و ولادیمیر پوتین به بهترین نحو از منافع کشور دفاع خواهد کرد. اکنون نیز باید صبر کنیم. همانطور که می دانید آنها (آمریکایی‌ها) خود در طرح تحریمی خود گیر افتاده‌اند. به همین دلیل باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی در هر صورت روسیه همواره بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد.»

به گفته وی، کرملین از محتوای پیش‌نویس قانون مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا که در حال تهیه است، تنها از طریق منابع اینترنتی که متن آن را منتشر کرده‌اند، اطلاع دارد.

چندی پیش سناتور "جان بارسو" پیش‌نویس قانونی درباره تحریم‌ها علیه طرح‌های سرمایه گذاری روسیه در زمینه صادرات انرژی را به کنگره آمریکا ارائه داده است. این سناتور هدف از تصویب این قانون را کمک به متحدین آمریکا در ناتو برای جلوگیری از پیشبرد سیاست‌های روسیه در اروپا نامید.

 کارشناسان این اقدام آمریکا را تمایل این کشور برای در اختیار گرفتن بازار انرژی اروپا و ارسال گاز مایع خود که بسیار گرانتر از گاز طبیعی روسیه است، ارزیابی کرده‌اند.

چند روز قبل نیز روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آگاه آمریکایی نوشت: دولت ایالات متحده ممکن است طی چند هفته آینده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های مشارکت کننده در ساخت خط لوله گاز«جریان شمالی-۲» اعمال کند.

 رئیس جمهوری روسیه پیش از این بر اهمیت تحقق طرح لوله گاز«جریان شمالی-۲» برای کشورهای اروپایی تاکید کرده و گفته بود: «کشیده شدن این خط لوله نه تنها اجازه خواهد داد تا سیستم حمل و نقل گاز در اروپا بهبود یابد، بلکه باعث متنوع شدن مسیرهای انتقال گاز کشورهای اروپایی و به حداقل رسیدن خطر حمل و نقل گاز و برطرف شدن نیازهای مصرف کنندگان گاز طبیعی در قاره اروپا خواهد شد.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.