روزنامه جمهوریت ترکیه در سرمقاله آخرین شماره خود نوشت که دولت ترکیه به سمت دوستی با بشار اسد رییس جمهوری سوریه گام بر می دارد.

ترکیه به سمت دوستی با اسد گام بر می دارد

به گزارش قدس آنلاین، این رسانه در مقاله ای تحت عنوان ' پیش به سوی دوستی با سوریه ' به قلم 'اورهان بورسالی' نوشت: دولت ترکیه دیر یا زود به برقراری دوباره رابطه دوستی آنکارا ـ دمشق اقدام خواهد کرد و وضعیت عناصر ارتش آزاد سوریه که تحت کنترل ترکیه هستند، تاثیری در این امر نخواهد داشت چرا که آنها داستانی بیش نبوده و برای ترکیه چندان اهمیت ندارند و دولت ترکیه نباید صدها میلیون پول خود را به خاطر آنها هدر دهد.

به ادعای مقاله نویس جمهوریت، روزگار، ترکیه را به سمت دوستی با دولت سوریه می کشاند و تا زمانی که آنکارا در برزخ ایجاد و یا قطع رابطه با سوریه قرار داشته باشد، آسیب آن را به شکل کم سابقه ای متحمل خواهد شد.

به نوشته این روزنامه نگار مشهور ترک، برگزاری جلسات فشرده مقامات ترکیه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد آینده سوریه و نیز سفر خلوصی آکار وزیر دفاع ملی و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به روسیه و تاکید مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره ساز و کار جدا کردن مردم عادی از تروریست ها نشانه های تغییر موضع ترکیه در باره سوریه است.

این مقاله نویس مشهور ترک پیش بینی کرد که شهر ادلب در فرآیند پیش رو به دولت سوریه واگذار خواهد شد و دیدارهای مهمی در خصوص چگونگی جلوگیری از شورش و اعتراض تروریست ها در حال برگزاری است.

بورسالی در ادامه مقاله خود، عربستان سعودی، آمریکا، رژیم صهیونیستی، حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را محوری علیه ایران، ترکیه و روسیه خواند و نوشت: دولت ترکیه از زمانی که شمال سوریه به کنترل نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د در آمد و مرزهای جنوبی کشور به خطر افتاد، در صدد اصلاح راه اشتباه خود برآمد و با تغییر موضع خود در سوریه، در وضعیت برزخی فعلی قرار گرفت که در نهایت باید تصمیم آخر را بگیرد.

به نوشته این مقاله نویس ترک، دولت سوریه 75 درصد از مناطق مهم کشور خود را از دست تروریست ها بازپس گرفته و به مناطق تحت کنترل ترکیه از جمله ادلب که همه گروه های تروریستی مخالف دولت سوریه در آنجا جمع شده اند، رسیده است.

به پیش بینی این روزنامه نگار ترک، دولت سوریه به زودی همه تروریست ها را پاکسازی خواهد کرد، کشور خود را نجات داده و با برقراری حاکمیت ملی، کشور خود را یکپارچه خواهد کرد.
وی بازپس گیری مناطق تحت کنترل نظامیان ترکیه از سوی دولت سوریه و نیز مناطق مسکونی محل حضور عناصر تروریستی در سوریه را سخت عنوان کرد.

بورسالی نوشت: اگر تمام مناطق تحت کنترل پ.ی.د در شرق فرات به دولت سوریه واگذار شود و در مرزهای جنوبی ترکیه به جای تروریست های پ.ک.ک و پ.ی.د، نظامیان ارتش سوریه حضور داشته باشند و زمینه حضور دوباره پ.ک.ک و پ.ی.د در مناطق عفرین و ادلب فراهم نشود، دولت سوریه خواهد توانست همه بخش های شمالی کشور خود را در اختیار بگیرد.

وی با بیان این که 'ترکیه بایستی در این خصوص تعهد محکمی از دولت سوریه بگیرد' اضافه کرد: تدوین راهکار جلوگیری از حملات از طریق مرزهای جنوبی ترکیه و مناطق شمالی سوریه مهم است و اگر این هدف عملی شود، نیروهای آمریکایی نیز نخواهند توانست که از شرق فرات به عنوان پایگاهی علیه ایران و ترکیه استفاده کنند.

این روزنامه نگار ترک همچنین با اشاره به حمایت عربستان سعودی از حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) در سوریه مدعی شد: عربستان سعودی 100 میلیون دلار کمک بلاعوض به نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د تحویل داده که این کمک مالی سعودی ها، بیشتر از اهداف بشردوستانه، جنبه سیاسی دارد و اقدامی علیه ترکیه است.

به نوشته بورسالی، رجب طیب اردوغان پس از سال ها بالاخره به جای شعار نوعثمانی گریریال شعار 'صلح در وطن، صلح در جهان' آتاتورک را بر زبان راند و با این موضع، پایان سیاست نوعثمانی گری احمد داوود اوغلو را اعلام کرد و به همین علت این روزها، پیوند جدید ترکیه با دولت بشار اسد به بحث روز محافل سیاسی تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.