اکسپرس با اشاره به تنش‌های اخیر میان واشنگتن و آنکارا اعلام کرد آمریکا قصد دارد یکی از خطرناک‌ترین تسلیحات اتمی خود را در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر کند.

بمب‌های اتمی جدید آمریکا در راه ترکیه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، آمریکا اخیرا چندین بمب‌ اتمی را، که به عنوان خطرناک‌ترین تسلیحات هسته‌ای دنیا شناخته می‌شوند، به طور موفقیت‌آمیز مورد آزمایش قرار داد و قصد دارد این تسلیحات اتمی را در پایگاه نظامی خود در ترکیه مستقر کند، این در حالی است که تنش‌های اخیر میان واشنگتن و آنکارا رو به افزایش است.

بنا به گزارش اکسپرس، آمریکا دوم جولای سال میلادی جاری اقدام به آزمایش بمب بی 12-61 با استفاده از بمب افکن رادارگریز بی-2 اسپیریت در منطقه آزمایشی تنوپا در نوادا کرد. بنا به اعلام خبرگزاری ریانووستی روسیه، اداره ملی امنیت هسته‌ای تحت نظارت وزارت انرژی آمریکا و نیروی هوایی این کشور مسئولیت آزمایش بمب‌های اتمی مذکور را بر عهده داشتند و قصد دارند آن‌ها را در پایگاه هوایی اینجرلیک، فرودگاه نظامی متعلق به نیروی هوایی ترکیه، مستقر کنند.

واشنگتن همچنین برنامه‌ای را برای استقرار بمب‌های اتمی نوع بی 61، مهمترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای آمریکا بعد از جنگ سرد، در دیگر پایگاه‌های نظامی خود در آلمان، ایتالیا، بلژیک و هلند در نظر دارد. بمب‌ اتمی بی 12-61 جایگزین چهار نمونه‌ی قدیمی در زرادخانه هسته‌ای آمریکا خواهد شد. این نوع بمب‌ با نسل پنجم جنگنده‌های اف-35 سازگار بوده و قرار است در ماه مارس سال 2020 تولید و جایگزین نمونه قدیمی تر بی 61 شود.

بمب‌های جدید و ارتقاء یافته آمریکا دارای سامانه موقعیت یاب جهانی و سیستم ناوبری داخلی بوده و قابلیت اصابت به اهداف بالا را دارند. به نظر می‌رسد آمریکا قصد مدرنیزه کردن قابلیت‌های نظامی و فنی خود را دارد و 25 میلیارد دلار برای گسترش نیروهای هسته‌ای خود ظرف سی سال آینده اختصاص داده است.

آزمایش بمب اتمی بی 12-61 طی دو سال گذشته صورت گرفته، تا قابلیت این نوع بمب اتمی مورد تائید قرار گیرد. اولین آزمایش بمب بی 12-61 در ماه مارس سال 2017 انجام شد. سال گذشته فیلی کالبوس، معاون مدیر برنامه‌های دفاعی اداره ملی امنیت هسته‌ای اعلام کرد برنامه ارتقاء بمب بی 12-61 به منظور تامین نیازهای امنیت ملی کشور در دستور کار قرار دارد.

این در حالی است که روابط میان آمریکا و ترکیه اخیرا دچار تنش شدید شده است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از اقدامات دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در قبال آنکارا به شدت انتقاد کرده است. اردوغان آمریکا را یک قلدر در نظام جهانی خطاب کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.