۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 615983

اسکات موریسون، وزیر خزانه‌داری سابق استرالیا به عنوان نخست وزیر جدید این کشور و در واقع ششمین نخست وزیر آن در ۱۰ سال گذشته بعد از یک رای گیری امروز جمعه بر سر تعیین رهبر جدید که به یک هفته بی ثباتی سیاسی در این کشور پایان داد تعیین شده است.

نخست وزیر جدید استرالیا انتخاب شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اسکات موریسون که عضو شاخه محافظه کار حزب لیبرال حاکم استرالیا بوده و همچنین سابقه وزیر مهاجرت را نیز داشته در این رای گیری که در پشت درهای بسته برگزار شد با نتیجه ۴۵ به ۴۰ توانست پیتر دوتون وزیر کشور سابق استرالیا را شکست دهد.

نولا مارینو، یک مقام ارشد این حزب گفت که در رای گیری در داخل این حزب همچنین جاش فرایدنبرگ که وزیر محیط زیست و انرژی است به عنوان معاون نخست وزیر تعیین شد.

طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص اینکه مالکوم ترنبول نخست وزیر در حال کناره‌گیری دیگر از حمایت محافظه کاران حزب لیبرال برای ادامه کار در این سمت برخوردار نیست صورت گرفته بود.

پیتر دوتن که یکی از رهبران شاخه محافظه کار این حزب است ابتدا روز سه شنبه در یک رای گیری بر سر رهبری با ترنبول رقابت کرد که تنها با نتیجه ۴۸ به ۳۵ شکست خورد که این یک رای گیری دوم را موجب شد و در حالی که شانس دوتن در حال افزایش بود موریسن وارد رقابت شد و در عین حال پرسش‌هایی نیز در خصوص صلاحیت دوتن برای نمایندگی در پارلمان مطرح شد.

انتخاب موریسون به رهبری حزب لیبرال جدیدترین مورد از تغییر رهبری در استرالیا در طی یک دهه گذشته است. از سال ۲۰۰۷ تا کنون هیچ نخست وزیری بر استرالیا نتوانسته در دو رای گیری پشت سر هم به این سمت منصوب شود.

ترنبول روز پنجشنبه اعلام کرد که از نخست وزیری کناره گیری کرده و پارلمان را بعد از رای گیری مذکور ترک می‌کند. این اقدام باعث خنثی شدن اکثریت شکننده متعلق به دولت استرالیا با تنها یک کرسی در پارلمان و به جریان افتادن برگزاری یک انتخابات میان دوره‌ای و یا حتی یک انتخابات سراسری در استرالیا شده است.

موریسون که یک چهره مسیحی و در عین حال مناقشه برانگیز در استرالیا بوده یک حامی اعمال سیاست‌های مهاجرتی سفت و سخت در مرزهای این کشور بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.