ایجاد راه آهن آسیای شمال شرقی که کشورهای منطقه و حتی آمریکا را در بر می گیرد تازه ترین طرح دولت کره جنوبی برای پیشبرد برنامه اقتصادی شبه جزیره با هدف تحقق عاری سازی منطقه از تسلیحات اتمی است.

راه آهن آسیایی، طرح اقتصادی سئول برای صلح شبه جزیره

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کره جنوبی که همچنان درگیر چالش های اقتصادی با کره شمالی به دلیل تحریم ها است در تلاش است با اجرای چنین طرح های بلند پروازانه ای، به غیراتمی شدن کره شمالی نیز کمک کند.

بر خلاف آمریکا که حاضر به دادن هیچ امتیازی از لحاظ اقتصادی به کره شمالی نیست، سئول بر این باور است که با اجرای طرح های اقتصادی، هم پیونگ یانگ تشویق به غیر اتمی شدن می شود و هم برقراری صلح دائمی در شبه جزیره کره ممکن خواهد شد.

از جمله این طرح ها طرح احداث راه آهن آسیای شمال شرقی است که بخشی از آن با برنامه ریزی کره جنوبی باید تا پایان سال محقق شود و دو کره را به یکدیگر متصل کند.

در چارچوب این طرح، ایجاد راه های شوسه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت با این هدف که کره شمالی تشویق شود در مسیر عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای، گام های موثر و قابل تایید بردارد.

'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی می گوید بر اساس این طرح اقتصادی، خطوط ریلی دو کره را بر اساس توافق صلح پانمونجوم به یکدیگر متصل می کند او به نهادهای ذی ربط دستور داده است این برنامه را به سرعت اجرا کنند اما جزییات این برنامه را به وضوح اعلام نکرده است.

وی خاطر نشان کرد که باید تا پایان سال جاری میلادی خطوط ریلی و راه های شوسه بین دو کشور تکمیل شود دو کره هیات هایی را مبادله کرده و در این هفته نیز راجع به این موضوع و اجرای طرح های ذی ربط نشست هایی برگزار کرده اند.

گزارش ها حاکی است کره جنوبی در این نشست پیشنهادی برای احداث خط آهن آسیای شمال شرقی داده است که دو کره و همچنین آمریکا و چند کشور دیگر را که تاکنون به نام آنها اشاره نشده است، در بر می گیرد.

با این وصف منابع مطلع گفته اند که احتمالا کشورهای مغولستان، چین، روسیه و ژاپن به خط آهن آسیای شمال شرقی متصل خواهند شد ولی با توجه به تحریم های بین المللی معلوم نیست سهم این کشورها از این طرح به طور دقیق چه مقدار خواهد بود.

رییس جمهوری کره جنوبی هفته گذشته در هفتاد و سومین سالگرد پایان استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره گفت که با اجرای این طرح ها می توان برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی را محقق ساخت.
وی افزود که اروپایی هم با انجام طرح های تجاری و همچنین تدوین برنامه های اقتصادی توانستند در نهایت به وحدت برسند و این الگویی برای دو کره ها است.

رییس جمهوری کره جنوبی اتحادیه های اقتصادی و انرژی را در آسیای شمال شرقی مهم دانست اما تاکید کرد تا زمانی که غیراتمی شدن کره شمالی محقق نشود چنین اردوگاه هایی شکل نخواهد گرفت.
با این وصف تا زمانی که تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی برجاست بعید به نظر می رسد طرح هایی از این دست اجرایی شود.

احزاب مخالف و حزب حاکم لیبرال کره جنوبی اعلام کرده اند در شرایط فعلی از بهبود روابط دو کره حمایت می کنند و انتظار می رود درباره طرح مذکور سران دو کشور ماه آینده میلادی در پیونگ یانگ به توافقات تازه ای برسند.

کره جنوبی در مخمصه سختی قرار دارد از طرفی باید تحریم های شورای امنیت و آمریکا را مراعات کند و از طرف دیگر کره شمالی به این کشور هشدار داده است با پیروی از سیاست های اقتصادی آمریکا علیه پیونگ یانگ، هیچ صلحی محقق نخواهد شد.

کره شمالی تاکید می ورزد که باید طبق بیانیه صلح پانمونجوم، دو کره چنین طرح هایی را اجرا کنند اما آمریکا مانع همکاری دو کره است و تهدید کرده است عبور کشورهای دیگر از تحریم ها، مخاطراتی را برای آنها به منظور همکاری اقتصادی با آمریکا به دنبال خواهد داشت.

تنها امیدواری کره جنوبی این است که کره شمالی و آمریکا بتوانند به دوران بی اعتمادی پایان داده و توافقات محسوسی داشته باشند که به این کشور امکان بدهد طرح های آسیای شمال شرقی و بین دو کره را اجرایی کند.

'جوزف یون' نماینده سابق آمریکا در مذاکرات کره شمالی به این نکته تاکید می ورزد که هر پیشرفتی در برنامه های سیاسی و اقتصادی بین دو کره بسته به نوع روابط کره شمالی و آمریکا است.

وی می افزاید تا زمانی که دو کشور مناسباتشان را عادی نکرده اند و بر سر لغو تحریم ها و خلع سلاح اتمی به توافق نرسیده اند نمی توان طرح های اقتصادی را به پیش برد.

کره جنوبی خواستار آن است که مجتمع صنعتی 'کایه سونگ' در مرز دو کره را نیز راه اندازی کند و در آستانه گشایش دفتر ارتباطی در این منطقه است که این موضوع هم فعلا به تحریم ها گره خورده است و این کشور در حال رایزنی با واشنگتن است تا بتواند این کشور را قانع کند برای بازگشایی این مجتمع چراغ سبز نشان دهد.

طرح های اقتصادی و تجاری بین دو کره و در آسیای شمال شرقی که چین و آمریکا را هم در برگیرد فعلا به لحاظ اجرایی در هاله ای از ابهام است و بهبود روابط کره شمالی و آمریکا و کاسته شدن از فشار تحریم ها کلید تحقق این هدف محسوب می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.