رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: مشهد خرده‌فرهنگ خود را دارد، همان‌طور که سایر شهرها خرده‌فرهنگ‌های خودشان را دارند و این بدین معنا نیست که مشهد با شهرهای دیگر ایران فرق می‌کند و تافته‌ای جدا بافته است.

مشهد در عمل به‌قانون و قانون‌گرایی تافته جدابافته‌ای نیست/ سیاست‌گذاری فرهنگی را براساس مقتضیات بومی انجام می‌دهم
به گزارش قدس انلاین ، محمدجواد استادی که هم تجربه فعالیت‌های حوزوی و هم‌دانشگاهی را در کارنامه خود دارد، این روزها سکان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد را در دست گرفته است، او در مشهد کار سختی را در پیش دارد و در کنار سلیقه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی باید بتواند حاشیه‌های فرهنگ و هنر این شهر را کنترل کند. 

استادی همین روزهای نخست نیز با یک تئاتر حاشیه‌ساز روبه‌رو شده و او که تجربه کارگردانی تئاتر را دارد در گام نخست صابون هم‌صنفی‌هایش به‌تنش خورده است.

: به‌عنوان اولین سؤال با توجه به‌اینکه شما تازه رئیس اداره فرهنگ ارشاد مشهد شدید و با توجه به‌اینکه این شهر متفاوت‌تر از سایر شهرهای است، چه‌برنامه‌های برای این شهر دارید؟!

 قبل از پاسخ به‌این سؤال می‌خواهم به‌این نکته‌ای که در سؤالتان اشاره کردید، بپردازم، وقتی شما مشهد را یک شهر متفاوت معرفی می‌کنید، ممکن است، برخی در مقابل آن موضع بگیرند که چرا شما مشهد را شهری متفاوت از شهرهای دیگر معرفی می‌کنید.

باید دانست هر جامعه‌ای، هر شهر و هر تمدنی مبتنی بر مسئله‌ای به‌نام هویت معنا می‌یابد و هر جامعه‌ای هویت ویژه خویش را دارد، به‌طورکلی جامعه ایرانی هویت شناخته‌شده‌ای دارد و همه ما امروز به‌عنوان یک ایرانی دارای هویتی مشترک هستیم.

جدا از قومیت‌هایمان همه ما در ایران زندگی می‌کنیم و همه ما ایرانی هستیم، اما جدای از این تعریف ایرانی هرکدام از ما در یک جغرافیای ریزتری زندگی می‌کنیم، درواقع هر شهری از یک‌خرده فرهنگ تشکیل‌ شده است که این سبب تفکیک درونی ما می‌شود، وقتی می‌گوید، من ایرانی، اما کرد هستم، این جمله به‌این معناست که من یک اختصاصاتی دارم که ویژه حوزه بومی من است، در پاسخ به‌سؤال مهم چه‌کسی بودن، پاسخ ریزتر و جزی‌تر می‌شود که این ریز فرهنگ‌ها را تشکیل می‌دهد.

مشهد در عمل به‌قانون و قانون‌گرایی تافته جدابافته‌ای نیست

با توجه به‌این موضوع طبیعتاً مشهد با شهری مانند شیراز متفاوت بوده و شیراز نیز با مشهد متفاوت است، چراکه هرکدام از این شهرها خرده‌فرهنگ‌های مختص خود را دارند و این بدین معنا نیست که مشهد با شهرهای دیگر ایران فرق می‌کند و تافته‌ای جدا بافته است.

بلکه مشهد خرده‌فرهنگ خود را دارد، همان‌طور که سایر شهرها خرده‌فرهنگ‌های خودشان رادارند، این نکته بسیار مهمی است که باید در سیاست‌گذاری فرهنگی به‌آن توجه کرد، اینجا است که سیاست‌گذاری فرهنگی بر اساس مقتضیات بومی شکل می‌گیرد.

این در حالی است که تصور و برداشت غلطی از این بومی‌سازی فرهنگی در بعضی اذهان ایجاد می‌شود که ما می‌خواهیم بگوییم، مشهد شرایط خاص خودش را دارد، درحالی‌ که این به‌این معنا نیست که مشهد از قوانین خاص خودش تبعیت می‌کند، خیر قوانین، قوانین ملی هستند و ما قوانین ملی را اجرا می‌کنیم، اما رویکرد در همه دنیا اجرای قانون، اما توجه به‌سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی بر اساس مقتضیات بومی است.

: منظورم از تفاوت بیشتر وجود بارگاه امام رضا (ع) بین‌المللی بودن شهر مشهد بود و همین باعث به وجود آمدن یک ظرفیت‌ها و یک آسیب‌هایی شود که خاص این شهر است؟

باید به‌این موضوع توجه کرد که بارگاه امام رضا (ع) در مشهد سبب ایجاد یک پتانسیل عظیم در این شهر شده است، به‌دلیل وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) در این شهر، اقوام مختلف به‌مشهد مهاجرت کرده‌اند و این سبب شده که این شهر صاحب یک فرهنگ متکثر و متنوع باشد و برنامه‌ریزی برای این شهر باید با توجه به‌این تنوع و تکثر انجام شود، به‌علاوه وجود انبوهی از زائرین ملی و بین‌المللی در این شهر ظرفیت ویژه به‌وجود آورده، باید از این ظرفیت درراستای توسعه مشهد بهره برد.

ظرفیت دیگری که در مشهد وجود دارد که سایر شهرها از این ظرفیت بی‌بهره‌اند، وجود نهادهای توانمندی چون آستان قدس رضوی و همچنین مدیریت شهری باتجربه بوده که وجود این نهادها یک امتیاز بزرگ است، وجود نهادهای مختلفی که در مشهد حضور دارند، کمک می‌کند که با هم‌افزایی و قدرت بیشتری از شهرهای دیگر فعالیت کنیم.

با توجه به‌این مقدمه‌ای که عنوان شد، عرض می‌کنم که برنامه‌هایی که برای اداره ارشاد مشهد لحاظ می‌شود، برنامه‌هایی است که بر اساس این نکات طراحی و اجرا می‌شود.

اداره ارشاد مشهد به‌عنوان یک فضای کاملاً اجرایی در بدنه اداره کل ارشاد خراسان رضوی جای گرفته و وظیفه دارد، سیاست‌ها و راهبردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را مورد پیگیری قرار دهد، برنامه اصلی ما تبدیل سیاست‌های اداره کل استان به‌برنامه‌های عملیاتی است، تا این سیاست‌ها، در حد سیاست و روی کاغذ باقی نماند، لازمه این کار پیوند وسیع، جدی و مستحکم با بدنه اجرایی جامعه است تا این سیاست‌ها در کارهای اصحاب فرهنگ و هنر نهادینه و اجرایی شود.

یک نکته را لازم می‌دانم، اینجا متذکر شوم، عرصه‌های فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد صرفاً عرصه‌های موسیقی، تئاتر و سینما خلاصه نمی‌شود، بلکه حوزه‌هایی چون رسانه، تجسمی، مطبوعات، چاپ و فعالیت‌های قرآنی جزو فعالیت‌های ما است، باید به‌این موضوع اشاره‌کنم که مشهد یکی از قطب‌های قرآنی کشور است که باید به‌این ظرفیت توجه ویژه داشت.

مهم‌ترین گمشده ما در دنیای معاصر گوهر گفت‌وگو است

مهم‌ترین گمشده ما در دنیای معاصر گوهر گفت‌وگو است، گفت‌وگو را باید به‌عنوان یک ابزار حل مسئله در نظر گرفت، ما به‌دنبال این هستیم تا ضمن شناسایی مشکلات که در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، این مشکلات را در قالب مسئله طرح کرده تا بتوانیم آنها را حل کنیم.

معتقدم یکی از ابزارهای مهم حل مسئله گفت‌وگو است که باید این نوع حل مسئله را در مشهد اجرا کرد، اگر شما سیره امام رضا(ع) را ببینید، متوجه می‌شوید که مسئله گفت‌وگو در سیره امام رضا(ع) چقدر پررنگ است و ما با تأسی از شخصیت این امام بزرگوار از ابزار گفت‌وگو برای حل مسئله استفاده می‌کنیم.

«جشنواره تئاتر گفت‌وگو» درراه است

: چگونه می‌خواهید مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنید؟

راهکارهای عملیاتی مختلفی وجود دارد، از ایجاد نشست‌های گفت‌وگویی تا برخی برنامه‌های اجرایی، در حال حاضر، دنبال اجرای جشنواره تئاتری با عنوان «جشنواره تئاتر گفت‌وگو» هستیم، در جشنواره به‌دنبال این هستیم که به‌صورت غیرمستقیم گفت‌وگو را به‌مردم آموزش دهیم.

شفافیت مانع سوءاستفاده است

شفافیت در فعالیت‌های ارشاد یکی دیگر از اولویت‌های من است، عدم شفافیت سبب ایجاد بسیاری از سوءتفاهم‌ها و سوءاستفاده‌ها می‌شود، عملکرد این اداره به‌صورت شفاف ارائه می‌شود، باید نسبت به‌ارباب‌رجوع خود نیز پاسخگو باشیم و همه فرآیندهای که در این اداره انجام می‌شود را شفاف برای ارباب‌رجوع بیان کنیم.

اداره ارشاد مشهد یک دستگاه کاملاً اجرایی است و صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله وظایف این دستگاه است، صدور مجوز به‌معنای یک فرایند است، یعنی شما به‌عنوان یک ارباب‌رجوع که وارد اداره ارشاد مشهد می‌شود درخواستی دارید، اولین نکته این است که به‌صورت شفاف بدانید، چه پروسه‌ای را باید طی کنید، وقتی فرد نداند چه فرایندی باید انجام شود دچار سوءتفاهم می‌شود، میز خدمت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند تا فرایندها شفاف شود، به‌مخاطبین فرایند را توضیح می‌دهند از ابتدا تا انتهای کار را به‌صورت شفاف برای ارباب‌رجوع توضیح داده تا مشکل حل شود.

به‌اضافه اینکه این فرآیندها باید تسریع شود، یعنی وقت شریف مخاطب نباید تلف شود، بعضی از فرایندها زمان‌بر است، اساساً حضور فیزیکان مخاطب نیاز نیست، اما باید این موضوع برای مراجعه‌کننده توضیح داده شود تا احساس نکند که سرکار گذاشته‌ شده است.

از طریق سامانه‌های که در وزارت ارشاد است، با معرفی آنها به‌مراجعه‌کنندگان فرایندها تسریع می‌شود.

کار دیگری که در برنامه‌های بنده قرار دارد، تعامل مستقیم با دستگاه‌ها است، ما اگر بخواهیم در مشهد موفق باشیم و یک شهر بهتر برای فرزندانمان داشته بسازیم، باید همه نهادها و دستگاه‌ها که در این شهر هستند تعامل داشته باشیم.

: سیاست و برنامه شما درزمینه تئاتر دارید، چیست؟

مشهد یکی از قطب‌های نمایش در کشور بوده، هنر تئاتر یکی از انسانی‌ترین و کهن‌ترین هنرها است، تئاتر در کشور ما هم‌ریشه جدی دارد، در واقعه نمایش هم‌زمان با تاریخ ایران وجود داشته و در دوران معاصرتر یعنی از مشروطه تئاتر به‌معنای مدرنش در ایران شکل‌گرفته است، بنابراین تئاتر یکی از اولویت‌های ما است، متأسفانه تئاتر در کشور ما تا حدودی به‌عنوان یک کالای لوکس تعریف‌شده، یعنی برخلاف سینما که عمومیت بیشتری دارد، تئاتر نتوانسته مخاطب عظیم و مردمی را به‌دست بیاورد.

: چگونه می‌خواهید مخاطب را به‌سالن‌های تئاتر بیاورید؟

این موضوع ابعاد مختلفی دارد، یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، توسعه فضاهای فیزیکال و سخت‌افزاری تئاتر است، البته این موضوع در بضاعت خود دستگاه ارشاد نیست، اما می‌تواند از طریق همان تعاملی که با دستگاه‌های مختلف انجام دادم، این موضوع را محقق کند، ما درحالی‌که حاضر به‌دنبال شناسایی سالن‌هایی هستیم که می‌شود در آنها تئاتر اجرا کرد.

راه دیگر این است که دستگاه‌هایی که بضاعت مالی دارند به‌این موضوع ورود پیدا کنند، یکی از کارهایی که در حال گفت‌وگو با مدیریت شهری هستیم، ایجاد بلک باکس‌ها و ایجاد یک مجتمع اختصاصی تئاتر با سالن‌های متعدد است، حوزه هنری نیز به‌زودی یک سالن دوسویه بسیار درخور در مشهد افتتاح می‌کند، راه دیگر شناسایی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به‌خصوص برای تأسیس سالن‌های کوچک تئاتر و بلک‌باکس‌ها است.

نکته دوم توجه به‌سلایق عمومی مردم است، عامه مردم باید بتوانند با تئاتر ارتباط برقرار کنند.

ماهیت تئاترهای تولیدشده و جنس این تئاترها نباید به‌گونه‌ای باشد که القا شود یک جنس لوکس است، نباید طوری القا شود که مخاطب خاص و محدود فقط می‌تواند از آن استفاده کنند، باید سلایق همه گروه‌های اجتماعی مردم را لحاظ کنیم، از سلایق کاملاً سنتی گرفته تا گروه‌های جوان‌تر و کمتر سنتی باید بتوانند از هنرهای مختلف بهره برند، یعنی ما باید مبتنی بر ذائقه عمومی تولید تئاتر و نمایش داشته باشیم.

شما می‌دانید در حال حاضر برخی به‌تئاتر اعتماد نمی‌کنند، برخی دچار تردید هستند که خانواده‌هایشان را به‌تئاتر بیاورند یا خیر، این مسئله را باید حل کنیم.

نکته بعدی آموزش حوزه تئاتر است، تا آموزش توسعه نیابد تئاتر توسعه نمی‌یابد، تئاتر باید همه‌گیر شود، چرا تئاتر نباید در حاشیه شهر باشد، ما در حال مذاکره با دوستانمان در حوزه هنری و آستان قدس رضوی هستیم تا برای بچه‌های حاشیه شهر مشهد هم اجراهای مناسب آنها را فراهم کنیم، برای این کار، دنبال استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد هم هستیم تا در نواحی و حاشیه شهر مشهد که خودش جمعیت زیادی دارد به‌تربیت نیروی متخصص بپردازیم.

یکی دیگر از اولویت‌ها در اداره ارشاد که دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست، سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

 یکی از ابزارهای مهم فرآوری معرفت هنر است

یکی از منابع سازنده سبک زندگی معارف دینی است، برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند، خود معارف دینی سبک زندگی است، درحالی‌که سبک زندگی یعنی آنچه در رفتار محسوس است، بنابراین معارف دینی عناصر سازنده سبک زندگی هستند، یعنی مبانی و معارف دینی ما آن چیزی است که سبک زندگی را می‌سازد، یک روایت حجاب نیست، یک منبع دینی و معرفتی مشخص می‌کند که ما چه‌حجابی داشته باشیم و چطور حجابی درست است، یک منبع دینی چگونگی رفتار و حضور در جامعه را به‌ما آموزش می‌دهد.

 کاری که ما باید انجام بدهیم این است که منابع معرفتی را فرآوری کنیم و تبدیل به‌سبک زندگی کنیم، یکی از ابزارهای مهم فراوری معرفت هنر بوده، این حوزه فرهنگی و هنری است که سبک زندگی دینی و معرفتی را می‌سازد.

پس ما باید منابع معرفتی و هویتی‌مان را تبدیل به‌سبک زندگی کنیم، یکی از آنها دین است که اهمیت بنیادین دارد، اما چیزهای دیگری هم وجود دارد، هویت تاریخی ما و آداب سنن تاریخی ما عمومی ما منابع ادبی غنی ما چون فردوسی و شاهنامه و مواردی دیگر، همه اینها منابع مهم سازنده سبک زندگی است، اینها به‌علاوه آموزه‌های دینی‌مان کنار هم جمع می‌شود و سبک زندگی ایرانی اسلامی را می‌سازند.

منظور من از تئاتر ارزشی، تئاتر انسانی است

حرف ما این است، اگر قرار است تئاتری تولید شود، هویت و فرهنگ خودمان را نمایان کنند و این نقطه قوت ما است، البته این به‌این معنا نیست که باید تئاتری ساخته شود که مضامین مستقیم دینی را نمایان سازد، مقام معظم رهبری می‌فرمایند، هنر دینی به‌معنای پرداختن و نشان دادن صرفاً ظواهر و مناسک دینی نیست.

سینمایی دینی، سینمایی نیست که در آن مسجد و تسبیح نشان دهیم، سینمایی دینی است که در آن مضامین دینی نشان داده شود، دین به‌ما یاد داده است که نباید دروغ بگوییم، نباید خیانت کنیم، منظور من هم از هنر دینی همین است.

همه مکلف به‌انجام‌وظیفه هستند

من در مصاحبه‌ای اشاره کردم، من بر اساس تکلیف حضور یافتم، این تکلیف به‌این معنی است که من باید بدون در نظر گرفتن سلیقه و نگاه شخصی خویش برای ارتقای فرهنگ و هنر تلاش کنم، تکلیف بدین معنی است که هرکدام از ما در هر جایگاه و مسؤولیتی باید به‌دوراز نگاه‌های سیاسی و منافع فردی برای ارتقای کشورمان تلاش کنیم، درواقع ما نسبت به‌مردم تکلیفی بر گردن داریم.

همه ما نسبت به‌یکدیگر تکلیف داریم، همه ما نسبت به‌آرمان‌های نظام تکلیف داریم، شما به‌عنوان رسانه، یک خانم خانه‌دار و من مدیر همگی مکلفیم.

چون با این نگاه آمده‌ایم، رویکرد ما عمل‌گرایی است، امروز دیگر فرصت شعار دادن و منتظر ماندن نداریم، باید با همه توان و بدون فوت وقت کار کنیم، وقت این را نداریم در شرایط حساسی که داریم، منتظر بمانیم که فردا چه می‌شود.

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معطوف به‌سیاست‌گذاری عملیاتی بوده و اتاق فکر ما بیشتر عمل‌گرایانه است، برنامه‌ریزی ما برای اداره ارشاد یک برش برنامه سه‌ساله، یک‌ساله و سه‌ماهه داریم، به‌طوری‌که من سه ماه آینده گزارش عملکرد این سه ماه را به‌رسانه و مدیران بالادستی می‌دهم.

: اتاق فکر شما از چه‌اقشاری تشکیل‌ شده است؟!

بخشی از اصحاب فرهنگ و هنر هستند، یعنی اشخاص حقیقی از حوزه فرهنگی و هنری و متعلق به‌سلایق گوناگون، بخشی نیز از فضاهای رسمی نیز در این اتاق فکر حضور دارند، آنچه من از آن دوری می‌جویم سیاست‌زدگی است، یکی از نکاتی که به‌فرهنگ ما آسیب می‌زند، سیاست‌زدگی است، ما باید فرهنگ را از رویکردهای سیاست‌زده جدا کنیم.

ما مجری سیاست‌های دولت هستیم و به‌عنوان یک دستگاه دولتی همان سیاست‌های دولت را که سیاست‌های نظام است را پیگیری می‌کنیم، اما کار را آغشته به‌نگاه‌های سیاسی نمی‌کنیم و از تفکرات و گروه‌های مختلف استفاده می‌کنم.

همان‌طور که لازم است از برگزاری نمایشگاهی مانند نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی که به‌نظر من اقدامی مثبت و مفید درراستای رویدادسازی بود، حمایت کنیم، به‌همان میزان نیز باید از نوآوری‌هایی چون برخی نشریاتی که هم‌اکنون مدیریت شهری جدید راه‌اندازی کرده، یا برخی فضاسازی‌های شهری بسیار خوب چون استفاده از تصویر فرهیختگان در سطح شهر حمایت کنیم، نباید نگاه سیاسی ما سبب شود، این اقدامات خوب را نفی کنیم، کار خوب، خوب است و نباید با عینک سیاسی مورد قضاوت قرار گیرد، درزمانی که در تهاجم شدید فرهنگی دشمن قرار داریم، این دودستگی و چنددستگی‌ها این نگاه‌های سیاسی به‌فرهنگ ضربه می‌زند، درحالی‌که ما همه سربازان یک سیستم هستیم و باید به‌هم کمک کنیم که این اتفاق نیفتد.

: بهتر است برویم به‌سراغ سؤالات تئاتری یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از مخاطبان را مشغول کرده، این است، چگونه بر تئاتر آن نظارت می‌شود که بازهم شاهد کارهای مبتذل درصحنه هستیم؟ به‌عنوان مثال، من یک تئاتر دیدم که در آن خانم می‌خواند به‌راحتی با همراه با آقایان حرکات نامتعارف انجام می‌داد؟

البته من با لفظ مبتذل مخالفم، چون احتمالاً مبتنی بر سلیقه طرح‌شده است، باید بدانید که ارشاد مجری برگزاری تئاتر نیست، بلکه وظیفه ارشاد سیاست‌گذاری، هدایت و راهبری و نظارت است.

بخش اول که سیاست‌گذاری است را توضیح دادم، بخش دوم وظیفه هدایت و راهبری است، ما باید بتوانیم گروه‌های تئاتر را هدایت کنیم، قصد داریم از طریق شورای نظارت بر نمایش‌ها نقش هدایتگری را ایفا کنیم.

برای اجرای نمایش یک فرآیند که به‌صورت مصوبه ملی تصویب‌ شده که بر اساس آن شورای نظارت و ارزشیابی نمایش در شهرستان‌ها وجود دارد، روند کار نیز بدین ترتیب است، ابتدا درخواست اجرای نمایش توسط سالنی که قرار است در آن اجرا شود به‌ارشاد داده می‌شود، به‌عنوان مثال، یک تئاتر می‌خواهد در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شود، مسؤول سالن تئاتر شهر یک درخواست به‌اضافه فرم عوامل نمایش، اجازه کتبی نویسنده مؤلف یا ناشر نمایشنامه، به‌همراه متن نمایشنامه به‌اداره ارشاد تحویل می‌دهد.

بعد از اینکه تمام این اطلاعات در ارشاد ثبت شد، متن نمایشنامه با حضور شورای نظارت خوانش می‌شود و ما 20 روز مهلت‌ داریم تا نظر خود را نسبت به‌متن نمایش ارائه دهیم، شورای نظارت بر نمایش ممکن است، متن را تأیید یا مشروط که باید موانع رفع شود یا نمایش رد می‌کند.

وقتی تأیید نمایش به‌سالن اعلام شد، آنها درخواسته بازبینی می‌دهند، اعضای شورای نظارت بر نمایش ترکیبی دارند که قانون مشخص کرده است، شورای نظارت بر نمایش حداقل باید پنج عضو داشته باشد که یک عضو باید متخصص در مسائل دینی و اعتقادی باشد که به‌تأیید سازمان تبلیغات اسلامی رسیده باشد.

دو عضو مسلط به‌مسائل فرهنگی اجتماعی و سیاسی که با تئاتر آشنا باشند و دو متخصص تئاتر دیگر اعضای این شورا هستند، بعد از تأیید نهایی مجوز صادر می‌شود که در آن تاریخ شروع و اتمام اجرا ذکر شده است، به‌علاوه یک سری شرایط عمومی مانند رعایت اوقات شرعی و ایام سوگواری نیز قید می‌شود.

این شرایط موضوع به‌وضوح در مجوزها ذکر می‌شود، حفظ و رعایت شئونات اسلامی، رعایت تعهدات اخذ شده الزامی و مسئولیت آن بر عهده متقاضی است.

گاهی شورای نظارت بر نمایش که از کارمندان ارشاد نیز نیستند، شروطی را برای اجرای یک نمایش مشخص می‌کند، اداره ارشاد موظف است که این شرایط را مورد نظارت قرار دهد تا از سوی گروه رعایت شده باشند.

: شاخص‌های نظارت بر تئاترها چیست؟

قانون این شاخص‌ها را مشخص کرده است، سلیقه در اینجا راهی ندارد، طبق قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایش‌هایی که به‌انکار، نفی یا مخدوش کردن اصول و فروع دین اسلام بپردازند، مجوز نمی‌گیرد.

اهانت به‌پیامبران الهی، ائمه معصومین(ع)، مرحوم امام و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، هتک حرمت ادیان شناخته‌ شده در قانون اساسی، ازجمله دیگر شاخص‌هایی است که در صورت وجود مجوزی صادر نمی‌شود.

ناامیدی نسبت به‌اصل نظام و انقلاب اسلامی و هر کاری که سبب شود مردم به‌اصل نظام و انقلاب اسلامی ناامید شوند، نباید به‌روی صحنه برود، به‌علاوه توهین به‌مفاخر سیاسی و عامی و مذهبی کشور، اشاعه فساد، فحشا و اعمال منافی عفت عمومی، اشاعه نژادپرستی و نفی برابری انسان‌ها به‌ویژه تمسخر طوایف ایرانی، تضعیف ملی و منافع ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران مواردی است که به‌شورای نظارت بر نمایش اجازه رد یک نمایش را می‌دهد.

حتی ضعف شدید هنری به‌لحاظ اجرایی به‌نحوی‌که ذوق سلیقه مخاطبان را به‌انحطاط بکشاند هم سبب می‌شود، ما به‌یک نمایش مجوز ندهیم، همچنین تشویق ترغیب و ترویج آموزش اعتیادهای مضر، خطرناک و راه‌های کسب درآمد از طریق نامشروع مانند قاچاق، کمک به‌نفوذ فرهنگی یا سیاسی اقتصادی بیگانگان و ضدیت با خط‌مشی استقلال، کشور ترویج و تبلیغ مرام‌های گروه‌های محارب، غیرقانونی، فرق ضاله و همچنین دفاع از نظام استبدادی و استکباری، بیان کاذب وقایع اسلام و انقلاب اسلامی به‌نحوی‌که موجب گمراهی مخاطب شود و هتک حرمت قشر یا صنفی از جامعه ازجمله شاخص‌هایی است که سبب می‌شود، یک نمایش مجوز لازم را نگیرد.

البته باید دانست که این شاخص‌ها سلیقه‌ای نیست و در همه کشور یکسان است و البته از طریق کارشناسان که همان اعضای شورای نظارت بر نمایش هستند، تشخیص داده می‌شود.

 : با توجه به‌این قوانین روند نظارت بر نمایش‌ها چگونه خواهد بود؟

ما هم مبتنی بر قانون عمل می‌کنیم، البته در تلاش هستیم تا شورای نظارت بر نمایش مشهد را تقویت کنیم تا بعد هدایت نیز در کنار نظارت تقویت شود تا شاهد توسعه تئاتر مشهد باشیم.

این مفاد قانونی هم که در بالا ذکر شد و مصوبه جلسه 461 مورخ 6/2/79 شورای عالی انقلاب اسلامی است را باید شفاف به‌هنرمندان ارائه کرد تا آنها نیز شاخص‌ها را بدانند و حقی از آنها ضایع نشود، باید جلوی نگاه‌های سلیقه‌ای را گرفت و بر اساس قانون عمل کرد، اگر یک اثر با نگاه و سلیقه فکری و اعتقادی من همساز نبود، اما هیچ منع قانونی نداشت، نباید حذف شود، ما مجری قانون هستیم و مبتنی بر آن عمل می‌کنیم، نه سلیقه و دیدگاه خودمان.

: در پایان در رابطه با نمایش دریاچه قو و حاشیه‌های که داشت، توضیح دهید؟

از آسیب‌های فضای مجازی باید به‌تقلیل‌گرایی و تحویلی شدن اشاره‌کنم، متأسفانه مفاهیم در این فضا آسیب می‌بینند، در مورد این اثر نیز برخی حواشی در فضای مجازی ایجاد شد که چندان منصفانه نبود، این نمایش توسط شورای نظارت بر نمایش شهرستان مشهد با همان ترکیبی که عرض کردم مورد بازبینی قرار گرفته بود و با ذکر نکاتی مجوز اجرا گرفت.

در روزهای آغازین و هم‌زمان با حضور بنده به‌عنوان مسئول ارشاد مشهد، تذکری به‌نمایش ارائه دادم که از سوی گروه اجرایی مورد پذیرش قرار گرفت و اصلاحات لازم انجام شد و کار پس از بازبینی مجدد، مورد پذیرش اعضای شورای نظارت بر نمایش قرار گرفت و در حال حاضر اجرا می‌شود.

شاید نمایش از لحاظ فرم و سبک نمایشی مورد پسند من نباشد، اما من مجری قانون هستم و باید بر این اساس آنچه قانون مشخص کرده، حمایت کنم.

 این نمایش و سایر نمایش‌ها بر اساس قانون اجرا می‌شوند، این روزها روزهای درخشان تئاتر مشهد است و به‌نظر من، باید با همدلی و حمایت شاهد تعالی روزافزون هنر تئاتر باشیم، جشنواره تئاتر استانی در راه است و امیدوارم امسال نیز خراسان و مشهد مقدس، حضوری پررنگ در این جشنواره داشته باشد و چراغ تئاتر مشهد بیش‌ از پیش درخشان باشد.

منبع : فارس

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.