سازمان آموزش و پرورش تصمیم گرفته است در سال تحصیلی پیش رو، مدارس دو ساعت در هفته محتوای برنامه رسمی را که تاکنون در کتاب‌ها ابلاغ می‌شده است را کنار بگذارند از این رو پیشنهاد ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس برای تعیین سیاست های مشخص و متناسب با نیازهای جامعه برای پر کردن این دو ساعت در طول هفته درمدارس ارائه شده است.

مدارس کدام آموزش‌ها را جایگزین کاهش دو ساعته برنامه‌های درسی کنند؟

به گزارش قدس انلاین، سازمان آموزش و پرورش تصمیم گرفته است در سال تحصیلی پیش رو، مدارس دو ساعت در هفته محتوای برنامه رسمی را که تاکنون در کتاب‌ها ابلاغ می‌شده  است را کنار بگذارند و محتوایی که خود لازم می‌دانند و در منطقه اولویت دارد را در برنامه رسمی جایگزین این دو ساعت نمایند. از این رو پیشنهاد ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس برای تعیین سیاست های مشخص و متناسب با نیازهای جامعه برای پر کردن این دو ساعت در طول هفته درمدارس ارائه شده است.

 برخی معتقد هستند که باید این دو ساعت به کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی اختصاص پیدا کند و برخی نیز اعتقاد دارند که باید سیاست هایی متناسب با رشد خلاقیت و نوآوری برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.

*آموزش مهارت های ارتباط بایکدیگر و دوری از انزوا و تنهای

یک کارشناس آموزشی در این باره گفت: نظام آموزش و پرورش باید سیاستی را اتخاذ کند که دانش اموزان در طول این دو ساعت مهارت های ارتباط بایکدیگر و دوری از انزوا و تنهایی را فرا بگیرند.

محمد نیک فرد  به قدس آنلاین افزود: متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که دانش آموزان به دلیل اینکه با تلفن های همراه و بازی های کامپیوتری بیشتر اوقات خود را سپری می کنند به تنهایی و انزوا عادت کرده اند از این رو در محیط مدرسه نیز  با دوستان و افراد اطراف خود کمترانس گرفته و رابطه برقرارمی کنند و این یک خطر جدی برای آنها برای حضور درجامعه است.

وی تصریح کرد: بدون تردید کودکان منزوی و گوشه گیر امروز، در اینده از مهارت روابط عمومی و حضور در اجتماع کمتری برخوردار خواهند بود و این یک زنگ خطر جدی برای اینده کشور می باشد بنابراین با ارائه آموزش‌های ارتباط جمعی و حتی بازی های گروهی در مدارس در کنار آموزش مسائل درسی می‌توان این خطر را به حداقل رساند و انسان‌هایی اجتماعی برای آینده کشور تربیت کرد.

*خلاقیت و رشد تفکر خلاق حلقه مفقوده در سیستم آموزش

نماینده مردم نیشابور و فیروزه  در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره تصریح کرد: خلاقیت و رشد تفکر خلاق حلقه مفقوده در سیستم اموزشی کشور می باشد.

حمید گرمابی در ادامه به قدس انلاین افزود: خلاقیت، نوآوری و رشد تفکر خلاق مهارتی است که شخص با پرورش آن قدرت کشف راه‌حل‌های جدید برای حل مسائل را در همه جنبه‌های زندگی پیدا می‌کند. اگرچه همه دانش آموزان کم وبیش خلاق هستند و این توانایی با درجات مختلف در همه وجود دارد اما مهم آن است که بتوانیم خلاقیت ها و استعداد های ذاتی آنها را شکوفا کرده، توسعه داده و به خدمت بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس  ادامه داد: از سوی دیگر با بکارگیری این سیاست در نظام آموزش و پرورش حتی به صورت دو ساعت در طول هفته می‌توان الزامات کشور و نحوه حل معضلات را به دانش‌آموزان آموخت به طور مثال در حال حاضر که بیکاری به چالشی برای کشور تبدیل شده است می‌توان با آموزش خلاقیت و نوآوری به دانش آموزان مسیرهای متعدد ایجاد شغل در اینده را آموخت تا در اینده برای اشتغال صرفا چشم به دولت و کارهای دولتی نداشته باشند.

وی افزود: ازطرفی تفکر خلاق می تواند بهترین وسیله برای مبارزه با مشکلات روزمره باشد زیرا اگر انسان تفکر خلاق در وجود او شکوفا نشده باشد به محض برخورد با مشکلات نا امید می شود و احساس می کند که به انتهای خط رسیده است، در صورتی که انسان خلاق  وقتی با حادثه ای برخورد می کند به راحتی احساس منفی خود را به احساس مثبت تبدیل می کند.

گرمابی با بیان اینکه تا تفکر خلاق نباشد کارآفرینی نیز رخ نخواهد داد، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سیاست های استعماری قبل از انقلاب که باعث تضعیف روحیه خودباوری ملی شده بود  به مردم و جامعه و نهادهای آموزشی فعل ما نمی توانیم را القا نمودند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیزاگرچه تلاش هایی جدی در زمینه خودباوری ملی صورت گرفته است اما باز هم جامعه به دلایل متعددی که ناشی از ضعف سیستم آموزشی است جایگاه خود را در موضوع تفکر خلاق  هنوز پیدا نکرده است و معتقد هستیم که این تفکر و سیاست ابتدا باید از سیستم آموزشی کشور شروع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.