مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی خراسان‌رضوی ۶۰ برابر شده است.

پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی خراسان‌رضوی ۶۰ برابر شد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی مزروعی اظهار داشت: هفته دولت فرصت مناسبی است تا دستاوردها و اقدامات انجام شده در طول عمر بابرکت انقلاب برای مردم بیان شود؛ دستاوردهای بزرگی که زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم ساخته و امروز دشمنان انقلاب و نظام با تشکیل شبکه‌های معاند و شبکه‌های مجازی سعی در سیاه‌نمایی و تضییع این دستاوردها را دارند.

وی با بیان اینکه در ۴۰‌سال پیش، بیش از ۹۰‌درصد روستاهای ما فاقد آب و برق و راه مناسب بودند بیان داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب در راستای خدمت‌رسانی، تشکیل جهاد کشاورزی بود که اقدامات خوبی در این حوزه به ثمر نشسته و امروز یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، ارتقاء سطح دانش و هوشمندی جامعه و داشتن جوانان با دانش است. جنگ امروز، جنگ اقتصادی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به دستاوردهای این حوزه بیان داشت: مشکل امروز حوزه کشاورزی و دامداری نه تنها تولید نیست بلکه مازاد تولید است و این بدان معنی است که ما در این مدت علاوه بر اینکه توانسته‌ایم کشور خودمان را در بسیاری از محصولات تولیدی خودکفا کنیم، مازاد تولید داشته و آمادگی صادرات به بیرون از مرزهای کشور را داریم.

مزروعی خاطرنشان کرد: امروز در  بحث تولید مرغ روزانه در استان خراسان رضوی در حدود ۱۸۷ تن مرغ تولید می‌شود و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن مرغ از این استان صادر می‌شود و اگر بخواهیم در عرض سه ماه می‌توانیم این مقدار تولید را دو برابر کنیم.

وی با بیان خشکسالی ۱۸ ساله در خراسان رضوی اظهار داشت: ما ۱۸ سال گذشته را درگیر خشکسالی بی‌سابقه و غیرقابل پیش بینی  در کشور بوده‌ایم و میانگین  بارندگی کشور از ۲۶۰ میلی لیتر به ۱۶۰ میلی لیتر کاهش یافته و میانگین برداشت آب از چاه‌های ما از ۳۰ لیتر به ۱۷ لیتر کاهش یافته اما با اقدامات انجام شده، تولید ما در بسیاری از محصولات افزایش یافته و محصولات تولیدی ما در بسیاری از نقاط جهان منحصر به فرد و تبدیل به برند شده‌اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در حدود ۲۱ هزار هکتار از  زمین‌های کشاورزی استان چغندر کاشت می‌شود که حدود یک سوم سطح زیر کشت سال‌های گذشته است اما با اقدامات انجام گرفته شده، تولید چغندر استان به بالغ بر ۱۸۰۰ میلیون تن  افزایش یافته است.

مزروعی با اشاره به افزایش تولید گندم استان افزود: در سال‌های گذشته از ۳۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در حدود  ۳۹۰ هزار تن محصول برداشت داشتیم در حالی که در سال‌جاری به رغم مشکلات پیش آمده در استان، ۱۴۰ هزار هکتار سطح کشت داشته‌ایم که ۵۴۰ هزار تن محصول گندم  تولید شده و ۳۹۰ هزار تن از آن را تاکنون خریداری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت بحث مکانیزاسیون در این حوزه  تاکید کرد: شیوه‌ها و روش‌های کشاورزی در ایران نیازمند تغییر و تحول است و در بحث تولیدات ادوات کشاورزی محصولات ایرانی هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت در حد قابل قبولی قرار دارند؛ در حال حاضر ۱۱۰ کارگاه تولیدی ادوات کشاورزی در استان داریم و مشکلی نیز در بحث تخصیص تسهیلات در این حوزه نداریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ضرورت کشت گلخانه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود و کمبود منابع آبی کشت گلخانه‌ای باید مورد توجه خاص قرار گیرد؛ هم اکنون ۳۸۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان صورت می‌گیرد که البته کم است و کشت گلخانه‌ای استان با توجه به شرایط امروز باید به ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها نباید در شرایط کنونی به مردم فشار بیاورند؛ با همکاری خوب بانک‌ها پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در استان خراسان رضوی ۶۰ برابر پنچ سال گذشته افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.