صبح امروز انفجار انچه که اتش نشانی در بررسی اولیه ابگرمکن یک منزل مسکونی دانست منجر به مرگ بیش از 10شهروند مشهدی شد که درحال استراحت بودند.این درحالی است که هنوز مشخص نیست چرا باید انفجاری نه چندان قوی درخانه ای40متری زمینه ساز فوت 10نفرشود.

دستور ویژه استاندار درپی انفجار مهلک مشهد/انفجار عمدی نبوده اما قابل هضم نیست

درهمین حال طی ساعات گذشته دربرخی شبکه های مجازی و شایعاتی که میان مردم دهان به دهان میچرخد سخن از عمدی بودن این انفجار و نقش برخی اتباع خارجی مطرح شده است .
این درحالی است که معاون دادستان مشهد با اشاره به انفجار صبح امروز در خیابان پورسینا که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان گردید، تاکید کرد: هیچگونه عمدی در این انفجار دخیل نبوده است.

حسن حیدری ، ضمن اعلام این خبر، ادامه داد: علت کشته شدن این تعداد از هموطنان نزدیک به هم بودن منازل مسکونی و تعداد زیادی جمعیت آن بوده است.

وی افزود: این که در یک خانه 40 متری 25 نفر در کنار یکدیگر استراحت می کنند، قابل فهم و هضم نیست و همین مساله موجب شد این اتفاقات رخ دهد.


***دستور استاندار برای بررسی انفجار


درهمین راستا مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: با دستور استاندار خراسان رضوی تیمی ویژه، موضوع انفجار گاز در خیابان پورسینای شهرک شهید رجایی مشهد را بررسی می‌کند.
حجت‌علی شایانفر با بیان اینکه «این حادثه تا ساعت 14:46 دقیقه امروز 10 کشته بر جای گذاشته است»، اظهار کرد: حادثه انفجار در ساعت 5:45 دقیقه صبح امروز به آتش‌نشانی اعلام شد که فوری 6 اکیپ نجات، 6 دستگاه خودروی اطفای حریق، یک دستگاه مینی لودر آتش‌نشانی به محل اعزام شد.

وی عنوان کرد: همزمان نیروهای عملیاتی اورژانس که در ساعت 5:47 دقیقه از موضوع مطلع شدند با 9 دستگاه آمبولانس در محل حضور یافتند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در زمان حادثه 6 نفر جان خود را از دست دادند و از 9 نفر مجروح انتقالی به بیمارستان تا ساعت 14:46 دقیقه امروز 4 نفر دیگر جان باختند که از مجموع 10 نفر کشته شده این حادثه 4 نفر زن و 6 نفر دیگر مرد هستند.

شایانفر خاطرنشان کرد: 5 مصدوم دیگر این حادثه در بیمارستان امدادی مشهد بستری هستند که حال یکی از آنان وخیم است.

وی با بیان اینکه «بر اساس اعلام آتش نشانی، انفجار آبگرمکن و سرایت آتش به منازل اطراف موجب بروز این حادثه شده است، گفت: با توجه به این شرایط استاندار خراسان رضوی دستور تشکیل تیمی متشکل از نماینده مدیریت بحران استان، فرمانداری مشهد، شرکت گاز و آتش‌نشانی را برای بررسی و تعیین و شناسایی دقیق علت این حادثه داد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: این تیم هم‌اکنون تشکیل شده و در محل در حال بررسی موضوع است.


***انفجار بخاطر نشت گاز


درهمین راستا ؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: دلیل انفجار خیابان پورسینا نشت گاز بود.

آتشپاد حسن جعفری با اشاره به حادثه انفجار صبح امروز سه منزل مسکونی در خیابان پورسینای شهرک شهید رجایی مشهد که 10 کشته و 5 مصدوم بر جای گذاشت، اظهار کرد: دلیل این حادثه قطع به یقین نشت گاز بوده است، اما اینکه این نشتی از کدام شعله بوده و یا اینکه نشت گاز از آبگرمکن منزل بوده یا خیر هنوز کاملاً مشخص نیست.

وی با تأکید بر عمدی‌نبودن این حادثه، ادامه داد: این انفجار حادثه‌ای بود که به دلیل بی‌احتیاطی ساکنان رخ داده و هیچ‌گونه عمدی در کار نبوده است.

جعفری عنوان کرد: با اعلام گسترده بودن حادثه در وهله اول 10 اکیپ از 10 ایستگاه آتش‌نشانی شامل 50 نیروی امدادی به محل حادثه اعزام شدند و توانستند تا حدود ساعت 9:30 دقیقه عملیات امداد و نجات را به پایان برسانند.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات محل حادثه که امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد عرض 1 متری کوچه بود که به این دلیل نیروهای امدادی نتوانستند وسایل موتوری و تجهیزات سنگین امدادی را به محل حادثه برسانند و امدادرسانی و آواربرداری تنها از طریق تجهیزات سبک و از طریق دست انجام گرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان این‌که «در حال حاضر ایمن‌سازی محل حادثه انجام شده است»، خاطرنشان کرد: نیروهای آتش‌نشانی با رفع خطرات جانبی، محل حادثه را تحویل نیروهای انتظامی و اجرائیات نطقه شهرداری و ساکنان و مالکان دادند تا بقیه کار آواربرداری و پاک‌سازی محل انجام دهند.

وی در پایان توصیه کرد: از شهروندان عزیز خواهش می‌کنم در استفاده از وسایل گازی ایمنی را رعایت کنند تا دیگر شاهد چنین حوادث دردآور و از دست‌دادن جمعی از هموطنان خود به دلیل بی‌احتیاطی یک شهروند نباشیم.


***قطعی گاز تا ایمن‌سازی


سخنگوی شرگت گاز خراسان رضوی هم گفت: در پی‌حادثه انفجار در خیابان پورسینا، گازخانه‌های اطراف محل حادثه تا ایمن سازی کامل خانه‌ها قطع خواهد بود.

سید احمد علوی ، با اشاره آخرین وضعیت خطوط گاز محل حادثه خیابان پورسینا، عنوان کرد: گاز محل حادثه فعلا قطع است، همچنین تا ایمن‌سازی کامل منازل اطراف، گاز منازل اطراف محل حادثه قطع خواهد بود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی خاطر نشان کرد: گاز این منطقه در صورت ایمن سازی کامل محل از سوی کارشناسان آتش نشانی و اعلام به شرکت گاز وصل خواهد شد.

همچنین به گفته مسئولان اداره‌های آب و برق مشهد حادثه انفجار 3 منزل مسکونی در خیابان پورسینا مشهد هیچ‌گونه اختلالی در تامین آب‌وبرق این مناطق به وجود نیامده است.

علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی توزیع برق مشهد، با بیان این مطلب که اختلالی در شبکه برق رسانی منطقه وجود ندارد، عنوان کرد: در این منطقه مشکل اختلال برق به واسطه بروز حادثه وجود ندارد فقط به جهت حفظ ایمنی برق خانه‌های تخریب شده مجاور قطع شد که پس از ایمن سازی محیط، برق این خانه‌ها وصل خواهد شد.

همچنین محمد محمدزاده مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد در این خصوص ، گفت: قطعی آب در این منطقه وجود ندارد و در شبکه‌های آب رسانی این منطقه اختلالی به وجود نیامده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.