رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از ابلاغ قانون بخشودگی جرائم بدهکاران بانکی کمتر از یک میلیارد ریالی صنعت کشاورزی خبرداد.

ابلاغ قانون بخشودگی جرائم بدهکاران بانکی حوزه کشاورزی
 
به گزارش قدس انلاین ،  مجتبی مزروعی ظهر امروز سوم شهریورماه در همایش دستاوردهای بخش کشاورزی شهرستان قوچان که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان این نکته که یکی از بزرگترین دستاورده‌های انقلاب ارتقا سطح آگاهی و علم مردم بوده است، اظهار کرد: 40سال از انقلاب می‌گذرد، علی‌رغم اینکه در این مدت با دسیسه‌های فراوانی روبرو بودیم اما به دلیل ایمان توده مردم و زحمات مسئولین از رشد و پیشرفت‎های خوبی در کشور برخوردار شدیم. در 40 سال گذشته 90 درصد روستاهای ما فاقد آب، برق و راه بود اما امروز اکثر روستاها از این نعمت‌ها برخوردارند. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به واردات مرغ، تخم مرغ و گندم در سال‌های پیش از انقلاب، گفت: درگذشته در کل استان 9000 تن مرغ تولید می‌شد، اما امروز این میزان به 187 هزار تن رسیده است. امروز نه تنها واردات تخم مرغ نداریم که سالانه صد هزار تن صادرات هم داریم.
وی ادامه داد: امروز مشکل ما تولید نیست و مشکل، مازاد تولید است که نشان می دهد باید پا را از مرزها فراتر گذاریم. امروز مشکل تولید مرغ بازارهاست و ما باید بازار تولید را شناسایی کنیم و به خارج از مرزها عبور کنیم. 
مزروعی با اشاره به کاهش میزان آب و درگیری با بحران خشکسالی بی‌سابقه، گفت: در گذشته کاشت گندم 360 هزار تن و میزان برداشت 390 هزار تن بود اما در سال جاری علی‌رغم کاهش بارندگی 140 هزار تن گندم کاشتیم و تا امروز 360 هزار تن خرید و 540هزار تن تولید داشتیم. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه یکی از ظرفیت‌های ارزشمند کشور بخش کشاورزی است، تاکید کرد: علی‌رغم محدودیت‌های اقلیمی تولیدات غذایی نه تنها در ایران بلکه در دنیا برند است.
مزروعی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای، گفت: کشاورزی ایران نیازمند تغییر است. نوع نیازها و تولیدات تغییر کرده به همین میزان باید تغییرات را در باغات  و مزارع اعمال کنیم. 
وی با بیان اینکه تا سال 1392 سطح زیرکشت گلخانه‌ای 114 هکتار بوده است اما امروز این رقم به 380 هکتار رسیده است، افزود: میزان سطح کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی باید بیش از 10هزار هکتار باشد.
 مزروعی اضافه کرد: در سال 1392، 130 میلیارد ریال برای آب و خاک اعتبار داشتیم اما امروز با افزایش 20 برابری این میزان به 2600 میلیارد ریال رسیده است. همچنین در بخش مکانیزاسیون تا سال 1392 تسهیلات اعطایی به کشاورزان 50 میلیارد ریال بوده که این میزان هم اکنون به 3000 میلیارد ریال رسیده است.
وی در پاسخ به برخی انتقادات از عملکرد بانک کشاورزی اظهارکرد: بانک‌ها یک سری سختگیری دارند اما در این برهه از زمان دلیل ندارد فشار به مردم بیاورند. دولت تصمیم گرفته است جرائم بدهکاران وام‌های زیر یک میلیارد ریالی بخشیده شود و این قانون ابلاغ شده است و فرمانداران باید به جد پیگیر باشند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: در این برهه از زمان دولت هزار میلیارد تومان پول داده که وام کشاورزان خسارت دیده از چهار خشکسالی و دو سال سرمازدگی تمدید کند. بانک‌ها باید با مردم مدارا کنند تا منابع اعتباری ابلاغ شود. به بانک‌ها عرض می‌کنم امروز کسی که از بخش کشاورزی وام می‌گیرد یعنی مسئولیت قبول کرده و خود را بدهکار کرده است باید دست این فرد را ببوسیم نه سخت گیری کنیم. امروز باید افتخار ما این باشد چقدر  وام دادم نه اینکه چقدر وام ندادم.  
وی با تاکید بر لزوم توسعه صنایع برای رسیدن به بازار جهانی تصریح کرد: 80درصد کشاورزی ما خرده مالکی است، مادامی که شرکت تعاونی مطلوب نداشته باشیم نمی‌توانیم در بازار خوب ظاهر شویم.
کسب رتبه دوم شهرستان قوچان در جذب اعتبارات روستایی
در ادامه علیرضا قامتی فرماندار شهرستان قوچان با بیان اینکه در حوزه جهاد کشاورزی در دوسال گذشته  به اندازه کل ادوار قبل لوله گذاری تحت فشار و کم فشار کار انجام شده است،گفت:امروز باغاتی داریم که با اجرای طرح فراز تناژ برداشتی در انگور را از 13 تن به 150 تن رسانده  است که باید این دانش به کار بیاید.
وی بااشاره به مشکلات قانونی بانک‌ها و تاکید بر لزوم رفع آن‌ها تصریح کرد: شهرستان قوچان بعد از تربت جام رتبه دوم جذب اعتبارات روستایی را دارد و تاکنون 110 میلیارد ریال اعتبار جذب شده است. همچنین دو پروژه در حال انعقاد قرارداد با بانک است که در صورت انعقاد و گرفتن تسهیلات میزان تسهیلات دریافتی شهرستان قوچان به رقم 220 میلیاردریال خواهد رسید و این درحالی است که سهم این شهرستان تنها 80 میلیارد ریال بوده است که نشان دهنده این موضوع است که اقدامات خوبی در زمینه ایجاد اشتغال صورت گرفته است.
قامتی در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه کارا از فروردین ماه سال جاری، گفت: این سامانه تا چند روز قبل در شهرستان قوچان فعال بود و این شهرستان با ثبت 25درصدی با 2800 نفر بیشترین تعداد ثبت نامی را در استان داشته است.  
بانک کشاورزی به جای اینکه نوشی برای کشاورز باشد نیشی برای اوست
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی دستجردی با بیان این نکته که قوچان در بخش صنعت پیشرفت خوبی نداشته اما در بخش دامداری و کشاورزی در کشور جایگاه خوبی را داراست، عنوان کرد: امروز باید با مکانیزه کردن در امور دامی و زراعی و استفاده از روش‌های نوین هزینه‌ها را کاهش دهیم و گرنه جوابگوی مسائل صنعتی جامعه نخواهیم بود. 
وی با بیان این جمله که دشمن در کارگروه‌های ایجادی در انگلستان و آمریکا به دنبال ایجاد راهکارهای مختلف همچون شایعات و سیاه نمایی برای ضربه زدن به نظام است، گفت: کشاورزی اولویت یک کشور است و می‌تواند کشور را نجات دهد و مقاوم کند. در کشور گرانی وجود دارد اما کمبودی نداریم و این به واسطه کشاورزان است. تولید در کشور کار بزرگی است که توسط کشاورز و دامدار انجام می‌شود.
امام جمعه قوچان با بیان این نکته که مشکل امروز شهر بانک کشاورزی است و این بانک پا بر روی گلوی دامدار و کشاورز گذاشته است، گفت: کشاورز باید در کشور حمایت شود نه اینکه دو برابر تسهیلات پرداخت کند. مگر این بانک‌ها جزئی از نظام نیستند، نمی‌خواهند باری را از دوش مردم کم کنند، خودشان باری بر دوش مردم شده‌اند. مردم باید از هفت خان بگذرند تا جرائم که با خشکسالی متحمل شده‌اند را پرداخت کنند. 
وی افزود: وقتی کشاورز در جامعه نتواند کمر راست کند بازار ، کارخانه و جامعه دچار مشکل می‌شود. اساس کار جامعه کشاورز است اما بانک کشاورزی به جای اینکه نوشی برای کشاورز باشد نیشی برای اوست نیشی گزنده‌تر از عقرب و به همین دلیل دامداران و کشاورزان زیادی به زمین خورده و نتوانسته اند بلند شوند و متاسفانه بانک‌های ما سهمی در تولید ندارند و تنها به فکر پرکردن جیب خود هستند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.