۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 616250

ناصر ناصر نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در مقاله ای به تشریح اوضاع جاری در نوار غزه و تلاش های طرف های مختلف برای تعیین سرنوشت آن در سایه تنش و درگیری های اخیر بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در این مقاله آمده است که "ساحی هنگبی" وزیر صهیونیستی در توجیه لغو ناگهانی و غیرمنتظره سفر بنیامین نتانیاهو به کلمبیا به سبب اوضاع متشنج مرزهای جنوبی تصریح کرد که نتانیاهو معتقد است این روزها بسیار مهم و حساس است و بهتر است فعلا سفر خود را لغو کند و در تل آویو بماند.

هنگبی اظهار داشت که دلیل لغو این سفر، تماس های مکرر پیرامون اوضاع غزه از سوی مصر و نیکولای ملادینوف فرستاده ویژه صلح سازمان ملل به خاورمیانه است.

اما آیا در شرایط فعلی شاهد تعیین سرنوشت غزه خواهیم بود؟ آیا رژیم صهیونیستی دست از محاصره و تجاوزات خود علیه غزه خواهد کشید؟ آیا تکلیف دو مسئله مجازات های محمود عباس بر غزه و نظامیان اسیر اسرائیلی مشخص خواهد شد؟

هر چند شاید فعلا نتوان پاسخ قاطعی به این سوال داد، اما باور عمومی نزد کارشناسان و تحلیلگران حوزه فلسطین ـ رژیم صهیونیستی این است که تحرکاتی جدی و بی سابقه به ویژه در محور قاهره ـ غزه ـ تل آویو در جریان است و هدف از آن جلوگیری از انفجار اوضاع به سبب ادامه محاصره غزه است.

لغو سفر نتانیاهو به کلمبیا و سفر هیئت رهبران حماس در خارج به ریاست صالح عاروری و همراهی موسی ابومرزوق و حسام بدران به غزه، این فرضیه را تقویت می کند.

ممکن است این تحرکات جدی دلیلی بر حتمیت دست یابی به توافق یا تفاهماتی مشخص به سبب تجربه تلخ فلسطینیان از فریب کاری ها و خلف وعده های رژیم صهیونیستی باشد، اما در کل باید گفت تلاش ها و تحرکات بی سابقه ای در این راستا در جریان است. تشدید تنش و درگیری ها در غزه نیز دلیلی دیگر بر افزایش این احتمال خواهد بود. علاوه بر این مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در نوار غزه و اقدامات نوآورانه آنان و توان آن ها برای تحمیل معادله "حمله جواب حمله" و "خون در برابر خون" و "موشک جواب موشک" موجب شده است تا رژیم صهیونیستی به فکر تغییر سیاست های تجاوزگرانه خود باشد.

شاید سخت ترین سوال ممکن این باشد که آیا تسهیلاتی که قرار است برای غزه ارائه شود، از طریق تحقق آشتی ملی صورت می گیرد؟ آیا ابو مازن مجبور خواهد بود با واقعیت موجود کنار بیاید و طرف های منطقه ای و بین المللی به سمت آرام سازی اوضاع و کاهش محاصره غزه قدم برمی دارند؟ منطقی است که جواب این سوالات مثبت باشد اما تصمیمات تشکیلات خودگردان همگی برگرفته از منطق نیست و ساعات آینده برای تعیین تکلیف غزه بسیار سرنوشت ساز است و به احتمال زیاد تفاهمات ذکر شده در صورت موافقت یا عدم موافقت محمود عباس حاصل خواهد شد.

در مقابل آیا مسئله نظامیان اسیر و مفقود اسرائیلی در غزه یکسره خواهد شد؟ احتمالا حداقل به این مسئله نیز رسیدگی شود اما شرط نیست که حتما راه حلی نیز برای این پرونده پیدا شود که دلیل آن هم موضع قاطع و علنی مقاومت است مبنی بر اینکه مسئله مبادله اسرا کاملا جدا از دیگر مسائل سیاسی، اقتصادی و انسانی در غزه است.

بدین گونه می توان گفت که منطقه در آستانه اتخاذ تصمیمات و تدابیری مهم و سرنوشت ساز است که ملت فلسطین امیدوار است این تحولات و تصمیمات در راستای وحدت و آزادی آن باشد.

ناصر ناصر

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.