مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: مشابه سنوات گذشته مشهد بیشترین تعداد و اعتبار پروژه‌ها و خلیل آباد کمترین اعتبارات را داشته است.

مشهد دارای بیشترین تعداد و اعتبار پروژه‌ها در استان است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی سالیانی در شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی در خصوص برآیند کار یک ساله ۱۷۰ دستگاه اجرایی استان در خصوص پروژه‌های استانی در سال مالی ۹۶، اظهار کرد: کل پروژه‌های استان بیش از ۴ هزار پروژه اعم از احداثی و غیراحداثی توسط تیم ۱۵ نفره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دفتر فنی استانداری با اعتباری بالغ بر ۱۵۳۶ میلیارد تومان در تیرماه نظارت شد.

وی افزود: ۴۴۴۲ پروژه، ۱۵۳۶ میلیارد تومان اعتبار نیز استفاده می‌کند که ۷۹۱ میلیارد در بحث پروژه‌های احداثی و مابقی در بخش پروژه‌های غیراحداثی بوده و در بخش پروژه‌های احداثی ارزیابی کیفی و کمی و در پروژه‌های غیر احداثی تنها ارزیابی کمی انجام شده است.

 سالیانی بیان کرد: مشابه سنوات گذشته مشهد بیشترین تعداد و اعتبار پروژه‌ها را با حدود ۵۲۶ میلیارد تومان و ۶۵۸ پروژه و داورزن ۱۲.۸ میلیارد تومان با ۷۹ پروژه را داشته و کمترین اعتبارات مربوط به خلیل آباد با  ۱۰ میلیارد تومان برای ۸۴ پروژه بوده است. اداره کل نوسازی مدارس بیشترین حجم پروژه‌های عمرانی را با ۶۳۳ پروژه با اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد که حجم آن به لحاظ اعتباری بود.

 مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: در تیرماه که بازدیدها انجام شد، تخصیص پروژه‌ها ۴۵.۳۸ درصد و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد بود. به عبارت دیگر برخلاف سنوات گذشته که پیشرفت فیزیکی از تخصیص بالاتر بوده اما امسال پیشرفت فیزیکی کمتر از تخصیص است، یک دلیل استفاده از مکانیزم اسناد و مشکلات آن و دلیل دیگر تمیدی سال مالی و انتقال آن به ۳۱ شهریور بود. تا ۱۵ تیرماه متوسط پیشرفت فیزیکی استان ۳۵.۳۴ درصد بود.

 وی با بیان اینکه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی که اعتباراتی بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان داشتند، بررسی شدند، عنوان کرد: مشابه سنوات گذشته آب و فاضلاب روستایی بیشترین اختلاف را از نظر مثبت بودن نسبت به پیشرفت فیزیکی متوسط استان دارد که باید منفی کار کنند تا بتوانند پاسخگوی آب در روستا باشند. پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در زمان بازدیدها ۶۱  درصد بوده که حدود دو  برابر پیشرفت فیزیکی متوسط استان است.

سالیانی ادامه داد: پیشرفت اداره کل نوسازی مدارس نیز ۵۵ درصد بود که شاید یک دلیل آن نزدیک شدن به ماه مهر و اینکه باید تعداد زیادی مدرسه را به بهره‌برداری برسانند، باشد. به لحاظ متوسط پیشرفت فیزیکی زاوه با ۶۱ درصد، تربت‌جام با ۵۴ و چناران با ۵۹ درصد، بالاترین درصد پیشرفت فیزیکی را در استان داشتند. به لحاظ وضعیت پروژه‌ها در سال گذشته در اردیبهشت ۹۶، ۱۱ درصد و در تیرماه ۴.۵ درصد پروژه‌ها خاتمه یافته بود. درصد پروژه‌های عقب‌تر از برنامه کاهش پیدا کرده و از ۱۳ به ۴.۵ درصد رسیده است.

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۵ درصد پروژه‌های شروع نشده به ۱۲ درصد رسیده که شاید یک دلیل آن به تخصیص پایین پروژه‌ها و دلیل دیگر نیز به مکانیزم اسناد برمی‌گردد. در مجموع حدود ۱۲ درصد پروژه‌ها در زمان بازدید شروع نشده بود که به مدیریت تخصیص در دستگاه‌های اجرایی استان مربوط است، ۴.۵ درصد پروژه‌ها عقب‌تر از برنامه بودند که یک سوم دوره مشابه قبلی بود، ۷۸ درصد پروژه‌ها نیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تمدید سال مالی حدود ۴ درصد اعتبارات در بخش اصناف هنوز جذب نشده است، تصریح کرد: این ۴ درصد شامل حدود ۲۰ دستگاه اجرایی است. در بخش ارزیابی کیفی مشابه سنوات گذشته چارتی را به تصویب شورای فنی استان رساندیم تا فارغ از گاههای سلیقه‌ای ناظرین با یک چک لیست مشخص پروژه‌ها را ارزیابی کنیم، ۱۰ پارامتر اندازه‌گیری شده است.

 سالیانی اضافه کرد: ملاک ارزیابی چهار قسمت و شامل پروژه‌های ضعیف، متوسط، خوب و عالی و پروژه‌هایی که پیشرفت پایینی دارند یا قابل اظهارنظر نیستند به نام پروژه بی‌نظر بوده است، بر اساس بازدیدهای انجام شده ۴۷ پروژه سطح استان ارزشیابی شدند. ۱۰۰۴ پروژه خوب، ۵۰۸ پروژه متوسط و ۴ پروژه مربوط به چهار دستگاه اجرایی ضعیف ارزیابی شدند که ۰.۱۶ درصد از پروژه‌ها است. بیشترین پروژه‌های عالی را شرکت آب و فاضلاب مشهد و اداره نوسازی مدارس و بیشترین پروژه از لحاظ اعتباری را نیز آب و فاضلاب مشهد داشتند. ۳۰ درصد پروژه‌ها نیز خوب ارزیابی شدند. سال گذشته ما ۱۰ پروژه ضعیف داشتیم.

 مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ارزشیابی دستگاه‌های اجرایی مصوب شورای فنی است، عنوان کرد: ما به یک مدلی رسیدیم که در آن پنج پارامتر کیفیت اجرا، دستیابی به اهداف یک ساله، درصد تحقق خاتمه پروژه‌ها، ورود اطلاعات به سامانه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و تعداد و اعتبار پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی ارزیابی می‌شود. اداره کل نوسازی مدارس، آب منطقه‌ای و آبفای استان بهترین عملکرد را به لحاظ اعتباری و شاخص دستیابی به آن پنج هدف داشتند. وی افزود: این وضعیت در بخش شهرستان‌ها متفاوت است. ارزیابی شهرستان‌ها بر اساس پنج پارامتر کیفیت اجرا، پیشرفت فیزیکی، وسعت و جمعیت شهرستان، ورود اطلاعات پروژه به سامانه مربوط به وزارت کشور و شاخص حجم و تعداد و اعتبار انجام می‌شود. سبزوار، طرقبه -‌شاندیز یا بینالود و تایباد با در نظر گرفتن پنج پارامتر رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

سالیانی گفت: مشاهده می‌شود که تعدادی از دستگاه‌های اجرایی یک پروژه خاص را با یک نقشه خاص با دو قیمت متفاوت حتی در یک شهرستان اجرا می‌کنند که اثر خود را بر هزینه تمام شده پروژه و بار اعتباری بر دوش دولت، می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم که  مشابه سنوات گذشته توجه ویژه‌ای به این امر شود.

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مشاهده می‌شود که تعدادی از دستگاه‌های اجرایی که وظایف دیگر و غیر عمرانی دارند، پروژه‌ها را با قیمت‌های بالا و زمان‌های طولانی اجرا می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم که برآیند عملکرد دستگاه‌ها گرفته و ارزیابی شوند تا اگر آن دستگاه پروژه‌ها را گران یا با مدت زمان بیشتری اجرا می‌کند، کار از او گرفته و به دستگاه دیگری داده شود.

وی ادامه داد: نوسازی مدارس و علوم پزشکی عملکرد موفقی در استفاده حداکثری از اعتبارات غیر عمرانی و غیر دولتی از جمله واگذاری به بخش خصوصی و استفاده از توان خیرین داشتند که می‌تواند الگو قرار گیرد.

سالیانی تصریح کرد: ما ۴ هزار پیمانکار و ۴۰۰ هزار مشاور در سطح استان داریم که در ۴ سال گذشته متولی تعداد زیادی از پروژه‌های استان بودند. از ۴ سال گذشته تا امروز ۱۲ هزار پروژه با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان توسط این افراد و بخش خصوصی اجرا و احداث شده است، این افراد مشکلاتی دارند که مربوط به بدهی دولت به پیمانکاران و مشاوران و نیز همگرایی درون بخش دولت از جمله بحث‌های مالیاتی و تامین اجتماعی است که باید در ستاد تسهیل در خصوص رفع مشکلات آن‌ها تا جایی که ممکن است، عمل شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.