وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مشکلات به وجود آمده ناشی از ضعف ساختارهای درونی نیست، گفت: آثار تحریم‌ها در کشورهای همسایه بسیار مخرب‌تر از کشور ما بود.

بدعهدی نظام سلطه سبب مشکلات اقتصادی فعلی شد/ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته ۳.۷ درصد بود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، مسعود کرباسیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالات نمایندگان و در دفاع از عملکرد خود در جلسه استیضاح، گفت: خوشحالم که امروز عملکرد یک ساله خود و بخش اقتصاد کشور را توضیح خواهم داد؛ بنده هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت‌های خود پاسخ خواهم داد. من به عنوان یک عضو دولت حتی در خصوص مسائلی که در حیطه وظایفم نباشد توضیحاتی را به نمایندگان ارائه می‌دهم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با ابراز تأسف از وقوع زلزله شب گذشته روستای تازه آباد در کرمانشاه افزود: امیدوارم کمترین خسارت جانی و مالی در این زلزله به وجود آمده باشد، همین جا به بیمه مرکزی دستور می‌دهم تمام تلاش خود را همانند زلزله گذشته این استان برای رفع مشکلات مردم انجام دهد.

وی با بیان اینکه در بهترین زمان ممکن در هفته دولت گزارش‌های خود را به نمایندگان ارائه می‌دهم، تصریح کرد: برخی از مسائلی که نمایندگان در سوالات خود مطرح کردند جزو موارد استیضاح نبود اما به احترام مجلس به همه این سوالات و موارد پاسخ خواهم داد و ناچارم برای توضیحات بیشتر آمار و ارقام لازم را مطرح کنم.

کرباسیان تأکید کرد: تنوع سوال‌های نمایندگان بسیار است و سعی می‌کنم هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارم، در این بین حدود 7 سوال مربوط به اداره امور اقتصاد کشور و سیاست‌های اقتصادی، تقویت توان تولید ملی بود که به طور حتم برخی از این سوال‌ها مربوط به مأموریت و وظایف دستگاه‌های بسیاری است اما خود را موظف به پاسخگویی به آنها می‌دانم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در صورت عدم وقوع حوادث غیرمترقبه امروز می‌توانستیم روند رو به بهبود حوزه اقتصاد را ملاحظه کنیم، گفت: من به عنوان وزیر دولت به تک تک نمایندگان حق می‌دهم نگران وضعیت اقتصادی کشور باشند. می‌دانم سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد بنابراین با نهایت صداقت مطالبات مردم را محترم می‌شمارم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری وضعیت اقتصادی تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و سوء استفاده‌های داخلی دچار نوسان شد، افزود: باید میان برخی مشکلات به وجود آمده تفکیک قائل شد. متأسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه توان خود را در بهبود وضعیت معیشتی مردم بگذاریم باید با حمله‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد برون‌زا بوده و تحت کنترل دولت نیست، تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مشکلات به وجود آمده ناشی از آسیب‌های ساختاری نیست بلکه بدعهدی‌ نظام سلطه سبب ایجاد چنین شرایطی شده است البته که نمی‌توان انتظار داشت مسائل به وجود آمده در طول یک سال گذشته به راحتی حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده در کشور ما برای کشورهای دیگر همسایه به وجود آمد، گفت: اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود، بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم تلاطم کمتری را امروز شاهد بودیم، رشد تولید ناخالص داخلی در سال 96 برابر 3.7 درصد بود که این میزان در حال حاضر پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه آمارها در این حوزه طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی است، افزود: نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص پس از مدت‌ها مثبت شد که این روند نیز حاکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه اقتصاد است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: دوستان در سوال های خود مطرح کردند که آیا وزیر اطلاعی از اقتصاد کلان دارد؟ در پاسخ باید بگویم من تنها فردی هستم که 28 کتاب در زمینه اقتصاد تالیف و ترجمه کرده ام، اما از روی تواضع مطلبی در این خصوص بیان نکردم، اما بدانید که می دانم و براساس آنها عمل می کنم.

روند تراز تجاری کشور مثبت شده است

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه روند تراز تجاری کشور مثبت شده است، بیان کرد: براساس آخرین آمار تا اول شهریورماه سال جاری صادرات غیرنفتی کشور با افزایش به بیش از 19 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه 15 درصد رشد داشته است. در همین مدت واردات 7 درصد کاهش داشته، یعنی مازاد تراز تجاری مثبت بالغ بر 360 میلیون دلار داریم.

وی ادامه داد: در شاخص جهانی نوآوری، کشور با جهشی 10 پله ای از رتبه 75 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است. خرسندم اعلام کنم به واسطه تلاش دستگاه ها، گمرک و وزارتخانه ها، شاخص جهانی لجستیک کشور 32 رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ایران در فرآیندهای گمرکی از 110 در سال 2016 به جایگاه 71 ارتقا یافت، یعنی با 40 رتبه بهبود در تاریخ کم نظیر بوده ایم.

کرباسیان خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: از منظر مراجع بین المللی و مراجع آماری داخلی در مجموع و نه صرفاً بر مبنای یک شاخص، سال 96 جزو سال های خوب کشور بوده است و کشور پس از 40 سال در آستانه بلوغ و آرامش بود.

وی در پاسخ به دسته دوم سوالات نمایندگان که مربوط به شفافیت سازی و سالم سازی اقتصاد کشور و نظارت بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی است، بیان کرد: من براساس برنامه های موجود اقدامات لازم را برای تحقق اقتصاد در اتاق شیشه ای انجام داده ام. برای اولین بار در طول تاریخ شفاف شدن پرداخت های خزانه داری کل کشور یکی دیگر از اقدامات مهم در این حوزه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: از اول اردیبهشت سال جاری، گزارش پرداخت های خزانه داری کل کشور در اختیار عموم قرار گرفته و مستمر به روزرسانی شده است. در راستای شفاف سازی گمرک به دستور رئیس جمهور، فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف از جمله خودروها را منتشر کرده و این روند ادامه خواهد داشت.

این وزیر کابینه دولت روحانی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه دولت الکترونیک یادآور شد: وزارت اقتصاد در این حوزه پیشتاز بوده و به عنوان دستگاه برتر در دولت الکترونیک شناخته شده و سه دستگاه زیرمجموعه این وزارت مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی گفت: از منظر شاخص های عمومی که به برخورد با فساد اشاره می کند و شاخص های اقتصادی، وزارت اقتصاد جزو دستگاه های برتر بوده است.

کرباسیان با اشاره به ریشه های فساد در دولت اضافه کرد: تعدد فسادهای بانکی دستگاه های دولتی یکی از ریشه های فساد در دولت است، ما 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی و مسدود کردیم، تعداد حساب ها از جمله مانعی برای شفافیت است و مدیریت نقدینگی را با خطر مواجه می کند.

یکی از ریشه های سوءاستفاده و عدم شفافیت پرداخت های غیرمتمرکز حقوق کارکنان بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشوراظهار کرد: یکی از ریشه های سوءاستفاده و عدم شفافیت پرداخت های غیرمتمرکز حقوق کارکنان بود، در حال حاضر 500 دستگاه اجرایی کشور به صورت متمرکز، شفاف و حساب شده، پرداخت ها را انجام می دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای ما ساماندهی سامانه سنهاب بود؛ سامانه نظارت بر صنعت بیمه به عنوان سامانه برتر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقامتی شناخته شد. ما به خوبی تراکنش های اصلی صنعت بیمه را تحت نظارت بیمه مرکزی قرار دادیم تا از صدور بیمه های جعلی جلوگیری شود.

این وزیر کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تکمیل سامانه جامع اطلاعات دولت برای نخستین بار تاکید کرد: برای نخستین بار توانستیم 3000 هزار میلیارد تومان اموال دولت یعنی بیش از دو برابر نقدینگی کشور را شناسایی کنیم.

کرباسیان با اشاره به مجموعه اقدامات و تلاش ها برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر اذعان کرد: با این تلاش ها در سال 96 رتبه اول مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم در مبارزه با قاچاق را در دنیا به خود اختصاص دادیم. مدرن سازی گمرک یکی از مواردی است که در این راستا انجام داده ایم. استفاده از دستگاه های مدرن در گمرک های کشور با تاکید بر حمایت از کالاهای ایرانی باعث تولید و بهره وری شده است.

وی اضافه کرد: در راستای ماده 6 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی ، اطلاعات بیش از 330 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی را توسط سازمان بورس منتشر کردیم. براساس پردازش اطلاعات مالی و تکنیک های مبارزه با پولشویی توانستیم 5 هزار کیلو مواد مخدر شامل 4 تن هروئین کشف و شناسایی کنیم. برای نخستین بار است که در این سطح بدون شلیک یک گلوله و فقط با پردازش اطلاعات مالی توسط وزارت اقتصاد جرایم سازمان یافته شناسایی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت متبوعش، پرونده های تخلف و فساد را به دور از هیاهو دنبال کرده است، گفت: در یک پرونده چندین عضو هیات مدیره و متخلفین را که بیش از 20 نفر هستند، به مراجع قانونی معرفی کردیم. ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست. تراکنش های مشکوک بانکی را تشخیص دادیم، به همین جهت توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی تسهیل شده و مجوزدهی دولت به مردم و کسب و کار را از روز نخست پیگیری کردیم. تمام دستاوردهای مذکور در دوره کمتر از یک سال به دست آمده است.

کرباسیان با بیان اینکه راه ما در زمینه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور ادامه دارد، تاکید کرد: استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی، افشای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام برای ادامه راه شفاف سازی خواهد بود.

وی ادامه داد: من از نمایندگان صادقانه می پرسم اگر فکر می کنند کسب رتبه اول جهانی در مبارزه با مواد مخدر، رتبه دوم جهانی در مبارزه با قاچاق کالا، شناسایی 3000 هزار میلیارد تومان املاک دولت، شفاف سازی اقتصادی نیست، پس منظور از شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد چیست؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد دفاع می کنم، این مهم خواست مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و شما نمایندگان بوده و راهی بدون بازگشت است. اقتصاد در اتاق شیشه ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به دسته سوم سوالات نمایندگان درباره زیرمجموعه های وزارت اقتصاد و دارایی توضیح داد: این مجموعه ها شامل گمرک، بیمه، خزانه داری، سرمایه گذاران خارجی و اداره مالیات است. سازمان های اقتصادی نظریه پرداز نیستند، بلکه  مجری هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با اشاره به دغدغه نمایندگان درباره عدم اجرای نظام عادلانه مالیاتی کشور به نحوی که فشارهای مالیاتی بر بخش تولید و اقشار کم درآمد جامعه حاکم می شود، پاسخ داد: برای نخستین بار ما 3200 پرونده فرار مالیاتی سنگین را بررسی و رسیگی کردیم، 6 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات از تحلیل تراکنش های مشکوک و سازوگارهای مبارزه با پولشویی را مبارزه کردیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا و اجرا کردیم، گفت: این طرح از 3 دولت قبل آغاز شده بود و در این دوره جان تازه گرفت.

بیش از یک میلیون و 300 اظهارنامه خوداظهاری مالیاتی در وزارت اقتصاد

کرباسیان تصریح کرد: اکنون تمام اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی و اتوماتیک بارگذاری شده است و بیش از یک میلیون و 300 اظهارنامه عملکردی مبتنی بر اعتماد و خوداظهاری در وزارت اقتصاد وجود دارد.

وی یادآور شد: با اجرای این برنامه بیش از 10 میلیون ساعت صرفه‌جویی شد و در ادامه در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در سال 92 از 43 درصد به 54 درصد سرمایه‌گذاری خارجی رشد پیدا کرده است، در مقابل سهم مالیات بر تولید نیز از 52 درصد به 42 درصد کاهش یافته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز عمق پیدا کرده است، افزود: لایحه مالیات بر ارزش افزوده با حمایت کمیسیون اقتصادی و رئیس مجلس در حال تدوین شدن است و به زودی این طرح به تصویب خواهد رسید.

کرباسیان ادامه داد: دادخواهی مالیاتی نیز یک رویه غلط داشت که مردم مجبور بودند از سراسر کشور برای دادخواهی مالیاتی به وزارت اقتصاد می آمدند اما این رویه تغییر پیدا کرد و اختیار به استان‌ها داده شد تا کار مردم راحت‌تر شود.

وی یادآور شد: مشکل مردم درباره مالیات مسکن هم در این دوره حل شد و بحث مالیاتی یک نظام و شکل قابل قبولی به خود گرفت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه به عنوان وزیر اقتصاد اعلام می‌کنم همه باید در بحث مالیاتی مشارکت عمومی داشته باشیم، افزود: در رفاه و توسعه کشور فرار مالیاتی گناهی نابخشودنی است که باید با جد با آن برخورد کرد.

وابستگی بودجه به نفت از 35 درصد به 25 درصد کاهش یافته است

کرباسیان تصریح کرد: در سال 96 ، 72 درصد منابع مورد نیاز دولت از طریق درآمدهای مالیاتی، گمرک، خصوصی‌سازی، سود سهام و انتشار اوراق تأمین شده است که این عملکرد یک دستاورد بسیار خوبی برای نظام به شمار می آید، اکنون وابستگی بودجه به نفت از 35 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت اقتصاد و دارایی بزرگترین تأمین کننده مالی دولت است و از هر 4 ریالی که دولت هزینه می‌کند 3 ریال آن را وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌کند.

رشد 50 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس نیز به رغم فضاسازی‌های منفی بین‌المللی بیش از 5 میلیارد دلار در سال 2017 سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گرفته که این رقم در قیاس با سال 2016 رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد.

کرباسیان از ایجاد پنجره باز خارجی برای فرایند سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: دیگر لازم نیست سرمایه گذاران خارجی برای امور سرمایه‌گذاری مراجعه حضوری داشته باشند و می‌توان هر کس از هر جای دنیا با مراجعه به این سامانه مشخصات پروژه سرمایه‌گذاری را بررسی و برای سرمایه‌گذاری خود اقدام کند.

وی ادامه داد: مجموع قراردادهای خارجی از شهریور 96 تاکنون به میزان 30 میلیارد دلار افزایش داشته است که این رقم در سال 95 فقط 3 میلیارد دلار بوده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به تکلیف قانونی مجلس و قانون برنامه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: در این راستا وزات اقتصاد و دارایی کاملا در چارچوب قانون و در برنامه کم سابقه اقدام به جذب سرمایه‌گذار خارجی و عقد قراردادهای خارجی کرد.

کرباسیان تصریح کرد: درآمد گمرک در سال 96 نسبت به سال 92، 175 درصد رشد داشت یعنی 8 هزار میلیارد تومان به 22 هزار میلیارد تومان رسید؛ همچنین کشف مواد مخدر در سال 96 نسبت به سال 92، 740 درصد رشد داشته، در سال 91، 15 هزار کیلوگرم مواد مخدر و پیش‌ساز کشف شد و اکنون 300 هزار در سال کشف و ضبط شده است.

رشد 695 درصدی کشف کالای قاچاق

وی ادامه داد: تمام این کشفیات به دلیل سیستمی کردن و استفاده از سامانه الکترونیک در وزارت اقتصاد و دارایی است که بهترین سامانه‌ای است که در سازمان جهانی گمرک ثبت شده است، تا قبل از سال 92 تمامی پرونده‌های قاچاق مکشوفه 40 میلیارد تومان بود در صورتی که پس از استفاده از سامانه‌های گمرکی و تجهیزات مدرن ایکس ری فقط در  3 ماهه نخست سال 97 بیش از 300 میلیارد تومان پرونده قاچاق کالای مکشوفه بوده است که رشد معادل 695 درصد را نشان می‌دهد.

شناسایی 653 نفر حین گذر قاچاقی از مرز

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: پس از بهره‌برداری از دستگاه‌های کنترلی پیشرفته 653 نفر در سال 96 و 97 حین گذر بین بار از مرز شناسایی و دستگیر شدند که در سال‌های گذشته امکان شناسایی این نفرات در بین بار وجود نداشت، مقام معظم رهبری در فروردین سال 1396 فرمودند که ایکس ری‌های پرسرعت وارد کشور شود چنانچه در داخل ساخته نمی‌شود تا جلوی حجم بالای قاچاق در کشور گرفته شود، خوشبختانه امروز ایکس‌ری‌های پرسرعت در کشور توسط سازنده‌ داخلی تولید و نصب می‌شود و برآیند آن نیز شناسایی همین میزان عبور قاچاقی از کشور است.

کرباسیان یادآور شد: همین دستاوردها موجب شد ایران در شاخص کارایی فرآیندهای گمرکی در دنیا حدود 40 رتبه بهبود داده است، در زمینه بیمه نیز نمایندگان مجلس در برنامه‌های ششم از دولت خواستند که سهم بیمه‌های زندگی را ارتقاء دهند که این اتفاق افتاد و سهم بیمه زندگی و تولیدی از 11.9 درصد به 13.4 درصد رسید؛ در این مدت حوادث دلخراشی مانند سانچی، پلاسکو، زغال سنگ یورت، پتروشیمی بوعلی و زلزله‌ها را جوابگو بودیم.

وی اضافه کرد: بیمه ایران بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان طلب خود از بنیاد شهید و دیگر دستگاه‌ها را می‌خواهد که به آنها خدمت ارائه داده و این وظیفه ذاتی بیمه بوده به دلیل خدمتی که ارائه داده است و من این زیان را قبول می‌کنم به دلیل خدمتی که انجام داده‌ام. این درست نیست که فردا اعلام شود به خاطر اینکه زیان می‌دهیم هیچ خدمتی نکنیم لذا باید اعداد و ارقام به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و بعد قضاوت شود.

کرباسیان با یادآوری اینکه طرحی در دست تدوین داریم که برای ساماندهی بانک های وابسته به نیروهای مسلح به ثبات بخشی نظام بانکی منجر خواهد شد، گفت: اما در بلندمدت طرح ویژه ما این است که با گزینه های جذاب سرمایه گذاری در بازار سرمایه منابع از حساب های گران قیمت بانکی به حساب های جاری منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه فرآیند سرمایه گذاری را تسهیل کردیم، افزود: نهادهای مالی بازار سرمایه را افزایش دادیم، قیمت تمام شده پول را کاهش دادیم و حجم نقدینگی سیار به سمت تولید و سرمایه گذاری از این طریق خواهد رفت.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قواتوسعه بازار سرمایه است و ما مجری آن خواهیم بود؛ شاخص کل بورس به مرز 137 هزار رسید و این شاخص در دولت دوازدهم یعنی از مرداد 96 تا مرداد 97، 66 درصد رشد داشته و این شاخص در ماه جاری با رشد نزدیک به 26 درصد بیشترین رشد ماهانه را در 15 سال اخیر داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در سال 96 میزان کل تامین مالی از بازار سرمایه به بیش از 86 هزار میلیارد تومان رسید و یعنی نسبت به سال گذشته 55 درصد رشد داشته است.

کرباسیان افزود: انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در سال های اخیر به 70 هزار میلیارد تومان رسید که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 257 درصد رشد داشته و زمانی که سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفتم تعداد نمادهای بسته بانک ها 9 مورد بود اما امروز تنها یک نماد بسته است؛ از 60 نماد کلی که بسته بود امروز به 19 عدد رسیده ایم.

وی با بیان اینکه بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ بازدهی شاخص در سال 2017 در خاورمیانه رتبه 3 و فرابورس رتبه 4 را داشته است، گفت: یکی از امور دیگری که برای آن تلاش کردیم ساماندهی و مدیریت نحوه عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه بود که نرخ اولیه اوراق سهام در بازار غیررسمی به بیش از 40 درصد رسید که آن را به 18 درصد کاهش دادیم و این تجربه بسیار موفق و افتخارآمیزی است.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: بدهی دولت در زمینه اوراق یک روز به تاخیر نیفتاد و در سال 96 به بیش از 34 هزار میلیارد تومان اوراق مالی شامل اسناد خزانه، اوراق مالی اسلامی برای پرداخت مطالبات طلبکاران منتشر شد و همچنین مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت از طریق تهاتر با طلب دولت تسویه شد.

پرداخت بودجه های عمرانی در 5 ماهه اول سال 97 را به میزان 5.7 برابر مدت مشابه افزایش دادیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: با مدیریت صحیحی که برای تامین مالی داشتیم پرداخت بودجه های عمرانی در 5 ماهه اول سال 97 را به میزان 5.7 برابر مدت مشابه افزایش دادیم بنابراین آنچه در اختیار وزیر اقتصاد دارایی بود توسعه و تثبیت بازار سرمایه و ساماندهی بازار بدهی بود که به خوبی از پس آن برآمدیم.

کرباسیان تصریح کرد: سران قوا تصمیم گرفتند که بازار سرمایه نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشد و ما نیز پای آن خواهیم ایستاد.

وی افزود: به جرات می توانم بگویم برنامه های اعلامی در زمان رای اعتماد 33پروژه عملیاتی مشخص دارای زمان بندی و مسئول معین تبدیل شده و بعد از اعلام برنامه ششم تمام تکالیف برنامه ششم که نمایندگان برای وزارت اقتصاد پیش بینی کرده اند را مورد به مورد احصا کرده و در دل برنامه ها و 33 پروژه گنجانده ایم.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: در طول تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب یک وزارتخانه را پیدا کنید که برنامه های راهبردی، عملیاتی و با جزئیات رویکرد کاملا عملی داشته و هفتگی پیگیری کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: آمادگی دارم که کمیته ای بر این موارد نظارت و پیگیری ها را دنبال کند؛ اگر ما به اقتصاد مقاومتی بی توجه بودیم چرا سرانه سنهاب ما در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان سامانه برتر انتخاب شد؛ اگر ما در اقتصاد مقاومتی کم کار بودیم چرا تاکنون چندین بار در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه برتر مورد تقدیر قرار گرفته ایم.

کرباسیان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی محور و مدار تمامی 33 پروژه راهبردی ما است، تصریح کرد: در راستای پروژه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود که ساماندهی سهام عدالت را پیش بردیم و اکنون 40 میلیون نفر از ثمره و میوه آن بهره مند می‌شوند.

وی افزود: در سال 96، 28 پروژه و تکلیف از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای ما تعریف شد و ما به خوبی آنها را انجام دادیم و بنا به تایید رسمی ستاد میزان موفقیت ما 93 درصد بوده است.

این عضو کابینه دولت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را وظیفه قانونی و شرعی خود در قبال دستورات مقام معظم رهبری دانست و گفت: تعهد اخلاقی این بود که اقدامات متناقض از دولت در زمینه مسائل اقتصادی دیده و شنیده نشود و به همین دلیل حتی اگر در مواردی اختلاف نظر وجود داشت هر گونه صحبت مستقیم و غیرمستقیم در مورد سیاست ها را برای خودم ممنوع کرده ام و به همین سبب نیز بیشترین توان را در کارهای اجرایی گذاشته ام.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از اقدامات و پروژه هایش مورد عنایت و لطف مقاوم معظم رهبری قرار گرفت آن هم در سخنرانی های عمومی ایشان وزارت اقتصاد بود؛ یک بار در زمینه پروژه گمرک و بار دیگر در زمینه بهبود فضای کسب و کار.

کرباسیان افزود: این تقدیر و توجه سرمایه ای است برای وزارت اقتصاد؛ همین تمرکز بر اجرا بود که فرایندهای گمرکی را 40 پله بهبود داد و رتبه رقابت پذیری جهانی را 7 گام به پیش برد و با وجود تحریم ها هنوز پیش بینی ها در مورد آینده ایران بالاتر از متوسط منطقه و کشورهای رقیب است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما بهتر می دانید اکنون که کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است دشمن تمامی سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار دهد؛ آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران شریان های اقتصادی کشور را مسدود کند تا به این وسیله مردم را تحت فشار قرار داده و در نهایت ناآرامی ها را افزایش و دولت و نظام را با مشکل مواجه کند.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و قصد این جنگ اقتصادی تحمیلی ایجاد مزاحمت نیست بلکه کیان نظام را نشانه رفته است؛ مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیاست های سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها را افزایش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور پیام می فرستد؛ خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت مذاکره می کند برای خروج از همکاری با ایران؛ دشمنان نظام به ویژه آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای تبلیغات و جوسازی علیه ایران در سطح دنیا سعی دارد طول تحریم را بر سر مردم ایران بگستراند؛ وزیر خزانه داری آمریکا که از مدافعان شناخته شده رژیم صهیونیستی است با تلاش شامل 16 دستگاه اطلاعاتی آمریکا تلاش گسترده ای را آغاز نموده و با اعزام هیات های اقتصادی و امنیتی به تمامی کشورهای طرف ایران و همسایگان تلاش خود را دنبال می کند بنابراین باید برنامه ریزی و سرعت عمل به پیش رفت.

مسعود کرباسیان ادامه داد: همه بدانند که جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط نه تنها عقب نشینی نمی کند بلکه تلاش مضاعف برای حل مشکلات تا حصول به نتیجه ادامه خواهد داد.

وی افزود: برنامه های عمده وزارت اقتصاد برای شرایط کنونی بدین شرح است، تمرکز بر مقدورات و تقویت توان تولید داخلی برای تامین کالاهای مورد نیاز، تجهیز صنعت بیمه، تشکیل ستاد کنترل و تنظیم بازار برای مدیریت و عرضه تقاضا و نظارت بر قیمت کالاها، تداوم اجرای سیاست ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود محیط کسب و کار، سالم سازی و شفاف سازی اقتصاد و مقابله با گلوگاه های فساد، تشکیل ستاد ملی و استانی مقابله با احتکار و اختفاء کلیه کالاهای وارداتی یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی به نرخ رسمی، طراحی و اجرای برنامه های پوشش رفاهی ویژه برای حمایت از دهک های پایین درآمدی، گسترش حوزه های همکاری با شرکای قدیمی ایران در شرق و غرب جهان.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: ما در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان وزارتخانه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی چندین کشور فعال بودیم و اکنون برنامه ها و نقشه راه های همکاری در حوزه های مختلف را با این کشورها طراحی کرده ایم که با تلاش های رئیس جمهور محترم و مذاکرات ایشان با ریاست جمهوری این کشورها زمینه ساز بسیار خوبی برای تفاهمات انجام شده است که برای ثمر نشستن اقدامات و طراحی های فوق مستلزم کار دسته جمعی و مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و اقتصادی و همراهی دستگاه های نظارتی و قانونگذار به نتیجه می رسد.

کرباسیان ادامه داد: اکنون با شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که به تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل شده است امید بیشتری به اتحاد و همدلی داریم گرچه خصومت های دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود و با شناخت ترفندهای دشمن در ماه های گذشته کارهای لازم اندیشیده شده است که می توان تحت فرماندهی مقام معظم رهبری و با اتکا به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی امکان عبور از مشکل پیش رو را به خوبی داریم.

وی افزود: ما باید متحد و منسجم و مقاوم باشیم؛ شرایط ما چه از لحاظ ذخایر ارزی و چه از لحاظ روابط بین المللی از گذشته بهتر است البته دشمن این بار مصمم تر است اما تنها است لذا خودمان باید مصرف، احتکار و اقتصاد را مدیریت کنیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در این زمان به اتحاد و همدلی نیازمندیم، زمان استفاده از تجارب سال های گذشته است، اکنون با تجربه ای که از دوران جنگ و تحریم ظالمانه به دست آورده ایم می توانیم بیشتری در خدمت کشورمان باشیم. اکنون ما ایستاده ایم تا از کیان این کشور و نظام دفاع کنیم همانگونه که دشمن روزانه برنامه ریزی می کند و حتی وقاحت را تا جایی رسانده که در سالروز 28 مرداد گروه اقدام تشکیل می دهد ما نیز در یک حرکت فراقوه ای سازمان اجرایی مقابله با تحریم را تشکیل دادیم و در مقابل کنش آن ها از خود واکنش نشان می دهیم.

وی تاکید کرد: بنده نیز مانند شما نگران این سرزمینم و تلاش می کنم با سپردن امور به بهترین تیم بتوانیم به بهترین نتیجه برسیم لذا از مجلس انتظار می رود که از دولت حمایت کرده و ما را تا رسیدن به ثبات اقتصادی زیر سایه ثبات مدیریت حمایت کند تا بتوان شرایط را کنترل و مدیریت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بنده در پایان به دلیل مشکلات ایجاد شده از مردم کشورم پوزش می طلبم و از تمامی تلاش های همکارانم در وزارت اقتصاد دفاع می کنم زیرا تلاش های شبانه روزی آن ها را دیده ام بنابراین اگر بتوانم از شما عزیزان رأی اعتماد مجدد بگیرم تلاش می کنم با مشورت گرفتن از نخبگان اقتصادی بر مشکلات فائق آیم اما اگر رأی شما غیر از این بود همچنان در خدمت نظام اسلامی خواهم بود.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.