رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی گفت: بحث ویزیت در مطب‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نیاز است که براساس زیر ساختها بتوانیم سیستم را مدیریت کنیم.

مافیای نوبت دهی به صورت گسترده را تایید نمیکنم/مخالفت پزشکان با نوبت دهی اینترنتی/همکاری برخی پزشکان به صورت تیمی با داروخانه وآزمایشگاه

قدس آنلاین خراسان رضوی-تکتم بهاردوست: باوجودی که پزشکان متعددی در کشور وجدان کاری را سرلوحه انجام امور خود کرده‌اند اما معدود افرادی هستند که با گرفتن زیر میزی، شیوه غلط نوبت دهی و...را رواج داده‌انده و نارضایتی مراجعه کنندگان را فراهم اورده‌ اند.

مشروح مصاحبه قدس آنلاین با آقای دکتر علی بیرجندی نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی در خصوص نوبت دهی اشتباه برخی پزشکان و برخی دیگر از مشکلات این 

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر نظام پزشکی عنوان کرد که دقایق مشخصی را که هر دکتر باید برای بیماربگذارد درحالیکه این قضیه عملا رعایت نمی‌شود. چه کسی ناظربراین رفتار پزشکان است و اگر تخلفی صورت بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

بیرجندی نژاد:بحث ویزیت در مطب‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد به عبارت دیگر ما یکسری زیر ساختاهایی نیاز داریم که براساس این زیر ساختها بتوانیم سیستم را مدیریت کنیم.

اجازه بدهید این سیستم را در یک کشور خارجی برایتان مثال بزنم. در اکثر کشورهای خارجی قضیه به این شکل است که بیمارها از مسیر خودشان غربال می‌شوند و می‌آیند و در مسیر پزشک خانواده و عمومی قرار می‌گیرند.

بیمار آنجا ویزیت می‌شود و چیزی حدود هفتاد درصد از مشکلشان در همین پروسه حل می‌شود و دیگر نیازی نیست که به پزشک متخصص ارجاع شود.

تعداد خاصی فقط به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند و از این دسته تعداد خیلی کمی به پزشک فوق تخصص راهنمایی می‌شوند. بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که در یک رشته فوق تخصصی اگر مثلا ده پزشک وجود دارد به طور کلی بیمار کمتری ارجاع می‌شود که به تبع ان پزشک هم با بار مراجعه کننده زیادی مواجه نیست در حالیکه این اتفاق در کشور ما نمی افتد و فرد بدون اینکه این پروسه را طی کند می خواهد به فوق تخصص مراجعه کند و این می شود که گاهی مجبور است ساعتها و حتی ماه ها برای مراجعه به پزشک مورد درخواستش منتظر بماند. به این شکل است که حتی خود به خود تعرفه هم زیاد می شود.

این فرایند اما در کشور ما در چندین مورد با مشکل مواجه است. اول بحث فرهنگ سازی است مردم باید بپذیرند که بنا نیست که برای کودکشان بلافاصله با پزشک فوق تخصص مراجعه کنند و باید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند در حالیکه الان فرهنگ عمومی جامعه ما این است که همه به دنبال فوق تخصص هستند. و این پروسه را طولانی می کنند.

قدس آنلاین:این میان چه اتفاقی می‌افتد؟

بیرجندی نژاد:اینکه مثلا وقتی ما در فلان رشته ده متخصص داریم نزدیک به هزار بیمار به آن‌ها مراجعه می‌کنند ولی آیا ما می‌توانیم بگوییم آقایان و خانمهای پزشک شما در این تایم زمانی اینقدر بیمار ویزیت نکنید؟ شدنی نیست. واین میان لازمه‌اش هم این است که این تعداد بیمار هم مراجعه نکنند. پس برای اصلاح این فرایند باید این قضیه در بین مردم فرهنگ سازی بشود و سیستم بهداشت و درمانمان هم اصلاح شود.

البته ناگفته نماند که اگر شما یک تعداد معدود پزشک خاص را کنار بگذارید این قضیه در بقیه مطب‌ها رعایت می‌شود و هر بیمار زمان مشخصی را برای معاینه و ویزیت دارد. ولی خب به دنبال اصلاح قانون هستیم که زمان با شرایط همخوانی داشته باشد.

قدس آنلاین: برخی از پزشکان که بنا بر دلایلی از جمله موردی که شما به آن اشاره کردید وقت شش ماهه می‌دهند همین قضیه خودش باعث شلوغی بیشتر و مراجعه بیشتر به مطب آن‌ها می‌شود در واقع این فرصت چند ماهه برای ویزیت بیماران برای یک پزشک در میان مردم یک نوع امتیاز محسوب می‌شود.

بیرجندی نژاد:بله کاملا موافقم و باید بگویم که این قضیه قطعا یک ایراد فرهنگی محسوب می‌شود هر چند همین تعداد هم خیلی اندک هستند ولی به هر شکل همین وضعیت هم در میان کشورهای دیگر به این شکل وجود ندارد چون آن‌ها سیستم‌های رنکینگ دارند و مراجعه کنندگان با مراجعه به فضای مجازی و بر اساس رنک به آن پزشک امتیاز می‌دهند و بعد مراجعه می‌کند نه بر اساس شلوغی مطب. ما هم با این نوبت‌های چند ماهه مخالفیم. ولی حقیقت این است که عملا با برخی از این مدل مطب‌ها مواجهیم که از قضا برخی ازآنها هم اجتناب ناپذیر است.

قدس آنلاین: سیستم نوبت دهی برخی پزشکان اکنوم به یک مافیا تبدیل شده است به شکلی که برخی زیر میزی هم می‌گیرند چه ارگانی بر این قضیه نظارت دارد؟

بیرجندی نژاد:امارهایی که ما در دست داریم نشان میدهد که این موارد در مقابل خدماتی که دارد در جامعه پزشکی انجام می‌شود بسیار محدود است. باید بپذیریم که بالاخره در هر صنفی از این تعداد افراد وجود دارد و برای این تعداد محدود به کار بردن مافیا مناسب نیست این‌ها مواردی از تخلفات است که ما هم می‌پذیریم.

ولی به هر شکل از همین تعداد اندک هم اگر گزارشی به ما بشود چون تعرفه مشخص است در صورتی که مازاد بر تعرفه در یافت شده باشد حتما پیگیری می‌کنیم.

البته در کنار همه این‌ها باید این قضیه را هم اضافه کنم که همکاران ما هنوز بعد از یکسال برای کاری که برای بیمار انجام داده‌اند وجهی از طرف سازمانهای بیمه گر دریافت نکرده‌اند. وبا این وضعیت شما کمتر سیستمی را می‌بینید که همچنان با نجابت مشغول سرویس دهی است.

قدس آنلاین:امسال تعرفه‌های پزشکی اضافه نشده اند؟

بیرجندی نژاد: نه اصلا در برخی موارد فقط پنج درصد داشته‌ایم. ولی با وجود بالا رفتن هزینه‌های همکارانمان در خصوص دستمزد به هیچ وجه اضافه نشده است و تعرفه‌ها به همان شکل است.

قدس آنلاین: آیا نمی‌توان پزشکان را ملزم به نوبت دهی اینترنتی کرد؟

بیرجندی نژاد:اتفاقا جلسه‌های متعددی در این خصوص داشته‌ایم سازمان پیگیر این قضیه هست که یک برنامه مناسب یکپارچه برای نوبت دهی اینترنتی فراهم کنیم. منتها بخشی از این قضیه باید فرهنگ سازی بشود چون عمدتا نوبت دهی همچنان تلفنی است و یا همچنان مراجعه برخی افراد برای بعضی موارد همچنان حضوری است.

درمورد  برخی از پزشکان این قضیه شدنی نیست چون می گویند هر چه تعداد مراجعه کننده داشته باشیم تا دیر وقت هم پاسخگو هستیم به این سیستم نیازی نداریم.

قدس آنلاین: در خصوص استاندارهای مطب و تجهیزات پزشکی چه نظارتی صورت می‌گیرد؟

بیرجندی نژاد: بله کاملا نظارت وجود دارد و همه مطب ها این استانداردها را دارند و ما حتی بازدیدهای دوره‌ای در این خصوص داریم که شرایط لازم برای مطب را داشته باشد.

قدس آنلاین: برخی پزشکان اصرار دارند که بیمار از داروخانه مشخصی خرید کند یا در ازمایشگاه خاصی کارش را انجام دهد چرا به این مسائل رسیدگی نمی‌شود؟

بیرجندی نژاد:هر چند به هر حال هر کسی برای خودش تیمی دارد ولی به هر شکل این قضیه زمانی اتفاق می‌افتد این مراجعه کردنها اجباری نیست ولی چیزی که این میان وجود دارد اعتمادی است که بین بیمار و پزشک اتفاق می افتد به یک شکل این قضیه پزشک موظف است که راهنمایی هایی را برای استفاده از فلان ازمایشگاه یا داروخانه برای بیمار داشته باشد. و خیلی هم منطقی است البته به شرطی که منفعت بیمار در ارجاع در نظر گرفته شده باشد کار درستی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.