معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: قصد داریم سندی تحت عنوان سند سرمایه‌گذاری استان با استفاده از صندوق آمایش استان، افق ۱۴۰۴ و برنامه ششم توسعه تهیه کنیم.

سند سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی تدوین می‌شود

به گزارش قدس انلاین به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی، قربان میرزایی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در استان اعم از حضور بیش 30 میلیون زائر و وجود 830 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان و شرایط اجتماعی مانند تنوع قومیتی، سیاسی و فرهنگی شرایط خوبی را برای استان فراهم کرده است. استان ما در حوزه گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن فعالیت دارد.

وی ادامه داد: نخستین سیاست‌های دولت کاهش تورم، تثبیت بازار، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بوده است. در سال 92 شاهد تورم 40 درصدی بوده‌ایم که بر همین اساس دولت تمرکز خود را بر اشتغال کشور قرار داده که در این راستا اقدامات متعددی اعم از تبصره 18 و 16اشتغال فراگیر و... را انجام داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: طی سال 95 در استان حدود 100 هزار و در سال 96 حدود 124 هزار شغل هدفگذاری شده بود که 16 درصد میزان اشتغال کشور به خراسان رضوی  اختصاص پیدا کرد به طوری که استان در رتبه اول قرار گرفته است.

میرزایی افزود: در سال 97  در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و براساس برنامه توسعه ششم استان، هدف گذاری‌هایی را در حوزه مختلف در نظر گرفته‌ایم که این هدفگذاری‌ها شامل رشد 12 درصدی حوزه صادرات، ایجاد 110 هزار شغل در حوزه اشتغال که 40 درصد بیشتر برنامه توسعه ششم بوده، می‌شود. بایستی با توسعه متوازن در این راستا حرکت کنیم و تنها نباید بخش‌هایی از مشهد گسترش یابد بلکه باید توسعه در اطراف مشهد و شهرستان‌های دیگر نیز صورت گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از 7 برنامه‌های راهبردی استان، تداوم رونق تولید، اشتغال و معیشت با رویکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که همیشه یکی برنامه‌های بالادستی برای ما به‌شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌رضوی درباره صادرات در چهار ماهه اول سال 97 خاطرنشان کرد: حدود 894 هزار تن با ارزش ریالی 721 میلیون دلار در استان صادرات انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش وزنی 19 درصد و از نظر ارزش 29 درصد رشد داشتیم. با توجه به هدفگذاری 12 درصدی در صادرات، نشان دهنده این است که در نقطه خوبی قرار گرفته‌ایم.

میرزایی با اشاره به حوزه واردات عنوان کرد:  با توجه به التهابات اخیر در بازار، تدابیری مناسبی  صورت گرفته به طوری که  در چهار ماهه اول سال جاری حدود 114 هزار تن با ارزش ریالی 133 میلیون دلار واردات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 11 درصد و از لحاظ ارزشی 12 درصد رشد داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنین در این بازه زمانی شاهد صادرات نفتی و غیرنفتی در حوزه بازارچه‌ها بودیم. در استان 4 منطقه خروجی در مناطق سرخس، دوغارون، باجگیران و درگز (لطف‌آباد) داریم که صادرات نفتی و غیرنفتی ما در این مناطق با حجم 181 هزار تن و با ارزش ریالی 100 میلون دلار انجام می‌شود که به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 81 درصد و از لحاظ ارزشی 134 درصد رشد داشته ایم. در واقع نشان دهنده رشد 241 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. از طریق مرز دوغارون نیز حدود 90 میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد 8 درصدی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با اشاره به آمار اشتغال استان بیان کرد: نرخ بیکاری در بهار امسال استان حدود 10.7 درصد است به طوری که در بهار سال 96 حدود 14.3 درصد بوده که نشان دهنده 3.6 درصد رشد و بهبود در این عرصه است. از طرفی دیگر نیز میزان نرخ مشارکت اقتصادی در استان حدود 1.8 درصدی کاهش یافته در سال 96 حدود 45.3 بوده و این امر در حالی است که در سال 97 به 43.5 کاهش یافته است.

میرزایی در زمینه افزایش میزان اشتغال استان اظهار کرد: دولت از صندوق توسعه ملی و منابع بانکی تسهیلاتی برای رفع این مشکل قرار داده است که بیشتر تمرکز خود را بر مسائل روستایی و عشایری، اشتغال بانوان و حاشیه شهر قرار دادیم. آخرین آمار تا پایان مرداد ماه سال جاری بیش از 28 هزار شغل ایجاد شده است. همچنین از طریق کمیته امداد و بهزیستی نزدیک 133 هزار شغل در استان ایجاد کردیم. اعتبار بخش‌های حمایتی 211 میلیارد تومان بوده به طوری که وام‌هایی بین 20 تا 50 میلیون تومان به افرادی که قصد ایجاد شغل را دارند، اعطا می‌شود. در حوزه مشاغل خانگی نیز نزدیک به 64 هزار میلیارد تومان اعتبار به استان تعلق گرفته اما تاکنون دستور آن ابلاغ نشده است.

وی در رابطه با صنعت نیز تاکید کرد: بیش از  90 درصد از تولید استان را در بخش خصوصی بوده و کمترین دخالت دولت، در خراسان رضوی در بخش تولید است. در 4 ماهه اول سال جاری 125 مورد سرمایه‌گذاری با میزان 10 هزار و 169 میلیارد ریال در این حوزه صورت گرفته؛ این در حالی است که  برای 2766 نفر اشتغال ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه رشد تولید کالاهای اساسی  در استان نسبت به سال گذشته قابل توجه بوده است، خاطرنشان کرد: تولیدات استان در 4 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که شامل تولید فرش ماشینی بیش از 5 درصد، تولید کاغذ 110 درصد، روغن نباتی 9 درصد، رب گوجه فرنگی صددرصد، لوله و پروفیل 37 درصد، مقاطع فولادی 34 درصد، کاشی و سرامیک 8 درصد، فولاد خام 63 درصد، ظروف چینی 168  درصد، یخچال و فریزر 5 درصد و کولر آبی 20 درصد است.

میرزایی عنوان کرد: در تولید خودرو و قطعات، استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید خودرو در کشور بشمار می رود به طوری که در سال جاری بیش از یک میلیون خودرو تاکنون تولید کرده است و حدود 320 واحد تولیدی قطعات خودرو در استان مشغول به کار هستند. یکی از برنامه‌های ما در این راستا، تولید خودروی هیبریدی است تا استان به عنوان اولین مرکز تولید این نوع خودروها شناخته شود.

وی بیان کرد: در حوزه فولاد نیز با توجه به ظرفیت‌های بالا و وجود سنگ‌آهن در مناطق سنگان و خواف، 1.2 میلیارد تن از ذخایر غنی سنگ آهن شناسایی شده است به طوری که ممکن است حدود 2 میلیارد تن این ذخایر افزایش یابد. حدود 550 کیلومتر مربع از معادن به دست 50 شرکت داده شده که در حال بهره‌برداری، برداشت و استخراج هستند و این شرکت‌ها مستقیما در صنایع فولادی فعالیت دارند تا در حد امکان از خام فروشی جلوگیری شود و ارزش افزوده کشور افزایش یابد. 14 شرکت مجوز تاسیس واحد فولادی را دریافت کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این واحدهای فولادی استان تا افق 1404 هدفگذاری تولید 23.5 میلیون تن گندله، 27.8 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن آهن خام در نظر قرار گرفته است. حدود 7 میلیون تن کنسانتره از ابتدای سال تا کنون تولید شده و تا پایان سال به 13.5 میلیون تن و همچنین تا پایان سال ظرفیت تولید اسمی گندله در استان به 12.5 میلیون تن خواهد رسید. تولید فولاد در استان یک میلیارد و 260 میلیون تن در سال است.

میرزایی اضافه کرد: بنابراین با این وجود یک قطب بزرگی در مناطق سنگان و خواف در استان ایجاد خواهد شد به طوری که در حال حاضر 7000 شغل به طور مستقیم و 20 هزار شغل به طور غیرمستقیم در استان ایجاد شده است که با تلاش مدیران استان تمام این اقدامات امکان پذیر شده است و امیدواریم در تمام حوزه‌ها مانند صادرات اقدامات ارزشمندی انجام شود و بخش خصوصی در این راستا با ما همراه شود.

وی در زمینه حوزه کشاورزی، تصریح کرد: 8 واحد تولیدی تبدیلی کشاورزی با سرمایه‌گذاری 280 میلیارد ریال ایجاد شده، آنچه که ما به عنوان سند به دنبال آن هستیم، ایجاد زنجیره‌های تولیدی در استان است. در خصوص مکانزاسیوم کشاورزی استان، در سال 97 تسهیلات خط اعتباری ابلاغ شده که این میزان حدود 82 میلیارد ریال است؛ حدود 33 هزار تراکتور در سطح استان داشتیم که تنها 13 هزار مورد از این تراکتورها عمر کمتر از 15 سال داشتند و مابقی آن‌ها عمر بیشتر 20 سال را داشتند که عملا فرسوده بشمار می‌روند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از سال 93 تا کنون حدود 269 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و نوسازی این ماشین‌آلات اعطا شده است. در نهایت شاهد یک ارتقای مناسب در حوزه کشاورزی هستیم که قدم خوبی برای افزایش بهره‌وری در این حوزه بوده است. در استان حدود 20 هزار هکتار از مزارع کشاورزی را به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند، این در حالی است که 90 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

میرزایی عنوان کرد: در کل استان سال گذشته 346 میلیون متر مکعب با نصب کنتورهای هوشمند، احیای قنوات، ایجاد استخر ذخیره آب، انتقال آب از طریق خط لوله صرفه‌جویی آبی صورت گرفته است.

وی گفت: حجم تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها در حوزه‌های مختلف تا پایان تیرماه 72 هزار و 303 میلیارد ریال بوده است. به عنوان مثال 21 هزار و 500 فقره وام ازدواج اعطا شده که یک شتاب فزاینده در شهریور ماه به خود خواهد گرفت. تسهیلات بانکی به 1303 مورد از طرح‌های اشتغال‌زا تعلق گرفته و به 1137 مورد از مسکن روستایی تسهیلات اختصاص یافت؛ 35 مورد مسکن روستایی از محل صندوق توسعه تعاون، 81 مورد از تبصره ماده 18، 1175 مورد از محل اشتغال روستایی و به 416 واحد تولیدی و صنعتی در قالب رونق تولید بالغ بر 238 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین در بخش اشتغال روستایی 610 میلیارد تومان سهم استان از محل صندوق توسعه ملی بوده که 50 درصد آن ابلاغ شده که پرداختی‌های ما بیش از 240 میلیون تومان بوده است. همچنین میزان اشتغال‌زایی این طرح 4000 نفر بود.

میرزایی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی،  اظهارکرد: قصد داریم سندی تحت عنوان سند سرمایه‌گذاری استان با استفاده از صندوق آمایش استان، افق 1404 و برنامه ششم توسعه تهیه کنیم. از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر می ‌وان بهره برد و در قالب برنامه جدی‌تر ببینیم.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم که نمایشگاه‌های اقتصادی برگزار کنیم تا سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی کنند. 19 طرح سرمایه‌گذاری بالغ بر 116 میلیارد تومان در سال جاری سرمایه‌گذاری انجام شده و با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌ها، این نشان دهنده این است که خراسان رضوی در استان‌های پیشرو قرار دارد. پروژه‌هایی به تعداد 1011 فقره بالغ بر ارزش 59 هزارو 104 میلیارد ریال و 1344 میلیون یورو جز صنایع مادری هستند که در استان ایجاد خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی در رابطه با در خرید تضمینی عنوان کرد: دولت سیاست خوبی در این حوزه داشته به طوری که 65 میلیون تن زعفران، 340 هزار تن گندم خرید تضمینی انجام دادیم و در این مسیر خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد.

میرزایی در خصوص تنظیم بازار خاطرنشان کرد: در خصوص ذخیره‌سازی کالاهای اساسی بسیار خوب عمل شده و همواره سعی شده از ذخیره‌سازی در کالاهای اساسی اعم گوشت، برنج، شکر و... در استان از یک حدی پایین‌تر نشود. موجودی شکر استان 69 هزار تن بوده که با توجه به برداشت پاییزه چغندر مشکلی تحت عنوان شکر نخواهیم داشت. هچنین ذخیره گندم استان حدود464 هزار تن است. از ابتدای سال جاری بازرسی‌های صنعت و معدن به صورت مشترک با اصناف و تعزیرات 135 هزار و 564 مورد صورت گرفته است.

انتهای پیام/‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.