ناظر گمرکات خراسان‌رضوی گفت: در ۵ ماهه ابتدایی امسال صادرات خراسان رضوی از وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزش دلاری آن ۲۱ درصد نسبت به مدت زمان مشابه رشد داشته است.

رشد ۲۴ درصدی صادرات خراسان‌رضوی

به گزارش قدس انلاین ، امید جهانخواه پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دفتر ناظر گمرکات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: صادرات استان در 5 ماهه امسال بیش از 933 میلیون دلار و به وزن بیش از یک میلیون تن بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزش دلارزی 21 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: واردت ما در 5 ماه امسال بیش از 156 مییون دلار و با وزن بیش از 128 هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 5 درصد در وزن و 9  درصد در ارزش رشد داشته و تراز تجاری استان با این اعداد وارقام مثبت و معادل 777 میلیون دلار بوده است.

ناظرگمرکات خراسان رضوی تصریح کرد: عمده کشورهای مقصد صادراتی استان خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات و تاجیکستان بوده و عمده کشورهای مبدأ واردات ما هم ترکیه، اماراتن، روسیه، ازبکستان  و پاکستان بوده است.

جهانخواه ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی ما از استان زعفران، فرآورده‌های نفتی، میوه و تره‌بار، منسوجات، مواد غذایی و محصولات پلاستیکی بوده و عمده کالاهای وارداتی پنبه، برنج، واگن، کنجاله، لوبیا و دانه‌های روغنی بوده و ترانزیت استان نیز در طول 5 ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی با بیان اینکه قانون کشور ما سابق بر این بسیار قدیمی بود، خاطرنشان کرد: قانون امور گمرکی ما هم اکنون تغییر داده شده و آیین نامه‌های آنها تصویب شده و علاوه بر این سامانه جامع امور گمرکی در تمام کشور مستقر شده که روند صادرات و واردات را بسیار تهسیل کرده و زمان آن را از 26 روز به یک الی 2 روز رسانده است.

جهانخواه با اشاره به توقع افراد مرتبط با حوزه کاری گمرک مبنی بر افزایش سرعت و نظارت فرآیندها، تصریح کرد: گمرک در همین راستا سعی بر الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری داشته و هم اکنون فرد صاحب کالا می‌تواند با یک پیامک مسیر کالای خود را تعقیب کند و علاوه بر این سعی کرده‌ایم که گمرک‌ها را به تجهیزات روز مجهز کنیم که کارها بهتر پیش  رود و هم اکنون از 4 گمرک مرزی استان ما 3 عدد به دستگاه ایکس ری مجهز هستند و در گمرک باجگیران نیز به علت کمبود تردد به این دستگاه نیازی نیست.

ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین برای خریداری، تربیت و نگهداری سگ‌های مواد یاب نیز بودجه‌ای در نظر گرفته شده چراکه کشور ترکمنستان ممکن است با پیدا کردن مقداری کمی مواد مخدر در یکی از کامیون‌های ایرانی مرز را تعطیل کند و این اقدام از برخوردهای اینچنینی پیشگیری می‌کند.

جهانخواه با بیان اینکه بیش از 80 درصد واردات کالا از 10 گمرک فعال در کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: برای بهره‌برداری از ظرفیت کارشناسان در تمام کشور 400 کارشناس گمرک مجازی در تمام کشور فعالیت دارند ممکن است کارشناس یک پرونده در بندر عباس از مازندران و یا استان‌های دیگر باشد و در خراسان رضوی نیز 11 کارشناس مجازی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: امکان ترخیص کالا قبل از ورود، گرفتن ضمانتامه، ترخیص کالای نسیه و سایر مواردی از این دست از دیگر موضوعاتی است که گمرک برای بهبود وضعیت صادرات و واردات در نظر گرفته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در ارتباط با مشکلاتی که در مرز سرخس برای کامیون‌ها به وجود آمده است، تصریح کرد: ما از طریق دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران، نمایندگی وزارت خارجه و سایر مبادی قانونی در حال پیگیری این مشکل هستیم و امیدواریم که به زودی این مشکل رفع شود.

جهانخواه افزود: هم اکنون حدود 250 کامیون در مرز سرخس توقف کرده‌اند و سایر کامیون‌ها هم به مرز لطف آباد انتقال داده شده‌اند که طبیعی است برخی از رویه‌ها در آن مرز هم به علت تعداد بالای کامیون‌ها با اختلال مواجه شود اما وضعیت به حالت اضطراری نرسیده است.

وی با اشاره به گلایه‌های فعالان حوزه تجارت خارجی به تغییر بخشنامه‌ها، خاطرنشان کرد: باید این را گفت که گمرک در این حوزه تنها مجری است و مجبور است که قوانینی که تعیین شده را اجرا کند چراکه در غیر این صورت سامانه اجازه ورود به مراحل بعدی را نمی‌دهد مشکل زیادی که از ابتدای التهابات در موضوع ارز به وجود آمد مجوزات بانکی است که باید در سامانه جامع قرار بگیرد و قوانین آنها تغییرات زیادی می‌کند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.