در حالی که دادستانی کل عربستان سعودی خواستار صدور حکم اعدام برای پنج فعال حقوقی و سیاسی «قطیف» شده است، برخی منابع از اتهامات ساختگی جدید علیه این فعالان خبر می‌دهند.

ماجرای دادخواست اعدام ۵ فعال حقوقی و سیاسی «قطیف» عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، برخی از گروه‌های فعال حقوق بشر از جمله سازمان «دیده‌بان حقوق بشر»، چند روز پیش اعلام کرد که دادستانی کل عربستان سعودی خواستار صدور حکم اعدام برای پنج فعال حقوق بشر در منطقه «الشرقیة» عربستان شده است.

به نوشته پایگاه‌های خبری «الجزیرة» و «رای الیوم»، بر اساس این گزارش در میان این پنج فعال، نام «اسراء الغمغام» نیز وجود دارد که به گفته فعالان عربستانی، وی نخستین زنی است که در این کشور به دلیل فعالیت‌های حقوقی در آستانه اعدام قرار می‌گیرد و اتهام او تحریک به برگزاری تظاهرات و حمایت معنوی از اغتشاشگران عنوان می‌شود.

 سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر با انتشار دو گزارش اعلام کرده است که الغمغام و همسرش به همراه سه فعال دیگر از «القطیف» واقع در منطقه «الشرقیة» عربستان، به اتهام شرکت در تظاهرات‌های مسالمت آمیزی که از سال ۲۰۱۱ برای ایجاد اصلاحات در نظام سعودی برگزار می‌شده، در خطر اعدامند.

«سارة لیا ویتسن» مدیر بخش خاورمیانه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هر اعدامی وحشتناک است اما تلاش برای اعدام فعالی مانند اسراء الغمغام، فاجعه آمیز است.

برخی منابع تاکید می‌کنند که اخیار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اعدام این فعالان صحت ندارد و آنها هنوز در بازداشتند و حکم اسراء الغمغام، در هفته جاری اعلام می‌شود.

وی یک فعال شیعه معروف از منطقه الشرقیه عربستان است که به همراه همسرش در منزلش دستگیر شده است و ۳۲ ماه است که ‌به دلیل دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و مطالبه حقوق مدنی شهروندان عربستان و مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز و انتشار عقایدش در شبکه‌های اجتماعی زندانی است.

تاکنون رژیم سعودی شمار زیادی از فعالان شیعه را با انگیزه‌های کاملا سیاسی و به اتهامات واهی اعدام کرده‌، اما  این نخستین بار است که دادستانی کل عربستان خواستار صدور حکم اعدام علیه یک فعال زن حقوق بشر است.

از سوی دیگر «علی الدبیسی» رئیس سازمان اروپایی – سعودی حقوق بشر که مقر آن در برلین است، نیز اعلام کرد که این پنج فعال حقوق بشر که در میان آنها اسراء الغمغام ۲۹ ساله نیز هست، با بسته جدید از اتهامات مواجه شده‌اند و اتهامات آنها دیگر محدود به تظاهرات علیه نظام حاکم در عربستان نیست.

وی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، اظهار داشت: اتهامات این افراد شامل پیوستن به سازمان تروریستی همکار با یک کشور دشمن، مشارکت در تظاهراتهای ضد دولتی و عکاسی از این تظاهرات‌ها و انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.