سازمان ملل با انتقاد از اختلافات کنونی میان کشورهای اروپایی در زمینه پذیرش پناهجویان از کشورهای عضو خواست تا با توجه به حضور پناهجویان در کشتی امدادی ایتالیایی برای این وضعیت راه حلی بیابند.

سازمان ملل از اختلاف میان کشورهای اروپایی در زمینه پناهجویان انتقاد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، سازمان ملل متحد از تنش میان کشورهای اروپایی در زمینه پذیرش پناهجویان انتقاد کرد و خواستار دستیابی به راه‌حلی فوری در این مورد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، آژانس آوارگان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شد اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید هر چه زودتر زمینه را برای پذیرش حدود ۱۵۰ سرنشین کشتی امدادی ایتالیایی «دیسیوتی» را فراهم کنند. این سازمان همچنین از ایتالیا هم خواست که هر چه سریعتر مردم را از کشتی تخلیه کند.

«فیلیپو گراندی» نماینده آوارگان سازمان ملل متحد با اشاره به حواشی مربوط به کشتی «دیسیوتی»، رفتار با سرنشینان این کشتی را «خطرناک» و «غیراخلاقی» توصیف کرد و افزود: «زمانی که کشورها تقابل سیاسی برای دستیابی به راهکار دراز مدت در پیش می‌گیرند در این صورت زندگی پناهجویان در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

در جریان نشستی که روز جمعه با حضور مقامات ایتالیایی و اروپایی در بروکسل برگزار شد، «جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا در زمینه پذیرش ۱۵۰ پناهجو کمکی نکند در این صورت باید منتظر پیامدهای این اقدام باشد. وی  همچنین کشورهای اروپایی را به دورویی متهم کرد.

نخست‌وزیر ایتالیا با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «اروپا در زمینه مسئولیت‌پذیری و همبستگی ناتوان است و شکاف میان حرف‌ها و اعمال چیزی است که گاهی اوقات به ریاکاری منتهی می‌شود.»

همچنین «لوئیجی دی‌ماتیو» معاون نخست‌وزیر ایتالیا هم پس از اینکه نشست مزبور بی نتیجه پایان یافت، اعلام کرد که به نظر می‌رسد که مبالغ پرداختی به اتحادیه اروپا تاثیر اندکی دارند.

دی‌ماتیو گفت که کشورش اگر در زمینه پذیرش پناهجویان سرنشین کشتی امدادی «دیسیوتی» کمک نکند در این صورت کشورش امکان دارد که پرداخت‌ها به اتحادیه اروپا را متوقف کند.

به تازگی و پس از اینکه در زمینه پذیرش ۱۷۷ پناهجو که ایتالیا آنها را در آب های مالت نجات داده بود میان مالت و ایتالیا اختلاف رخ داد، رم تهدید کرد که پناهجویان را با وجود شرایط ناامن در لیبی به این کشور باز می‌گرداند. «ماتئو سالوینی» معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور ایتالیا تهدید کرد که کشورش می‌تواند پناهجویانی را که چندین روز در کشتی گارد ساحلی ایتالیا به سر می برند را به لیبی باز گرداند.

وی درباره این موضوع هم از اتحادیه اروپا خواست تا پس از اینکه مالت به این کشتی اجازه نداد که در بنادر آن پهلو گیری کند در این مسئله مداخله کند. سالوینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یا اروپا به صورت جدی تصمیم می‌گیرد که به ایتالیا کمک کند و مثلا این اقدام را با ۱۸۰ پناهجویی صورت می‌دهد که در کشتی هستند و یا اینکه ما مجبور می‌شویم تا اقدامات قاچاقچیان را متوقف کنیم و این یعنی که این افراد را به لیبی باز گردانیم.»

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.