محمد کهندل گفت:تا زمانی که سیستم رد یابی وجوه و دارایی ها در اقتصاد کشور اجرا نشود نمی توان به آینده اقتصاد و جلوگیری از فساد اقتصادی امیدوار بود چرا که در صورت اجرای این روش است که کسی جرات اخذ رشوه ندارد.

یکی از مزایای شفافیت مالی حذف فساد مالی و  قاچاق خواهد بود

محمد کهندل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین راهکار مقابله با وضعیت بحرانی اقتصادی را به این  شکل عنوان نمود: بنده به عنوان کارشناس اقتصادی و بانکی عرض می کنم معبر ، معبر غیر قابل نفوذ نیست، هر چند شرایط سختی است اما با توجه به شناختی که از توانمندیهای اقتصادی و ظرفیت مردم کشوردارم می توان از معبر ایجاد شده با سلامت و مقتدرانه عبور کرد.خوشبختانه اقتصاد کشور توانمندیهای زیادی دارد هر چند که برخی محورهایی چون افزایش نقدینگی را خطر و تهدیدی بر اقتصاد عنوان می کنند اما بنده آن را یک فرصت می دانم، یقینا اگر شرایطی فراهم شود که نقدینگی در نظام بانکی و در ساختار اقتصادی کشور به سمت تولید هدایت شود, و مانع ثبت بانکی نقدینگی شویم، شرایط هدایت آن به سمت تولید مهیا خواهد شد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت:اگر از سوی دیگردریافت  مالیات و مبادله دارایی ها را به صورت جدی دنبال کنیم وافرادی که قصد خریدن طلا ،سکه،ارز ، مسکن و یا زمین را  دارند از آنها مالیات گرفته شود که فعالیت های سفته بازانه روی آن صورت نگیرد و اخذ مالیت مانع از سودهای باد اورده برای دلالان شود ، لذا نقدینگی به سمت فعالیت سفته بازی هدایت نمی شود به عبارتی با رعایت این نکات واتحاذ این سیاست ها جذابیت سفته بازی را از اقتصاد حذف کرده ونقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

وی با تاکید بر ایجاد شفافیت اقتصادی خاطر نشان کرد: ایجاد شفافیت اقتصادی امری الزامی است بنابراین باید نظام رد یابی دارایی ها ایجاد شود.

کهندل درباره بحث FATF و مسائل مربوط به آن نیز یادآور شد: برخی خواهان تصویب اف ای تی اف در مجلس هستند در حالی که بنده معتقدم بحث مبارزه با پول شویی و شفافیت مالی نه با مدل خارجی بلکه با یک الگوی بومی و سیستم داخلی باید دنبال شود. بنده به هیچ عنوان موافق پیوستن به این کنوانسیون نیستم. مسلما یکی از مزایای شفافیت مالی حذف فساد مالی و  قاچاق خواهد بود.  البته این مهم زمانی محقق می شود که اراده ای برای این موضوع در دولت وجود داشته باشد.اینکه عرض کردم شهید رجایی و باهنر کشور را از معبر مشکلات اقتصادی عبور دادند به دلیل خواست و اراده آنها بود در حالی که اینک چنین نگاهی وجود ندارد و بهتر است عنوان شود با منافع برخی از مسوولین در تضاد آشکاری است.

کهندل مزایای ایجاد سیستمی برای شفاف سازی اقتصادی گفت: با ایجاد سیستم ردیاب وجوه در کشور، اگر کارخانه یا شرکتی برای موضوع تولید، معدن، هوا فضا و... تسهیلاتی بگیرد مجبور به سرمایه گذاری در همان زمینه خواهد بود، بنابراین دیگر خبری از خریدن سکه و دلار نخواهد بود.

وی افزود: با استقرار این سیستم در نظام مالیاتی کشور دیگر شاهد فرار مالیاتی نخواهیم بود بهنحوی که فرار مالیاتی به صفر خواهد رسید. با اجرای سیستم شفاف سازی بودجه ریزی  دولت  و تخصیص بودجه نیز کارآمد خواهد بود.

این اقتصاددان با تاکید براینکه بی شک با ایجاد سیستم شفاف سازی هر نماینده مجلسی نمی‌تواند به راحتی از هر پروژه‌ای دفاع کرده و به تصویب مجلس برساند، اظهار داشت: مسلما کشور به اجرای چنین سیستمی نیازمند است، تا زمانی که سیستم ردیابی وجوه و دارایی‌ها در اقتصاد کشور اجرا نشود نمی‌توان به آینده اقتصاد و جلوگیری از فساد اقتصادی امیدوار بود؛ چرا که در صورت اجرای این روش است که کسی دیگر جرات اخذ رشوه ندارد.

وی ادامه داد: در سیستم اقتصاد کنونی به راحتی پولشویی صورت می گیرد، بنابراین توصیه می شود سیستم جلوگیری از پولشویی را برای خودمان فعال کنیم. سیستم شفاف سازی باید در کشور عملیاتی شود، نه تنها دولت بلکه همه قوا ونهادها باید قائل به این مساله باشند چرا که اگر سیستم شفاف سازی وجود داشته باشد قاضی فساد نمی کند؛ مدیراز موقعیت امضای خود سوءاستفاده نمی کند که این رویه در همه دستگاه ها و نهادها قابل پیش بینی است.

این کارشناس اقتصادی رونق وامنیت اقتصادی را اینگونه تبیین نموده و دراین باره افزود: بهتر است به جای اینکه برای قاضی یا مدیران متخلف پرونده تشکیل دهیم مانع ایجاد وسوسه سوءاستفاده اقتصادی در بین مدیران و صاحب منصبان کشور باشیم ،برگزاری دادگاه و نشان دادن مجرمان بسیار خوب است اما باید کاری کنیم که نه تنها چنین صحنه هایی از جمهوری اسلامی ایران نشان داده نشود بلکه اصلا به وقوع نپیوندد.

کهندل در پایان اظهار داشت:ایجاد شفافیت در کنار ایجاد رقابت اقتصادی و عدم فراهم سازی رانت از جمله موضوعات مهمی است که می تواند نقش سازنده ای در اقتصاد کشور ایفا کند، انحصار گرایی باید پایان پذیرد، هر چه زودتر قائل به شفافیت شویم کار امروز به فردا می افتد, باید مثل شهیدان رجایی و باهنر مردانگی و شجاعت را ضمیمه روحیه خودمان کنیم و با کشف مزیت های نسبی، کشف راه حل رقابت و حذف انحصار و حمایت از تولید داخلی از رکود خارج شویم؛ در چنین صورتی است که می توان مانع قاچاق و افزایش امنیت اقتصادی شد، بی شک با توجه به تحقق چنین موضوعاتی است که می توان از معبر اقتصادی عبور کرد و در صورت تحقق این سیاست ها مردم و فعالان اقتصادی در عرصه سرمایه گذاری وارد شده و سرمایه گذاران خارجی نیز به اقتصاد کشور روی می آورند، در صورت اتخاذ چنین روشی است که نقدینگی از چالش به فرصت تعریف و تبدیل می شود لذا انتظار می رود تعریف شفاف سازی و پیاده سازی آن در نظام اقتصادی موجب سرمایه گذاری فعالان اقتصادی شود تا به عنوان کشوری اسلامی الهام بخش جهان اسلام باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.