برخی منابع در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفتند که ژنرال میشل عون رئیس جمهور این کشور دلایل مختل شدن تشکیل دولت را در صورت بن بست امور برای لبنانی‌ها تشریح خواهد کرد.

فشارهای سعودی بر حریری؛ عون درباره دلایل تاخیر در تشکیل دولت افشاگری می‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان به روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفتند: ژنرال میشل عون رئیس جمهور اوایل ماه جاری میلادی را به عنوان زمان به جریان انداختن پرونده دولت دولت بعد از پایان تعطیلات و اعیاد تعیین کرده است.

این منابع افزودند: ماه آگوست ماه اعیاد و جشن ها بود، اما ماه سپتامبر ماه انجام امور ضروری است.

این منابع تصریح کردند: مواضع تشکل ها و طیف های سیاسی درباره موضوع دولت مشخص است و کسی نمی خواهد سطح خواسته های خود را کاهش دهد و آیا رئیس جمهور همچنان تماشاگر باقی خواهد ماند؟

این منابع تاکید کردند: از آغاز ماه سپتامبر نگاه جدید به موضوع دولت خواهد بود و سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت رئیس جمهور را از آخرین تحولات درخصوص تشکیل دولت آگاه خواهد کرد و اگر میشل عون یقین کند که روند امور به بن بست کامل رسیده است؛ درباره دلایل مختل شدن تشکیل دولت با صراحت با لبنانی ها سخن خواهد گفت و سپس گزینه های خود را مطرح خواهد کرد.

این منابع درباره تفسیر سیاسی خطاب قرار دادن پارلمان و اینکه آیا این امر دعوت تلویحی از پارلمان برای سلب ماموریت تشکیل دولت (از نخست وزیر مامور تشکیل دولت) است، گفتند: محتوای پیام، ترغیب فراکسیون های پارلمانی برای کاستن از پیچیدگی های خود و بازنگری در مواضع خود و ارائه واقعیت موجود کشور است.

این منابع تصریح کردند: رئیس جمهور گزینه ها و نه تصمیمات را مطرح خواهد کرد. ما در آستانه امور بسیار مهمی هستیم که لزوم وجود یک دولت در کشور را ایجاب می کند. از جمله این امور مهم نشست پارلمان اروپایی با حضور لبنان و نشست مجمع عمومی سازمانملل متحد و اجلاس کشورهای فرانکوفون و نیز وضعیت منطقه ای است که آمادگی و تصمیمات دولتی را ایجاب می کند.

فشارهای سعودی بر حریری

در همین حال، روزنامه کویتی الرای با اشاره به فشارهای دولت سعودی بر سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان و تلاش میشل عون برای بستر سازی به منظور رها کردن حریری از زیر این فشار نوشت: با شمارش معکوس روشن شدن طرح "ب" رئیس جمهور لبنان برای پیشبرد روند دشوار تشکیل دولت، محافل سیاسی شاهد هستند که تیم میشل عون رئیس جمهور تمایل فراوانی دارد که ورود عون به مسئله تشکیل دولت به معنای مقابله با سعد حریری تعبیر نشود، بلکه در چارچوب بستر سازی برای چیزی باشد که تیم عون در پس پرده از آن به رهاسازی سیاسی نخست وزیر مامور تشکیل دولت (حریری) از زیر فشارها نظیر رها سازی جسمی او در گذشته (آزاد سازی حریری از بازداشت در عربستان) یاد می کند. این امر اشاره ای به فشارهای خارجی به حریری و به طور مشخص از طرف عربستان و تعویق تشکیل دولت است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.