مسئول بخش آسیایی اندیشکده «ویلسون» با اشاره به حضور طالبان در نشست مسکو گفت که این گروه در کنار فشارهای نظامی اکنون با استفاده از روابط آمریکا و روسیه از طریق دیپلماتیک نیز به واشنگتن فشار وارد می‌کند.

فشارهای همزمان نظامی و دیپلماتیک طالبان به آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مایکل کوگلمن» مسئول بخش آسیایی اندیشکده «ویلسون» حضور نمایندگان طالبان در نشست ماه آینده در روسیه را نقشه سیاسی طالبان برای بهره‌برداری از روابط بد مسکو-واشنگتن خواند.

به گزارش «واشنگتن پست»، این کارشناس برجسته افغانستان و جنوب آسیا افزود: طالبان با حضور در این نشست تلاش خواهد کرد تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد و یا اینکه این گروه در نظر دارد ببیند «روس‌ها چه چیزی برای ارائه دارند».

کوگلمن ادامه داد که حمله شدید و گسترده طالبان به شهرستان «غزنی» بخشی از استراتژی دوجانبه نظامی و دیپلماتیک طالبان است که براساس محاسبات این گروه موفقیت در میدان جنگ می‌تواند به اهرم آن‌ها در میز مذاکره نیز تبدیل شود.

وی تاکید کرد که به نظر طالبان، اعضای این گروه به پیروزی در میدان نبرد معتقدند و از اینرو برای ایجاد بهترین شرایط برای مذاکره تلاش می‌کنند و در صورت عدم موفقیت نیز «با خوشحالی به میدان نبرد بازگشته و جنگ را ادامه می‌دهند».

اخیرا نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره ابتکار مسکو برای میزبانی از این نشست گفته بود که پیش از این آمریکا نیز تلاش کرده بود تا طالبان را بر سر میز مذاکره حاضر کند اما موافق نشد و «اکنون جامعه جهانی باید بطور جمعی به این موضوع رسیدگی کند».

نشست مسکو قرار است در 4 سپتامبر (13 شهریور ماه) برگزار شود و روسیه علاوه بر اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر از کشورهای پاکستان، هند، چین، ایران، آمریکا و 11 کشور دیگر برای حضور در نشست دعوت کرده است، اما تاکنون مقامات آمریکایی و افغان مخالفت خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده‌اند.

«آسوشیتدپرس» نیز اخیرا در یادداشتی دلیل مخالفت دولت افغانستان برای حضور در این نشست  را ناتوانی حکومت وحدت ملی برای ایجاد استراتژی منسجم و مشغول بودن کابل با سیاست‌های قومی و مسایل فردی دانست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.