سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در 5 ماهه نخست سال جاری 370 تن مواد مخدر در کشور کشف شده که این رقم مدت زمان مشابه سال قبل 12 درصد افزایش یافته است.

 کشف 370 تن مواد مخدر در 5 ماهه نخست سال جاری / 6776 خودرو و 310 قبضه سلاح از قاچاقچیان کشف شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای این ستاد برگزار شد ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: گزارش‌های رسمی سازمان ملل حکایت از این موضوع دارد که شیوع استفاده از مواد مخدر در سراسر دنیا رو به گسترش است. 

وی افزود: براساس گزارش رسمی سازمان ملل متحد تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال گذشته 4600 تن بود که براساس پیش‌بینی‌ها این رقم امسال به 9 هزار تن خواهد رسید؛ همچنین برخی گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که این رقم ممکن است به 12 هزار تن نیز افزایش پیدا کند. 

افشار ادامه داد: متاسفانه تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی و محرک جدید نیز روز به روز در حال افزایش است و سال گذشته بیش از 700 نوع مواد مخدر جدید در دنیا شناسایی شده که طبق گزارش‌های سازمان ملل این رقم در حال رسیدن به عدد 750 است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در گذشته تولید مواد مخدر در کشور افغانستان محدود به نوع سنتی بود گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید گل و ماریجوانا و همچنین آنفتامین‌ها در این کشور در حال توسعه است که این موضوع تهدیدی جدی برای کشور ما و جامعه جهانی به شمار می‌رود. 

*اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری 

وی تصریح کرد: عزم و اراده و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر از جمله مطالبات مقام معظم رهبری بوده که باعث شد دستگاه‌ها در این زمینه حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. 

افشار در خصوص اقدامات این ستاد برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه توضیح داد: طرح توانمندسازی در مقطع دوم متوسطه اقدام بزرگ و جالب توجهی بوده است که تقریبا در تمامی مراکز استان‌ها اجرایی شده است. 

وی افزود: چاپ بروشورها و درس‌نامه‌ها برای معلمان و مربیان مقطع متوسطه از دیگر اقدامات خوب این ستاد به شمار می‌رود به طوری که تاکنون 380 هزار جلد درس‌نامه درخصوص نحوه پیشگیری در مدارس توزیع شده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از بین طرح‌های اجرایی شده در حوزه آموزش و پرورش تعدادی از افراد آسیب‌دیده شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند. 

*شیوع پایین مصرف مواد مخدر در مدارس 

افشار با بیان اینکه شیوع اعتیاد در مدارس بسیار پایین است توضیح داد: آنچه درخصوص اعتیاد در مدارس مدنظر ما قرار دارد شیوع مصرف است و آمار تعداد مصرف‌کنندگان مدنظر نیست. 

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی به اشتباه عنوان می‌کنند که سن اعتیاد پایین نیامده است و باید بگوییم که سن وابستگی به مواد مخدر در کشور ما بین 21 تا 24 سال قرار دارد و همچنین سن تجربه اولین‌بار از مواد مخدر کاهش یافته است که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های بیشتری برای نوجوانان مدنظر قرار گرفته شود. 

* 300 کانون سلامت روان دانشجویی در دانشگاه‌ها 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در محیط دانشگاه محوریت فعالیت‌ها به دست دانشجویان سپرده شده است توضیح داد: در حال حاضر بیش از 290 تا 300 دانشگاه از کانون سلامت روان دانشجویان برخوردار بوده که براساس گزارش‌های رسمی وزارت تحقیقات و فناوری میزان مصرف گل با مداخلات دانشجویان در حال کاهش است. 

وی تصریح کرد: توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کارگری و صنعتی باعث کاهش مصرف مواد مخدر در این محیط‌ها بوده که این طرح‌ها در قالب طرح کاج (کاربست اجتماعی جامعه) در حال انجام است. به طوری که این طرح در کارگاه‌هایی که بین 50 تا 500 پرسنل دارند اجرایی شده است. 

افشار گفت: متاسفانه در محیط‌های کارگری و صنعتی بیشترین میزان مواد مخدر را داشته‌ایم. 

* نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در درمان و پیشگیری از اعتیاد 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه NGO ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر کمک زیادی کرده‌اند توضیح داد: تعدادی از این انجمن‌ها در حوزه درمان و پیشگیری فعالیت می‌کنند و خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. 

وی افزود: از سال گذشته تاکنون حدود 800 طرح از سازمان‌های مردم نهاد دریافت شده است و بیش از 240 سمن فعال در حوزه درمان و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده‌اند. 

افشار ادامه داد: راه‌اندازی سامانه بهبود یافته‌گان یکی دیگر از اقدامات خوب این ستاد به شمار می‌رود که باعث می‌شود تا از وضعیت بهبودیافته‌گان اطلاع داشته باشیم. 

وی با اشاره به برگزاری نشست صمیمانه 110سمن برتر کشور که با حضور وزیر کشور برگزار شد گفت: فعالان این حوزه در این جلسه مشکلات خود را با مدیران و مسولان مربوطه در میان گذاشتند. 

*آموزش 40 هزار  نفر معتاد بهبود یافته 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: 300 کارگاه توانمندسازی NGO ها در سال گذشته برگزار شد و غریب به 40 هزار نفر از معتادان بهبودیافته با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای تحت پوشش آموزشی این سازمان قرار گرفتند. 

افشار با بیان اینکه 5 کارگاه منطقه‌ای کارآفرینی و دانش‌بنیان برای این افراد برگزار شده است،‌گفت: برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند افراد بهبود یافته با به سمت کارآفرینی و تولید محصولات نوین و دانش بنیان سوق دهد. 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان این ستاد معتقدند برخی از کارها باید به مردم واگذار شود توضیح داد: واگذاری کارها به بخش خصوصی و سمن ‌ها می‌تواند سرعت بیشتری به انجام امور بدهد. 

افشار گفت: تفاهم‌نامه بودجه‌ای سه جانبه از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با شورای اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده که سایر دستگاها موظف شده‌اند بودجه اضافی خود را برای اجرای طرح‌های پیشگیری و درمان به این ستاد تزریق کنند که در صورت انجام این کار طرح‌ توانمندسازی مقطع دوم متوسطه 150 درصد رشد خواهد کرد. 

* تجهیز خانه‌های ورزش روستایی 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه پر کردن اوقات فراغت در مناطق روستایی و کمتر برخوردار از دیگر اقدامات این ستاد به شمار می‌رود گفت: تجهیز خانه‌های ورزش روستایی با کمک وزارت ورزش نسبت به سال‌های گذشته هزار درصد رشد داشته است و خوشبختانه روستایی در کشور وجود ندارد که از خانه ورزش روستایی محروم باشد و اکنون حدود 2500 خانه روستایی تجهیز شده است. 

وی نهایی شدن همکاری‌های همه‌جانبه با سایر کشورها را از جمله اقدامات این ستاد دانست و عنوان کرد:همکاری همه‌جانبه‌ای با پلیس و دولت چین و ایتالیا درخصوص ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است. همچنین انعقاد تفاهم‌نامه مشترکت با یونیسف در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در نوجوانان از دیگر اقدامات این سازمان بشمار می‌رود. 

* فعالیت 7400 مرکز درمانی و کاهش آسیب 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7400 مرکز درمانی و کاهش آسیب در زمینه اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند گفت: 254 مرکز VID در این زمینه فعالیت می‌کنند که به ارائه خدمات سرپایی می‌پردازند. 

* ارائه خدمات در پناه شبانه به 17 هزار نفر 

افشار تصریح کرد: راه‌اندازی مراکز ارائه خدمات شبانه برای معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر یکی دیگر از کارهای خوب این ستاد بود که این مراکز در حاشیه  شهرها افتتاح شد و 17 هزار نفر در این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند. 

*کشف 370 تن مواد مخدر در 5 ماهه نخست سال جاری 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: د ر5 ماهه نخست سال جاری 370 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است که این رقم به مدت زمان مشابه  سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. 

افشار تصریح کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال مقابله با عرضه و کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است. 

وی ادامه داد: ترتیب کشفیات مواد مخدر در سه ماهه سال جاری به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان،‌هرمزگان، فارس ، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان ، خراسان جنوبی و گلستان تعلق داشته است و 42 هزار و 357 کیلوگرم مواد مخدر نیز از سایر استان‌ها کشف شده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: 23.8 درصد از کل کشفیات مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان بوده است. 

* کشف 6776 دستگاه خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر 

وی ادامه داد: در 4 ماهه ابتدای امسال 6776 اتومبیل و 310 قبضه سلاح از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و ضبط شده است.  

افشار خاطرنشان کرد: تعداد درگیری‌های نیروهای امنیتی و قاچاقچیان مواد مخدر در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین انهدام کارگاه‌های تولید و پخش مواد مخدر نیز نسبت به مدت زمان سال قبل با کاهش 21 درصدی همراه بوده است. 

وی افزود: در 4 ماهه سال گذشته طی درگیری‌ها با قاچاقچیان یک نفر از نیروهای ما به شهادت رسید که متاسفانه امسال 5 نفر از نیروها و مرزبانان ما در این درگیری‌ها شهید شدند. 

افشار ادامه داد: تعداد زندانیان جرایم مواد مخدر در سال 96 نسبت به سال 97 تغییر محسوسی نداشته است. 40 درصد از موجودی زندانیان کشور در خرداد ماه سال جاری در ارتباط با مواد مخدر بوده است. 

* ارتباط بین باندهای تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته برقراری ارتباط بین باندهای تروریستی و قاچاقچیان افزایش یافته است که کشفیات اسلحه به همراه مواد مخدر حکایت از این موضوع دارد. اما قاچاقچیان باید بدانند که اقدامات آنها از سوی کشور ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. 

وی تصریح کرد: 75 درصد از کشفیات مبتنی بر اطلاعات از پیش صادر شده است و 30 درصد دیگر به صورت اتفاقی کشف شده است. 

* تاثیر نوسانات نرخ ارز در درمان معتادان 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر به مراکز درمانی مختلف مراجعه می‌کنند که نوسانات نرخ ارز در درمان آنها تاثیری نداشته است. 

وی گفت: 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد که برنامه‌ریزی مناسبی برای اقشار مختلف مصرف‌کنندگان انجام شده است. 

افشار در پایان گفت: نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین راه برای انتقال مواد مخدر از کشور افغانستان به اروپا کشور ایران است که ما باید در این زمینه اقدامات جدی ‌تری انجام دهیم. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.