مهناز خجسته‌نیا: اواخر سال 95 که بهره‌برداری از پارکینگ طبقاتی بیمارستان امام رضا(ع) در خیابان ابن سینا آغاز شد بهره برداری از بزرگ‌ترین اقامتگاه همراهان بیمار در طبقه همکف این پارکینگ نیز کلید خورد.

بزرگ‌ترین همراه سرای بیمارستان امام رضا کلینیک دندانپزشکی می‌شود!

همراه سرایی بینظیر با ظرفیت 500 تخت در دو سالن مجهز و جداگانه آقایان و بانوان که با هدف ساماندهی همراهان بیماران بستری در بیمارستان امام رضا(ع) احداث شده بود.

آن زمان ساخت این همراه سرا به عنوان خدمتی بیمنت در کنار اجرای پروژه‌ای پردرآمد مطرح شد، غافل از اینکه درهای این همراه سرا هرگز به روی همراهان بیماران باز نشد و سال‌ها در آن‌ها قفل ماند!

البته سال گذشته و در پی تعطیل ماندن یک ساله این همراه سرا، روزنامه قدس در راستای انجام رسالتش گزارش هایی در این خصوص منتشر کرد اما طفره مدیران باز هم مانع بازگشایی این قفل‌ها شد تا اینکه حالا صحبت از تغییر کاربری این همراه سراها به میان آمده است.

*همراه سراهای ناشناس

این اتفاق ناخوشایند در حالی اتفاق افتاده است که اوضاع سه همراه سرای بیماران بستری در این بیمارستان اصلاً قابل مقایسه به این سالن‌های مجهز نیست.

تمام دار و ندار همراه سراهای فعلی این بیمارستان، اتاقکهایی شیشه‌ای با امکانات بسیار محدود و اندک در حد فرش، یخچال و تلویزیون است.

بغرنج‌تر از این اوضاع هم قفل بودن درهای این همراه سرا و بیخبری همراهان از وجود چنین سالنهایی است.

اغلب همراهان بیماران بستری در این بیمارستان گاهی مجبورند از چند روز تا چند هفته به اقامت در این همراسراها تن دهند در حالی که شرایط موجود اصلاً مورد رضایت آن‌ها نیست.

وقتی گزارشگر ما در تکمیل گزارش به سراغ همراهان می‌رود تعدادی از آن‌ها در گفتوگو با گزارشگر ما نسبت به وجود چنین فضایی اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

یکی از همراهان بیماران بستری در بخش سوختگی که یک هفته است در همراه سرای این بیمارستان اقامت دارد می‌گوید: متأسفانه وقتی که بیماری بستری می‌شود، تازه مشکلاتی به‌ عنوان اقامت همراه بیمار نیز تازه شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه این مشکلات برای همراهان بیمارانی که به ‌دلیل کمبود امکانات در شهرهایشان مجبور می‌شوند به کلانشهرها عزیمت کنند بیشتر است، میافزاید: هر چند وضعیت اقامت و اسکان همراهان بیماران نسبت به سال‌های قبل بهتر شده اما هنوز غصه بیماری، تنها غم اطرافیان نیست.

یکی دیگر از همراهان نیز از شلوغی همراه سراهای فعلی گلایه می‌کند و می‌گوید: این بیمارستان به دلیل مراجعه بیماران چند استان وضعیت خاصی دارد در حالی که نه تنها حمایتی از همراهان وجود ندارد بلکه برخی کم لطفی‌ها نیز آزاردهنده است.

وی با انتقاد از نگاه اقتصادی به خیلی از تصمیمات اجرایی اظهار می‌دارد: نمونه عینی این ادعا همین موضوع همراه سرای بیماران است.

به گفته وی متأسفانه مدیران بیمارستان در حالی از باز کردن درهای این مجموعه طفره رفته‌اند که حتی فرصت ارزیابی از سوی همراهان را مهیا نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه درهای این مجموعه از ابتدا تا به امروز روی همراهان قفل بوده است می‌افزاید: حالا که هوا خوب است، اقامت شبانگاهی در فضای باز هم آزار دهنده نیست اما با سرد شدن هوا، مشکلات همراهان مضاعف می‌شود.

همراه بیمار دیگری هم که از استان گلستان برای درمان مادرش به این بیمارستان مراجعه کرده می‌گوید: اینجا می‌توان هموطنانی را دید که هر کدام با انبوهی از مشکلات مالی، بار سفر بسته و راهی مشهد شده‌اند تا شاید بیمارشان اینجا درمان شود.

وی با بیان اینکه اقامت چند روزه در کلانشهری غریب، مشکلات همراهان را دوچندان می‌کند، می‌افزاید: اغلب همراهان سختی اقامت در جوار بیمارستان را به خاطر بیمارشان به جان می‌خرند.

*همراه سراهای بیهمراه

مشاهدات عینی گزارشگر ما از وضعیت فعلی همراسراها و تغییر کاربری سالن‌های مجهز همراسرای بیمارستان امام رضا(ع) گواه این ادعاهاست.

به گزارش خبرنگار ما در سالن بانوان این همراه سرا همچنان قفل بود اما بخش آقایان با دیواره‌های چوبی کاملاً بازسازی شده بود.

تجهیزاتی هم در مقابل در ورودی این همراه سرا دپو شده بود که گویا منتظر اتمام عملیات بازسازی و نصب در سالن بودند.

• تغییر کاربری همراه سراها

گزارشگر ما برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مدیر روابط عمومی بیمارستان امام رضا(ع) می‌رود.

باغستانی در گفتوگو با گزارشگر ما ضمن تأیید تغییر کاربری این همراه سرا می‌گوید: طبق آخرین تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی قرار شده این مجموعه به عنوان کلینیک دندانپزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سه همراه سرا در بیمارستان امام رضا(ع) دایر می‌باشد می‌افزاید: قطعاً بهره برداری از این مجموعه به عنوان همراه سرا با استقبال مواجه نمی‌شد.

به گفته وی دلیل اصلی این امر هم بعد مسافت زیاد این مجموعه با بخش‌های بستری بیمار است.

این مقام مسئول با اشاره به تمایل زیاد همراهان بیمار به استقرار در همراه سراهای نزدیک بخش‌های بستری می‌گوید: بهترین گزینه برای استفاده مطلوب از این فضا تبدیل آن به کلینیک دندانپزشکی بود که همجواری با پارکینگ مزید بر علت شده است.

وی با رد کمبود فضای اقامتی برای همراهان بیماران بستری در این بیمارستان اظهار می‌دارد: به رغم احداث سه همراه سرا در محوطه داخلی بیمارستان اما باز هم برخی همراهان ترجیح می‌دهند در فضای سبز میدان مجاور بیمارستان اقامت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.