هنگامه طاهری: کلاهبرداری مجرمانِ اقتصادیِ فضای مجازی در دهه ولایت با پیام «برنده شده‌اید»، قربانی‌های تازه‌ای صید کرد.

پیام‌های «برنده شده‌اید» را جدی نگیرید

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر، گفت: با وجود هشدارهای مداوم پلیس فتا کلاهبرداری‌های اقتصادی همچنان قربانی می‌گیرد و در دهه ولایت هم به همین مناسبت پیامهایی در خصوص برنده شدن افراد در موارد مختلف مشخصات حساب کاربران را دریافت و اقدام به خالی کردن حساب می‌کنند.

سرهنگ جواد جهانشیری اظهار کرد: متأسفانه کلاهبرداران فضای مجازی به هر طریقی سعی می‌کنند قربانیان خود را پای عابر بانک کشانده ویا آن‌ها را به صفحات فیشینگ(جعلی) متصل کرده و به اطلاعات حساب آن‌ها دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: پیامهایی مانند «برنده شدهاید»، «آگهی فروش» یا «اپلیکیشن رد یاب» و حتی «کانال نسیم» برای اعلام برنده شدن جهت عتبات عالیات و یا تأکید بر وارد کردن مشخصات حساب بانکی برای تداوم واریز یارانه، همه صرفاً در راستای دست یافتن به حساب بانکی قربانی‌ها و خالی کردن حساب آنهاست.

وی توصیه کرد: حتی اگر کسی در تله فیشینگ‌ها افتاد، سریع حساب خود را خالی کرده یا رمز کارت خود را تغییر دهد.

*شناخت صفحات جعلی

او در این خصوص تصریح کرد: معمولاً صفحات فیشینگ در انتهای آدرس اینترنتی به خاطر استفاده از سرورهای خارجی بدون دامنه.ir است، در حالی که در صفحات مربوط به بانک‌های ایران به دلیل استفاده از سرورهای ایرانی دامنه.ir مشاهده می‌شود.

او علاوه بر این افزود: درگاه اصلی بانک‌ها دارای تایمر معکوس است که در صورت رِفرِش، تایمر آن به ابتدای شمارش باز می‌گردد، در حالی که در صفحات جعلی این اتفاق نمی‌افتد. همچنین درگاه بانک‌ها در نوار آدرس دارای https بوده، اما صفحات جعلی فاقدS  بوده و صرفاً http است.

*رشد جرایم اقتصادی نسبت به جرایم اخلاقی

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی علاوه بر این در مورد جرایم اخلاقی و اقتصادی بیان کرد: سال گذشته آمار جرایم اخلاقی در استان نسبت به جرایم اقتصادی افزایش یافته بود، اما در پنج ماهه اول امسال تعداد جرایم اقتصادی نسبت به جرایم اخلاقی افزایش بیشتری یافته است.

سرهنگ جهانشیری در این خصوص گفت:جرایم سایبری طی پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 82 درصدی داشته، اما در مقابل، دستگیری مجرمان نیز 58 درصد افزایش یافته است.

او گفت: ما در کشف جرایم در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد توفیق یافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طی پنج ماهه ابتدای امسال جرایم اخلاقی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 12 درصدی یافته است.

او یادآور شد: تعداد جرایم اخلاقی پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش 44 درصد و تعداد جرایم اقتصادی در همین مدت 47 درصد افزایش یافته است.

*کلاهبرداری با سیم کارت

وی علاوه بر این در مورد سوء استفاده از سیم کارت‌ها با اشاره به توجه نکردن امور مشترکینِ مخابرات در خصوص هشدارهای پلیس فتا گفت: فروش سیم کارت‌ها بدون دریافت دقیق مشخصات به همراه کپی کارت شناسایی و کارت هوشمند و یا اسم نویسی با هویت جعلی دست متخلفان را برای سوء استفاده باز می‌گذارد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به مردم توصیه کرد: از تعداد سیم کارت هایی که به نام آن‌ها صادر شده، اطمینان حاصل کنند؛ چرا که پلیس فتا هنگام پیگیری جرایم بعضاً با افرادی مواجه می‌شود که هیچ اطلاعی از جرم به وقوع پیوسته و سیم کارتی که به نام آن‌ها صادر شده، ندارند.

سرهنگ جهانشیری برای تشخیص مردم در خصوص مراجعه به کلانتری یا پلیس فتا اذعان داشت:چنانچه فرد خودش برای دادن اطلاعات به پای عابر بانک رفته باشد، پیگیری آن مربوط به کلانتری است و چنانچه کلاهبرداری صرفاً در فضای مجازی رخ داده باشد، مانند فروش کالاهای دروغین یا گیر افتادن در صفحات فیشینگ و... مربوط به پلیس فتا می‌شود.

وی یادآور شد: معمولاً مردم طبقات ضعیف اقتصادی به خاطر وسوسه در قبال پیشنهادهای اغوا کننده کلاهبرداران یا عدم مطالعه اخبارِ مربوط به جرایم سایبری در تله فیشینگ‌ها می‌افتند.

وی از مردم خواست توصیه و هشدارهای پلیس فتا را در خصوص جرایم فضای مجازی جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.