معاون اجتماعی دادستان مشهد از صدور مجوز بازگشایی مجدد و مشروط باغ وحش مشهد خبر داد.

چرا شهرداری مشهد به موضوع باغ وحش ورود نمی‌کند؟
محمد بخشی‌محبی با بیان این‌که «امروز با حضور مالکان و مدیران باغ‌وحش مشهد و نماینده دام‌پزشکی گزارشی از روند بهبود وضعیت باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد ارائه شده است»، اظهار کرد: هم‌چنین با بازدید نماینده دادستانی از باغ‌وحش و تعهدی که از سوی مالک باغ وحش ارائه شد مبنی بر این‌که تمام ضوابط در جهت بهبود وضعیت باغ‌وحش و ارائه خدمات بهتر خواهند داشت، با پیشنهاد دام‌پزشکی مبنی بر بازگشایی مجدد باغ‌وحش موافقت شد.
وی با اشاره به این‌که «درهای باغ وحش از امروز باز خواهد شد»، ادامه داد: با این وجود مالکان باغ‌وحش باید ضوابط و تعهدات را رعایت کنند. باغ‌وحش تحت نظارت دائم دامپزشکی، محیط زیست و دادستانی قرار گرفته و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز گزارش‌های خود را ارائه خواهند کرد.
مراجعه تعدادی سرمایه‌گذار برای باغ‌وحش 
معاون اجتماعی دادستان مشهد عنوان کرد: خوش‌بختانه پس از ورود سازمان‌های مردم‌نهاد و پیگیری رسانه‌ها نسبت به باغ‌وحش تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران مراجعه کرده‌ و تعداد زیادی طرح برای ارتقای باغ‌وحش ارائه شده است. تعدادی سرمایه‌گذار در خصوص باغ‌وحش به ما مراجعه و طرح‌هایی برای استفاده از باغ‌وحش و هم‌چنین ایجاد باغ وحش جدید و استاندارد ارائه کردند که ما این طرح‌ها را به استانداری و اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان معرفی می‌کنیم که اگر شرایط وجود داشته باشد از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی با بیان این‌که «رقابت می‌تواند باعث ارتقا باغ‌وحش شود»، یادآور شد: در بسیاری از شهرهای دنیا وجود چند باغ‌وحش باعث ارتقا سطح کیفی باغ‌وحش‌ها شده است. مشکلی که ما در باغ وحش داریم این است که تعداد حیوانات در بعضی جاها زیادتر از فضای آن‌هاست که اگر باغ وحش دیگری بود می‌شد آن‌ها را به آن‌جا انتقال داد.
بخشی‌محبی افزود: هم‌چنین دانشگاه فردوسی هم به این موضوع ورود کرده و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نسبت به وضعیت باغ‌وحش‌ها در دنیا و این که چگونه می‌توانیم باغ‌وحش مشهد را استانداردسازی کنیم که کم‌ترین آسیب را داشته باشد و حیوانات هم در چارچوب ضوابط و قوانین بتوانند در این فضا قرار داشته باشند، انجام می‌دهد.
وی عنوان کرد: برخی سازمان‌های مردم‌نهاد با وجود باغ‌وحش و مخصوصاً باغ وحشی که حیوان در داخل قفس باشد و کف قفس هم سنگ و سرامیک باشد که با طبیعت مغایرت دارد به درستی مخالفت می‌کنند، تأکید دادستانی در این خصوص هم در همین زمینه‌هاست.
معاون اجتماعی دادستان مشهد گفت: در خصوص ایجاد باغ وحش‌ها دستورالعملی وجود دارد، هم‌چنین در قوانین مختلفی هم‌چون قوانین شکار و صید، قوانین حفاظت و به‌سازی محیط‌ زیست و... ضوابط مقرر خوبی داریم، اما کم‌تر به آن توجه شده است. با حضور دام‌پزشکی در حوزه دادستانی مقرر شد نظارت‌ها دقیق‌تر و جدی‌تر باشد، بر این اساس دام‌پزشکی مبادرت به تعطیلی باغ‌وحش کرده بود و حفاظت محیط‌ زیست هم اخطاری به مالکان باغ‌وحش داده است که دستورالعمل‌ها را رعایت کند. در چند سال گذشته هم حفاظت محیط زیست کشور به خاطر مشکلات باغ وحش حتی تذکر جدی به مدیر کل سابق حاظت محیط‌زیست استان داده بود که در خواست کرده بودند به دلیل برخی تخلفات مالکین را به مراجع قضایی معرفی کنند اما این اقدام انجام نشده بود.
وی با اشاره به این که «دادستانی به دنبال اصلاح و بهبود باغ وحش است»، تصریح کرد: در سال گذشته حافظت محیط‌ زیست کشور بخاطر شرایط باغ‌وحش مشهد از  حفاظت محیط‌زیست استان تعطیلی باغ وحش و برگرداندن حیوانات امانی را خواسته بود اما این اتفاق با  واکنش سریع دادستانی مرکز استان مواجه و مکاتبه‌ای با فرمانداری انجام شد و ما اصلاح باغ‌وحش و نه تعطیلی آن را خواستار شدیم.
چرا شهرداری به موضوع باغ‌وحش ورود نمی‌کند؟
بخشی محبی بیان کرد: یک  نقدی از طرف مردم و سازمان‌های مردم نهاد که بارها آن را به دادستانی منعکس کرده‌اند، این است که چرا فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهرنسبت به موضوع باغ‌وحش علی‌رغم اینکه  یکی از آیتم‌های خوب و مؤثر برای شهر است ورود نداشته‌اند.  هنگامی که بحث‌های این چنینی مطرح می‌شود توقع این است که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و امکانات و ظرفیت‌های خود را پای کار بگذارند  و بتوانیم از یک مشکلی که  می‌توانست به تعطیلی باغ وحش منجر شود با همکاری و همدلی بقیه دستگاه‌ها خارج شویم.
وی اضافه کرد: البته این که چرا این دستگاه‌ها به موضوع باغ‌وحش ورود نکردند را می‌توان از خود آن‌ها پرسید، اما به هرحال دادستانی حتی اگر دستگاه‌های دیگر هم‌چون دام‌پزشکی و محیط زیست هم به وظیفه خود عمل نکنند، پای کار است، همچنان که این اتفاق افتاده و اگر آن‌ها به وظایف خود عمل می‌کردند، هم‌اکنون چنین شرایطی وجود نداشت، توفع ما این است که دستگاه‌های اجرایی، پیش از این که دادستان بخواهد موضوع شود به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.