سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: دو هفته پیش رئیس‌جمهور اعلام کرد که از حضور در این اجلاسیه معذور است ولی ما علت عذر ایشان را نفهمیدیم.

آیت‌الله خاتمی:روحانی اعلام کرده در اجلاسیه خبرگان شرکت نمی‌کند/ سؤال از رئیس‌جمهور مانور دموکراسی است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین،  آیت‌الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در نشست خبری امروز (دوشنبه ۵ شهریور) که در دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در آستانه پنجمین نشست رسمی خبرگان رهبری در دوره پنجم در خدمت شما هستیم. این نشست تنها ارتباط ما با مردم است گرچه باید ارتباط ما با رسانه‌ها از طریق رادیو و تلویزیون بیشتر باشد.  

وی افزود: برنامه رسمی اجلاس آینده خبرگان رهبری راس ساعت ۸ صبح سه شنبه ۱۳ شهریور برگزار می‌شود. دستور اجلاس به طور طبیعی ابتدا نطق رئیس مجلس خبرگان و سپس نطق‌های سایر اعضا به مدت ۱۵ دقیقه در دستور است. بعد از آن، سخنرانی شخصیت مدعو را داریم. طبیعی است با توجه به دغدغه اعضای خبرگان نسبت به وضع اقتصادی کشور این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند مجلس خبرگان درباره همه مسائل از جمله مسائل اقتصادی نباید ورود کند، اظهار داشت: در  ماده ۵۲  آیین‌نامه خبرگان رهبری آمده است که به منظور آگاهی اعضا از مشکلات امنیتی و  اقتصادی، کمیسیونی به نام کمیسیون  سیاسی اجتماعی شامل ۱۱ نفر از اعضا تشکیل شود. بنابراین هدف از  این اجلاس حل مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات رهبری در حوزه مشکلات کشور است.

** رئیس‌جمهور اعلام کرد از حضور در اجلاسیه خبرگان معذور است

سخنگوی مجلس خبرگان با بیان اینکه از رؤسای سه قوه دعوت شده تا با حضور در این اجلاسیه توضیحاتی درباره  اقداماتی که برای رفع مشکلات اقتصادی انجام شده بیان کنند، گفت: دو هفته پیش  رئیس‌جمهور-که نماینده مردم تهران در خبرگان است- اعلام کرد که معذور از حضور در این اجلاسیه است ولی ما علت عذر ایشان را نفهمیدیم. به اعتقاد ما این یک فرصت خوب  است تا در این اجلاس که با حضور بزرگان کشور است، توضیحاتی در رابطه با اقدامات اقتصادی بیان شود.  

وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه قول دادند که تشریف بیاورند. هیچکس در مجلس خبرگان به دنبال مچ‌گیری نیست.  

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در این اجلاس انتخابات کمیسیون‌های مجلس خبرگان نیز برگزار می‌شود.

سخنگوی مجلس خبرگان در پاسخ به این سوال که راهکارهای عملی مجلس خبرگان برای ملزم کردن سران سه قوه برای اجرای فرمایشات رهبری چیست؟، گفت: وظیفه قانونی مجلس خبرگان انتخاب رهبری و بررسی عملکرد رهبری بر اساس معیارها است. مقام رهبری برای خبرگان، فراتر از این وظیفه را دیدند و مطالبه‌گری را هم جزء وظایف این مجلس قرار دادند و گفتند که علاوه بر بیانیه، قطعنامه هم صادر کنید.

وی افزود: مجلسی با این عظمت، می‌تواند زمینه‌ساز برطرف شدن برخی از مشکلات باشد. راهکاری که ما داریم این است که از ظرفیت خبرگان برای گفتمان‌سازی استفاده کنیم.

**جلسه سؤال از رئیس‌جمهور یک مانور دموکراسی است

آیت الله خاتمی درباره جلسه فردای  مجلس و موضوع سؤال از رئیس جمهور گفت: برای جلسه فردا پیش‌بینی خاصی ندارم ولی به عنوان شخص خودم و نه سخنگوی مجلس خبرگان انتظاری که از نمایندگان می‌رود این است که منطقی، مستند و با متانت سؤالات خود را مطرح کنند. رئیس‌جمهور بدون اینکه عصبی شوند، جواب‌های منطقی دهند و ما باید باور داشته باشیم که در یک کشتی هستیم. این جلسه یک مانور دموکراسی است. امیدواریم که تمرین مردم سالاری باشد.

وی درباره اتفاقات مدرسه فیضیه نیز یاداور شد: پاسخ به این سوال در حوزه خبرگان و هئیت رئیسه آن نیست. یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۹ نفر را به مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای پیشنهاد می‌دهند و آن‌ها کتبی یا شفاهی این جمع را به عنوان شورای عالی حوزه نصب می‌کنند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: حرفی، حرف حوزه محسوب می‌شود که مستقیم از سوی مراجع مطرح شود یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد. درباره حواشی که به وجود آمد، موضع شخصی من همان موضع مراجع است اما ای کاش، این حواشی نبود. ای کاش، تنها در مسئله اقتصادی که اعلام شده بود به شکل منصفانه صحبت می‌شد. الان هم معتقد هستم که نباید حاشیه‌سازی‌ها ما را از توجه به مسائل اقتصادی مردم و مسائل فرهنگی جامعه غفلت شود.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره سخنان رحیم پور ازغدی چیست گفت: اگر من در نقد این سخنان وارد شوم به نظرم یک موجی ایجاد می‌شود که به مصلحت نیست. پرداختن به این مسئله را مسائل فرعی می‌دانم. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند باید مسائل را اصلی فرعی کرد و به مسائل اصلی کشور پرداخت ما باید باور کنیم که آمریکا به دنبال ساقط کردن انقلاب اسلامی است. این چالش معیشتی چالش قابل توجهی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد.

وی همچنین درباره اقدامات هیئت اندیشه‌ورز خاطرنشان کرد: یک سال است که مقام معظم رهبری ارزیابی شعارهای انقلاب را به مجلس خبرگان سپردند. مثلا ارزیابی شود که میزان توجه مردم به مبانی دینی رشد داشته، کاهش پیدا کرده و یا درباره پیاده‌سازی شعار نه شرقی و نه غربی وضعیت ما چگونه بوده است. در این عرصه مجلس خبرگان به عنوان بازوی رهبری در حال انجام وظیفه است. کار ما کار اجرایی نیست. اقدامات این هیئت تحلیلی است و آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند، آغاز شده و در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.