استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین موضوعات ضرورت توجه به اقشار و طبقات مختلف اجتماعی است؛ گفت: شوراها که برآمده از رأی مردم است بهترین سرپل برای تعامل جامعه با دولت هستند.

شوراها بهترین سرپل برای تعامل جامعه با دولت هستند/ سطح خدمات ایمنی و مدیریت بحران شهری باید توسعه یابد
به گزارش قدس انلاین ، علیرضا رشیدیان که به‌مناسبت هفته دولت صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر و تبریک میلاد امام هادی(ع) و دهه ولایت و امامت؛ گفت: در سال جاری 544 پروژه به ارزش  14 هزار و 532 میلیارد به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد 142 پروژه به ارزش بیش از 64 میلیارد تومان مربوط به شهرداری‌ها به‌جز شهرداری مشهد است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در جامعه سه ضلع مهم داریم؛ تشریح کرد: سه ضلع حاکمیتی، خصوصی و بخش مدنی وجود دارد، علاوه بر آن بخشی به‌نام حکمروایی هم وجود دارد که در چند دهه اخیر «حکمرانی خوب» بحث مطرح در جوامع دنیا است.

وی افزود: حکمروایی خوب این اطمینان را به‌وجود می‌آورد که در اداره جامعه صدای همگان شنیده می‌شود و نظر همه گروه‌ها در همه مکان‌ها در این نظام به‌گوش تصمیم‌گیرندگان برای تصمیم‌گیری در هنگام برنامه‌ریزی و تخصیص منابع عمومی می‌رسد.

رشیدیان در خصوص مشخصات حکمروایی خوب توضیح داد: ایجاد ظرفیت برای مشارکت مردمی، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر بودن، قانون‌محور بودن، شفافیت، کارآیی و اثربخشی به این معنی که در حوزه‌های اجرایی از نگاه‌های جناحی و رویکردهای سیاسی پرهیز شود؛ از شاخصه‌های این حکمروایی است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: عدالت و برابری، ندیدن مرکز و دیدن همگان در همه سطوح و طبقات مختلف و همچنین اجتماع‌گرایی و مشروعیت از دیگر شاخصه‌های این نوع حکمروایی است.

مدیریت‌های محلی نقش موثری در تمرکززدایی دارند 

وی با بیان اینکه شوراهای سیاسی در قانون اساسی در جهت دسترسی به همین حکمروایی مطلوب تلقی می‌شوند؛ اظهار کرد: مسلماً حضور شوراهای اسلامی شهر و روستا یا شکل‌گیری مدیریت‌های محلی نقش بسیار موثری در تمرکززدایی از قدرت مرکزی دارد و هرچقدر این مدیریت‌های محلی تقویت شود، مسلما تمرکززدایی بیشتر می‌شود.

رشیدیان با بیان اینکه تقویت بخش مدنی یکی از سه ضلع جامعه است؛ اضافه کرد: باید تا حد امکان به نقش و مسئولیت بخش مدنی در بهبود روش‌ها، اقدامات و همکاری با نهادهای عمومی و نهادهای اجرایی به‌منظور انجام بهتر امور پرداخت.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: مسلماً هرچه به سمت تمرکززدایی و واگذاری برخی از وظایف به‌مناطق محلی بپردازیم نشانه توسعه‌یافتگی و توسعه هرچه بیشتر و تمرکززدایی از قدرت مرکزی است.

وی با بیان اینکه نهادهای غیردولتی که محور مشارکت اجتماعی در مدیریت محلی هستند باید دو مشخصه داشته باشند؛ تشریح کرد: انتخاب آنان باید توسط مردم بی‌واسطه باشد که شوراها دارای این مشخصه هستند و در رقابت صحیح و عادلانه جهت نمایندگی اراده مردم به صحنه می‌آیند.

رشیدیان ادامه داد: همچنین ارتباطشان با مردم در سازوکارهای مدنی، جهت تداوم این نمایندگی مردم و همچنین شناخت مداوم اراده و انتظار به افکار عمومی تداوم داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: نظام شورایی در کشور به‌عنوان یک مدل موفق در تمرکزدایی از قدرت مرکزی توانسته شکل جامع‌تری داشته باشد و در سال دوم پنجمین دوره شورا، برکات آن در اداره بهتر شهرها مشاهده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای اینکه داوری مناسب و منطقی‌تری از این نظام داشته باشیم، باید به این دو سوال هم پاسخ دهیم که آیا مکانیزم‌هایی وجود دارد که شوراها ارتباط خود را با بدنه اجتماعی ارتقا دهند؟ این سوال باید در ذهن مردان و زنان شورایی وجود داشته باشد.

رشیدیان ادامه داد: همچنین باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا روابط تعریف شده‌ای وجود دارد که شورا به بخشی از قدرت درون حاکمیت تبدیل نشود؟

استاندار خراسان رضوی گفت: شناخت دقیق حدود و تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و قدرت‌های محلی باید شناخته شود، اینکه در کجا باید تصمیم‌گیری مدنی محلی تابع نگاه‌های ملی باشد و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استقرار یابد و شناخت این‌ها نقطه تعادل است.

 توسعه پایدار شهری بخشی از توسعه پایدار ملی است

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار شهری بخشی از توسعه پایدار ملی را تشکیل می‌دهد؛ تشریح کرد: رویکرد قانونگذار در نهاد شورایی به‌کار گرفتن ظرفیت‌های متعالی محلی و سرمایه‌های اجتماعی و بضاعت‌های شهری در توسعه پایدار شهری است.

رشیدیان با بیان اینکه توسعه پایدار به توسعه‌ای گفته می‌شود که نیازهای جامعه را بدون کاستن از نیازهای آینده پاسخگو باشد؛ اظهار کرد: شهر پایدار که هدف توسعه پایدار شهری است، به مولفه‌هایی مانند حفظ محیط زیست، انرژی و فرصت‌های اجتماعی اشاره می‌کند.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از اهداف نظام اسلامی، ایجاد فضایی برای حیات طیبه انسانی است که در آن سعادت، نشاط و سلامت برای شهروندان مهیا باشد.

وی تشریح کرد: ارتقای سطح بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی شهر از طریق افزایش مشارکت نهادها و سازمان‌های غیردولتی در تصمیم‌گیری شورای شهر مشهد از نکاتی است که شاهد آن هستیم و امیدواریم توسعه پیدا کند، زیرا می‌تواند کیفیت تصمیم‌گیری‌ها را ارتقا بخشد.

رشیدیان بیان کرد: تدام بخشیدن ارتباط اعضای شورا با مردم و منطقی کردن خواسته‌های مردم، ارتقای سطح بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهروندمداری، بهره‌گیری از ظرقیت کارشناسی کلیه دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه‌های شهری و تقویت سیستم نظارتی در شورا، در این تعامل مهم است.

لزوم توجه به نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حوزه حریم شهری 

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر نظارت بر مناطق حاشیه‌ای در شهر مشهد؛ اظهار کرد: در شهر مشهد با پدیده جدی به نام حاشیه‌نشینی مواجه هستیم که اگر به آن توجه نکنیم روز به روز بر وسعت آن افزوده می‌شود و یکی از نکات مورد توجه نظارت بر ساخت و سازهای غیرقانونی در حوزه حریم شهری است.

وی اضافه کرد: کمک به شهرداری برای تعریف درآمد شهری، حرکت به سمت درگیر کردن شهروندان داوطلب در انجام بسیاری از تعهدات حوزه عمومی و پیگیری جهت توزیع عادلانه فضا برای کلیه اقشار جمعیتی و تمام کارگروه‌های فعالان بخش خصوصی را از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه شورای شهر قرار گیرد.

رشیدیان تشریح کرد: مشهد به عنوان قطب گردشگری و پایتخت معنوی کشور در سال گذشته بیش از 30 میلیون زائر که حدود 3 میلیون نفر آنان خارجی بودند داشته که این تعداد افزایش می‌یابد، بنابراین باید برای میزبانی آنان و بهره‌گیری از این ظرفیت برای درآمد شهری توجه کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: در استان 2 هزار  و 538 شورای اسلامی روستایی و 75 شورای اسلامی شهر وجود دارد و تعداد اعضای شورای اسلامی روستاها 8 هزار و 130 نفر و تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای استان 405 نفر است.

شوراها بهترین سرپل برای تعامل جامعه با دولت هستند

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین موضوعات ضرورت توجه به اقشار و طبقات مختلف اجتماعی است؛ گفت: شوراها که برآمده از رأی مردم است بهترین سرپل برای تعامل جامعه  با دولت هستند.

رشیدیان توضیح داد: در سه ماهه نخست سال جاری جلسات شوراهای اسلامی روستاها 602 جلسه  با یک هزار و 609 مصوبه تأیید شده بوده که از این مصوبات فقط یک مورد برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف ارجاع شده و این موضوع نشان‌دهنده تعامل بین شوراها و فرمانداری است که به‌نفع مردم است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در شهردارهای‌ استان 14 هزار و 959 نفر شاغل هستند که جمعیت بزرگی از شاغلان استانی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت مالیات و پرداخت آن تأکید کرد: بخشی از مالیات به‌طور مستقیم به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، آموزش و پروررش، کتابخانه‌ها و ورزش و امور جوانان پرداخت می‌شود و به‌طور مستقیم توسط مردم آن استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بنابراین در توسعه آن بسیار موثر است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با احتساب هزینه‌کردهای شهرداری و نهادهای عمومی و دولتی، یک هزار و 200 میلیارد تومان در حاشیه شهر هزینه شده اما هنوز فاصله میان حاشیه و مرکز زیاد است؛ متذکر شد: مسئله حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی باید مورد توجه قرار گیرد و در خصوص محیط زیست شهری، مدیریت پسماند و مدیریت فضای سبز اقدامات خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

سطح خدمات ایمنی و مدیریت بحران شهری باید توسعه یابد

وی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی باید با سرعت بیشتری دنبال شود؛ تأکید کرد: کریدور علم و فناوری رضوی باید با قوت دنبال شود، همچنین ارتقای سطح خدمات ایمنی و مدیریت بحران شهری باید توسعه یابد تا از تکرار فجایعی مانند خیابان پورسینای مشهد جلوگیری شود و مسلماً همکاری مردم برای موارد ایمنی و احیای بافت‌های فرسوده شهری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

رشیدیان با تأکید بر نظم بخشی به نظام جامعه معماری شهری و توسعه کالبد شهری متناسب با مشهد؛ افزود: احیای بافت‌های فرسوده و تکمیل و به سرانجام رساندن بافت‌های حریم حرم رضوی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.