بعد از تهدید آشکار آمریکا به حمله مجدد به سوریه و افشای نقشه حمله شیمیایی تروریست‌ها برای فراهم شدن بهانه لازم این حمله، کارشناسان امکان مقابله جدی روسیه با هر نوع اقدام تحریک‌آمیز از سوی آمریکا را بعید ندانستند.

 آیا اوضاع سوریه منجر به درگیری نظامی روسیه و آمریکا خواهد شد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روسیه به آمریکا درباره حمله نظامی مجدد به خاک سوریه هشدار داده است. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، بهانه چنین حمله‌ای یک حمله شیمیایی تحریک‌آمیز است که دو گروه تروریستی در استان ادلب سوریه در حال تدارک آن هستند.

این در حالی است که آمریکا به تازگی تهدید کرده که اگر دمشق بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، با حملات موشکی مجدد و شدیدتری به مواضع ارتش سوریه روبرو خواهد شد.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی در این باره نوشته است: حمله نظامی آمریکا به تاسیسات نظامی سوریه ممکن است از پایگاه هوایی جدید ایالات متحده که در شمال شرق سوریه در استان حسکه در حال ایجاد است، انجام شود. این مسئله را برخی رسانه‌های گروهی روسی و عرب زبان فاش کرده‌اند. منابع نظامی و دیپلماتیک این روزنامه تایید کرده‌اند که فرودگاه نظامی در شهر حدادی است که مهندسین آمریکایی در حال آماده ساختن آن برای فرود هواپیماهای سنگین نظامی-ترابری هستند. این پایگاه نظامی از لحاظ ویژگی‌های خود، برتر از پایگاه نظامی "حمیمیم" است که در اختیار روسیه قرار دارد.

تلاش آمریکا برای آسیب رساندن به مواضع و اعتبار روسیه در سوریه

به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد مقامات واشنگتن به این مسئله اکتفا نمی‌کنند که تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. آنها قصد دارند در سوریه نیز مسکو را از مواضع خویش محروم سازند. بهانه این اقدام نیز یک حمله شیمیایی نمایشی است که باید نشان دهند ارتش بشار اسد در حمله به مواضع گروه‌های ستیزه‌جو در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

در حال حاضر درگیری‌های نظامی در سوریه در استان ادلب که 70 درصد آن در کنترل گروه‌های مسلح مخالف قرار داشته و حدود 3 میلیون نفر مردم غیرنظامی در آنجا زندگی می‌کنند ادامه دارد. این گروه‌های مسلح نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند به نیروهای دولتی و متحدان آنها حمله کرده و آنها را از این مناطق خارج سازنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین بعید ندانسته که ناوشکن «سالیوان» متعلق به نیروی دریایی آمریکا با 56 موشک کروز مستقر شده در عرشه آن ممکن است به منظور هدف قرار دادن تاسیسات نظامی سوریه وارد آبهای منطقه خلیج فارس شده باشد. بدین ترتیب کاملا مشخص است که آمریکا و متحدانش خود را برای اقدام نظامی جدیدی علیه سوریه آماده کرده‌اند.

"ولادیمیر پاپوف" کارشناس نظامی در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد به احتمال زیاد تقویت حضور نظامی روسیه در دریای مدیترانه نیز به منظور بازدارندگی در مقابل اقدامات احتمالی آمریکا علیه دولت سوریه انجام شده است. وی بعید ندانست که این اقدام ناوگان دریایی روسیه می‌تواند مانع از اجرای نقشه حمله موشکی به تاسیسات نظامی سوریه شود.

این در شرایطی است که مقامات مسکو و تهران از عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه و متحدانش در استان ادلب با هدف نابودی نیروهای تروریستی باقیمانده در این منطقه حمایت می کنند. البته هنوز مشخص نیست ترکیه چه برخوردی با این مسئله خواهد داشت. البته هفته گذشته "مولود چاووش‌اوغلو" وزیر خارجه ترکیه که به مسکو سفر کرده بود این مسئله را در دیدار با مقامات بلندپایه روسیه از جمله رئیس جمهوری این کشور مطرح کرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "سرگئی لاوروف" همتای روسی خود، نسبت به عواقب منفی این اقدام دمشق ابراز نگرانی کرده بود. ضمن اینکه نتیجه مذاکرات هیئت بلندپایه ترکیه با ولادیمیر پوتین، چندان مشخص نشده است.

غرب و ستیزه‌جویان در سوریه خود را برای یک نمایش حمله شیمیایی آماده کرده‌اند

روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نیز امروز نوشت: روز گذشته "ایگور کوناشینکوف" سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که از سوی مردم ساکن استان ادلب در اختیار مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه قرار گرفته، گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه خود را برای اقدامات تحریک‌آمیز دیگری با استفاده از سلاح شیمیایی آماده کرده‌اند که باید بهانه‌ای برای حمله مجدد آمریکا، انگلیس و فرانسه به تاسیسات نیروهای دولتی سوریه شود.

به گفته این مقام نظامی، طبق اطلاعات مردمی، حملاتی با استفاده از مهمات حاوی گاز کلر به مناطق مسکونی "کفرزیتا" در استان ادلب طی یکی دو روز آینده تدارک دیده شده و برای این منظور ازهم اکنون در منطقه "خطیب" در جنوب منطقه کاهش تنش ادلب، در فاصله شش کیلومتری از"کفرزیتا"، متخصصانی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند مستقر شده‌اند. پس از اجرای این حمله شیمیایی، نمایش نجات مردم توسط نیروهای «کلاه سفیدها» انجام خواهد گرفت و سپس رسانه‌های انگلیسی زبان و برخی کشورهای عرب، بطور گسترده به این سوژه خبری خواهند پرداخت. بدین ترتیب نیروهای فرامنطقه‌ای یکبار دیگر خود را برای تحریکات گسترده‌ای در خاک سوریه با استفاده از حملات شیمیایی به منظور بی‌ثبات کردن اوضاع و مانع تراشی در روند حل و فصل مشکلات در سوریه، آماده کرده‌اند.

مقامات نظامی روسیه پیش از این نیز بارها افشاگری‌هایی درباره اقدامات تحریک‌آمیز از سوی ستیزه‌جویان در سوریه با استفاده از مهمات شیمیایی داشتند. در واقع وزارت دفاع روسیه سعی دارد با ارائه مدارک و شواهد، ثابت کند که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند. این در حالی است که کلیه سلاح‌های کشتار جمعی موجود در سوریه چند سال قبل تحت نظر کارشناسان بین المللی نابود شده‌اند. البته این مسئله باعث نشد تا آمریکا در اوایل ماه آوریل سال گذشته، به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به شهر خان شیخون در استان ادلب حملات موشکی به فرودگاه نظامی الشعیرات در خاک سوریه نکند که در نتیجه آن تعدادی افراد غیر نظامی نیز کشته شدند. بعد از آن بود که ستادکل نیروهای مسلح روسیه به این نتیجه رسید که تصاویر ویدیویی به نمایش گذاشته شده از قربانیان حملات شیمیایی در این شهر، واقعی نبوده و تنها برای توجیه حمله موشکی آمریکا تهیه و درست شده بود.

آیا سوریه عرصه درگیری نظامی بین روسیه و آمریکا خواهد شد؟

روزنامه "پراودا" چاپ مسکو، می نویسد: قرار است نمایندگان «کلاه سفیدها» در سوریه یک حمله شیمیایی به منطقه مسکونی در استان ادلب سوریه را به نمایش بگذارند. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، به نظر می‌رسد که چندین روز است که تدارکات لازم برای اجرای این نمایش صورت گرفته است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات افشاءگرانه سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این رابطه یادآور شده، این در حالی است که آمریکا نیز خود را برای این اقدامات تحریک آمیز علیه سوریه آماده کرده است و ناوشکن آمریکایی «سالیوان» که در عرشه آن پنجاه و شش موشک کروز مستقر است، در خلیج فارس مستقر شده است. بعد از آن "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا نیز هشدار داد که اگر بشار اسد است بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، نیروهای ائتلافی دوباره و با شدت بیشتری به سوریه حمله موشکی خواهند کرد.

در واکنش به این اظهارات، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه به واشنگتن درباره اقدامات تحریک‌آمیز جدید در سوریه هشدار داده و گفت: « ما بار دیگر شاهد وخامت جدید اوضاع هستیم و دوباره از سوی واشنگتن تهدیداتی می‌شنویم که اینبار به طور علنی اعلام می شوند. ولی این مسئله مانع از آن نمی‌شود که ما در ادامه خط مشی نابودی کامل آخرین پایگاه‌های تروریستی در خاک سوریه و تبدیل آن به کشوری دارای زندگی عادی، از عزم راسخ خود دست برداریم.»

"الکساندر پیرینجییف" کارشناس نظامی و عضو شورای کارشناسی «افسران روسیه» معتقد است که حمله نظامی آمریکا به سوریه، اگر واقعا چنین حمله‌ای عملی شود، قطعا با واکنش جدی روسیه برای حفاظت از جان مردم غیرنظامی مواجه خواهد شد. به گفته وی، نیروهای پدافند هوایی روسیه آمادگی لازم برای مقابله با رهگیری و نابودی موشک‌های شلیک شده را دارند. البته روسیه تلاش می کند تا  جای ممکن وارد درگیری مستقیم با ایالات متحده نشود، ولی می‌تواند مانع از حملات موشکی شود.

این کارشناس در رابطه با اقدامات تحریک‌آمیز مربوط به حمله شیمیایی در سوریه نیز یادآور شد، روسیه سناریوهای مختلفی برای چنین حمله‌ای را بررسی کرده و امکان مقابله با آنها را در نظر خواهد گرفت.

به عقیده وی، شرایط کنونی و تهدیدات شنیده شده نشان می دهد که غرب و متحدانش مایل هستند یک بار دیگر قدرت خود را در سوریه نشان دهند و تاثیر موفقیت ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه در نابودی گروه تروریستی داعش در این کشور را بی ارزش جلوه دهند. البته روسیه باید با دقت کامل درباره پاسخ‌های احتمالی به این اقدامات بیاندیشد تا در عین ممانعت از بروز هر نوع فاجعه، باعث وخامت بیشتر اوضاع نیز نشود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.