استاندار خراسان رضوی «ساماندهی حاشیه شهر»، «توسعه حمل‌ونقل عمومی»، «ارتقای ایمنی شهر»، «توجه به محیط زیست شهری»، «نظم‌بخشی به فضای شهری و الزام به ساخت واحدهای مسکونی متناسب با معماری هویتی مشهد» و «تکمیل طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی» را از مهم‌ترین اولویت‌های شهری مشهد عنوان کرد.

اولویت‌های شهری مشهد از نگاه استاندار

به گزارش قدس انلاین، علی‌رضا رشیدیان در سی‌وچهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر برگزار شد، با اشاره به این‌که «حاکمیت و بخش خصوصی و مدنی به عنوان سه ضلع پیشرفت و توسعه هرجامعه‌ای محسوب می‌شود»، اظهار کرد: حکم‌روایی خوب از جمله مدل‌هایی است که امروزه از آن به عنوان الگوی مناسبی برای اداره جوامع یاد می‌شود.

وی ادامه داد: حکم‌روایی خوب در واقع سلسله مراتبی شدن قدرت حاکمیت در کنار مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی است. تحقق این مدل، موجب می‌شود که در اداره جامعه صدای همه اقشار شنیده شود و مطالبات آن‌ها به سمع تصمیم‌گیران برسد.

رشیدیان تصریح کرد: ظرفیت‌سازی برای مشارکت مردم، پاسخ‌گویی، قانون‌مند بودن، شفافیت، کارآرایی و اثربخشی، اجتماع‌گرایی به معنای خرد جمعی و مشروعیت بخشی به نظر مردم از جمله ویژگی‌های مدل حکم‌روایی خوب است.

وی با بیان این‌که «پرهیز از نگاه‌های جناحی و رویکردهای سیاسی در اداره جامعه یکی از مولفه‌های حکم‌روایی خوب است»، خاطرنشان کرد: تشکیل شوراهای شهر و روستا، به عنوان مدیریت‌های محلی، نقش بسیار موثری در تمرکز زدایی از قدرت مرکزی داشته است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس الگوی حکم‌روایی خوب، هرچه جایگاه مدیریت‌های محلی بیش‌تر تقویت و اختیارات حداکثری برای اداره شهرها به آن‌ها واگذار شود، علاوه بر کاسته شدن از تمرکز قدرت در مرکز، زمینه پیشرفت جامعه فراهم خواهدشد.

وی با اشاره به این‌که «تقویت بخش مدنی جامعه ضرورتی غیرقابل انکار در دهه چهارم انقلاب اسلامی است»، عنوان کرد: نقش و مسئولیت بخش مدنی برای پیش‌برد امور در تصمیم‌سازی، نظارت، بهبود روش‌ها و هم‌کاری با نهادهای عمومی و اجرایی باید تقویت شود.

رشیدیان افزود:  بر اساس مدل حکمروایی خوب، تمرکز زدایی و واگذاری برخی امور به مدیریت‌های محلی نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی جوامع بوده و نهادهای غیردولتی که محور مشارکت اجتماعی هستند، می‌تواند اثرگذاری ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: نظام شورایی در ایران به عنوان مدل موفق برای تمرکززدایی از حاکمیت توانسته است در پنجمین دوره خود، شکل کامل‌تری داشته باشد و برکات خرد جمعی را در اداره بهتر شهرها به نمایش گذارد.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر این که «برای ارزیابی مناسب عملکرد نظام باید به دو پرسش پاسخ دهیم»، افزود: سوال نخست این است که آیا مکانیزم‌هایی وجود دارد که شوراها بتوانند دائما ارتباط خود را با بدنه اجتماعی تداوم بخشند؟ سوال دوم هم این است که آیا روابط تعریف شده‌ای وجود دارد که شوراها به بخشی از روابط بروکراتیک بدنه حاکمیت تبدیل نشوند؟

وی ادامه داد: بر این اساس شناخت دقیق حدود تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و محلی ضروری است. همچنین این که در چه مواردی باید تصمیم مسئولان شهری برای تحقق منافع ملی تابع رویکردهای فرامحلی باشد و در چه مواردی مدیران محلی می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های خود استقلال داشته باشند، نقطه تعادلی است که تحقق آن به توسعه و پیشرفت کشور می‌انجامد.

رشیدیان اضافه کرد: این تصور که توسعه ملی بدون توسعه محلی قابل تحقق است، نابه‌جا و کاملاً اشتباه است. این دو نوع توسعه باید در کنار یک‌دیگر و به صورت یکپارچه مدنظر قرار گرفته و دنبال شود. توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای جامعه را بدون کاستن از توانایی نسل‌های آینده در برطرف‌کردن نیازهای خود مدنظر قرار دهد.

وی تصریح کرد: برای رفع نیازهای کنونی، نباید امکانات و منابع نسل های آینده را پیش‌خور کنیم. بر این اساس شهر پایدار که هدف اصلی توسعه شهری است بر لزوم توجه به مولفه‌هایی از جمله حفظ محیط زیست برای آیندگان تأکید ویژه‌ای دارد.

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که «ارتقای سطح بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری بسیار مهم است»، یادآور شد: خوش‌بختانه شورای پنجم مشهد تاکنون گام‌های خوبی در این راستا برداشته و امیدواریم این روند هم‌چنان تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: تداوم ارتباط اعضای شورای شهر با مردم می‌تواند به ارتقای سطح اجتماعی جامعه کمک کند. شوراهای شهر در نتیجه ارتباط مستقیم با مردم، از خواسته‌های واقعی مردم اطلاع پیدا کرده و مردم هم خواسته‌های منطقی خود را به گوش مدیریت شهری می‌رسانند.

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که «در بخش نظارت بر عملکرد مدیریت شهری برای ایجاد نظام پاسخگویی به مردم می‌توان از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد»، عنوان کرد: علاوه بر این، بهره گیری از ظرفیت کارشناسی دستگاه‌های اجرایی برای تدوین برخی برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.

وی افزود: هرچقدر سیستم نظارتی در نظام شورایی و مدیریت شهری بیش‌تر شکل گیرد، مراجعات به دستگاه قضایی و دیگر نهادهای نظارتی به حداقل ممکن می‌رسد.

رشیدیان با اشاره به مشکلات معیشتی ایجاد شده برای مردم در نتیجه جنگ اقتصادی دشمن، گفت: در شرایط کنونی کشور تعامل و هماهنگی با اقشار مختلف جامعه برای عبور از شرایط کنونی امری ضروری است، شوراها که برآمده از رأی مردم هستند، بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مردم و باطل کردن حربه آمریکا است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری مشهد، تأکید کرد: ساماندهی مناطق حاشیه‌ای مشهد مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری است. اگر مقوله حاشیه نشینی در مشهد مدیریت نشود، ساخت‌وسازها در حریم افزایش قابل توجهی پیدا کرده و تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی  افزود: باید به سمتی پیش رویم که با حذف برچسب مناطق حاشیه‌ای از نام کلان‌شهر مشهد، عطر عدالت امام رضا(ع) در جای‌جای شهر احساس شود و چیزی به نام حاشیه‌نشینی نداشته باشیم.

وی گفت: در سه سال اخیر بیش از 1200 میلیارد تومان از سوی حاکمیت برای ساماندهی مناطق حاشیه‌ای مشهد هزینه شده است، اما هنوز فاصله بین حاشیه و مرکز زیاد است.

رشیدیان خاطرنشان کرد: مشهد سال گذشته میزبان بیش از 30 میلیون زائر بود که از این تعداد 3 میلیون را زائران خارجی تشکیل می‌دادند و برای بهره‌گیری از این ظرفیت در جهت کسب درآمد و میزبانی شایسته از زائران باید برنامه‌ریزی شایسته‌ای انجام گیرد.

وی اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی از دیگر اولویت‌های کلان‌شهر مشهد است که به منظور توسعه حمل‌و نقل عمومی در دوره جدید مدیریت شهری اراده و عزم جدی خوبی شکل گرفته است که امیدواریم این سیاست هم‌چنان تداوم پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی افزایش ایمنی در شهر را یکی دیگر از اولویت‌های مشهد برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه در انفجار یک آب‌گرمکن در مشهد 10 نفر از همشهریان ما جان خود را از دست دادند، این موضوع نشان می‌دهد که باید به حوزه تقویت خدمات ایمنی و پیشگیری پیش برویم تا از تکرار چنین موضوعی جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که امیدواریم با همت مدیریت شهری بتوانیم مشهد را به یک شهر پاک تبدیل کنیم، افزود: شعار شهرداری درباره مشهد شهر هوشمند باید با سرعت بیش‌تری پیگیری و با هماهنگی بین بخش‌های مختلف برای تحقق آن تلاش شود.

رشیدیان اضافه کرد: نظم بخشی به فضای شهری و الزام به ساخت واحدهای مسکونی متناسب با معماری هویتی مشهد، احیای بافت‌های فرسوده و حفظ آثار باستانی و تکمیل طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی را از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری مشهد است

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.