این روزها می توان به راحتی یکی از ناراحت کننده ترین و بدنواخت ترین رژه ها را در خانه ها و خیابان های شهر دید. رژه افزایش بی رویه قیمت اجناس، روی اعصاب مردم.

پشت پرده دو برابرشدن قیمت پوشک بچه /برخی اصناف گرانفروشی میکنند برخی احتکار/کاهش تولید پوشک بخاطرماندن مواد اولیه درگمرک

 یکی از کالاهایی که با افزایش متنابهی روبرو شده است، پوشک بچه است. هزینه پوشک در روزهای اخیر با افزایش فراوانی روبرو شده و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. البته نه برای کودکان. نگرانی بیشتر برای والدین آنهاست که باید همزمان با تامین کالاهای اساسی و غیر اساسی برای خانه، پوشک را نیز تهیه کرده و با قیمت زیاد آن بسازند.

قیمت پوشک در این روزهای پرنوسان ارزی نسبت به روزهای قبل، چیزی در حدود ۱/۵ تا ۲ برابر شده است. البته این تفاوت نرخ به برند و سایز و یکسری از عوامل دیگر هم بستگی دارد. اما موضوعی که بر معضل پوشک افزوده است کمبود آن در برخی از فروشگاه های شهر است. این مشکل در پوشک هایی با سایزهای بزرگتر حادتر است. این سایزها بدلیل مصرف بیشتر، مشتری بیشتری نیز دارد.

قیمت ارز، تاخیر در واردات و سودجوها اصلیترین دلایل هستند

در همین رابطه با علی باخرد، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان خراسان رضوی درگفت وگو با خبرنگار قدس انلاین ،  گفت: بالای ۹۰ درصد مواد اولیه ساخت پوشک از طریق وارادات تامین می شود. با افزایش قیمت ارز و به این خاطر که به این موارد ارز دولتی تعلق نمی گیرد، شاهد افزایش قیمت پوشک در بازار هستیم.

وی ادامه داد: بدیهی است که تامین مواد اولیه ساخت پوشک متاثر از قیمت ارز است. طی نوسانات و تلاطم ارزی اخیر، متاسفانه قیمت تمام شده پوشک نیز بیشتر شده و فشار بیشتری را بر خانواده ها تحمیل کرده است.

وی گفت: تاخیر در وارادات مواد اولیه نیز یکی دیگر از مشکلات  این بخش است. گاهی اوقات مواد اولیه ساخت پوشک یا به گمرک نرسیده اند و یا در گمرک مانده اند و ترخیص نشده اند. به همین دلیل شرکت های تولید کننده پوشک با کمبود مواد اولیه روبرو می شوند و تولید آنها متوقف می گردد. در نتیجه عرضه پوشک در بازار کمتر می شود.

وی افزود: در این میان برخی از مغازه داران یا از ترس اینکه با اتمام این جنس باید بار بعدی را گرانتر بخرند و یا به طمع سود بیشتر، از فروش پوشک خودداری کرده و یا آن را گرانتر از حد معمول به فروش می رسانند.  لذا خانواده ها نیز مجبور می شوند پوشک را گران تر از حد معمول تهیه کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گفت: تفاوت قیمت پوشک در بازار و بین مغازه داران بیشتر به دلیل تفاوت برند و شرکت تولید کننده آن است. همچنین برخی از صاحبان مغازه به خاطر  یکسری روابط می توانند پوشک را از مبدا با قیمت کمتری تهیه کرده و در نتیجه با قیمت مناسبتری نسبت به دیگران به فروش برسانند. انصاف داشتن اصناف در این قضیه بسیار مهم و قابل ملاحظه است.

با خرد اظهار کرد: ما وظیفه خود را که کنترل بر قیمت کالاهاست انجام خواهیم داد. به صورت روزمره افزایش قیمت کالاها را بررسی کرده و با آنهایی که بدون دلیل و ضابطه اجناس را گران تر می فروشند به شدت برخورد خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.