کمبودنیروی انسانی، کمبود تختهای بیمارستانی وکمبود اعتبارات برای تکمیل پروژه های عمرانی و تجهیزات پزشکی مهمترین نیازهای نظام سلامت در استان خراسان رضوی است.

اکثر پروژه های سلامت محور منتظر ابلاغ بودجه سفردولت به مشهد هستند/کاهش ۱۰ درصدی درآمد بیمه ای استان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشت خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب گفت:بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودجه سال ۹۷ این دانشگاه بر اساس ارقام سال ۹۵ تعیین و ابلاغ شده و از سوی دیگر باید دریافتی های این دانشگاه از محل درآمدهای بیمه ای ۱۰ درصد کمتر از دوره مالی قبل باشد به همین دلیل ضمن کمبود درآمد باید نسبت به حل و فصل مشکلات  طرح تحول سلامت- به گونه ای که اعضای جامعه هدف کمترین آسیب را ببینند- اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه این دانشگاه مانند دوره قبل ۵۳۰میلیارد تومان هدفگذاری شده، افزود: به دلیل کمبود اعتبارات در سال جاری فقط پروژه هایی را که از پیشرفت ۷۰ درصدی به بالا برخوردار باشند ادامه می دهیم اما در بحث آموزش به دلیل افزایش ورودیها و سهمیه دانشگاه علوم پزشکی شاهدتنوع خدمات وفعالیتها خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار  قدس آنلاین در باره پروژه های تولید دارو در حوزه بیوتکنولوژی دارو سازی گفت: همزمان چند طرح تولید دارو در پژوهشکده های  این دانشگاه در حال تولید و تست نهایی است که به دلیل طولانی بودن فرآیند ورود دارو به بازارنتیجه تحقیقات در آینده اعلام می شود.

وی با بیان اینکه ارتقا ارتباط صنعت و دانشگاه از ویژگی‌های این آزمایشگاه است، یادآور شد:بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در حوزه تحقیقات، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو ۳ دانشکده داروسازی برتر کشور است وتلاش داریم  با همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه همکار غذا و دارو راه اندازی شود.

وی با اشاره به بازنشستگی برخی استادان دانشگاه و کمبود نیروی انسانی در این حوزه گفت:مجوز استخدام نیروهای جایگزین گرفته شده وبرای بکارگیری ۴۰ نفر استاد و عضو هیات علمی در بیمارستانهای آموزشی فراخوان استخدام داده ایم.

از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی این دانشگاه در مراکز آموزشی اش در سال ۹۷ گسترش گروه آموزشی داروسازی بالینی بوده که مجوز جذب دستیار تخصصی آن کسب شده و فرایندهای جذب نیروی کاری نیز در حال انجام است همچنین توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های عمومی و تخصصی نیز از اولویت‌های کاری در نیمسال تحصیلی ۹۷-۹۸ خواهد بود.  

در این زمینه دکتر بدیعی، رئیس دانشکده داروسازی مشهد گفت:در سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که تقریبا ۹۰۰ عضو هیات علمی حضوردارند در حوزه مقالات، تولید علم و جایگاه علمی اساتید ۴ نفر اول و نفر هفتم این رتبه بندی از این دانشکده دارو سازی هستند که نشان دهنده جایگاه عالی همکاران درسطح  نظام سلامت است.

وی افزود: شرکت اکسیر نانو سینا با پژوهشگری وتلاش  دکتر جعفری در حال حاضر ۳ محصول دارویی سینا کورکومین، سینا دکسوزوم و سینا آمفولیش به بازار دارویی کشورمان عرضه نموده است  که در آینده نیز ۳ دارو دیگر توسط این شرکت  وارد بازار دارویی ایران می‌شود.

رئیس دانشکده داروسازی مشهد همچنین در باره تجاری سازی محصولات این دانشکده بعنوان معتبرترین مرجع علمی دانشگاههای شرق کشور خاطرنشان کرد: قرص زعفران که در سطح داروخانه‌های استان عرضه می‌شود یکی دیگر از محصولات شرکت‌های دانش بنیان است که مورد استقبال جامعه قرار گرفته است.

وی درباره طب سنتی و فعالیت برخی افراد دراین  قالب به عنوان طب اسلامی خاطرنشن کرد: اصولا چیزی  به نام طب اسلامی نداریم و با توجه به اینکه کار این افراد در سطج جامعه غیر قانونی است بااقدامات کنترلی وزارت بهداشت این افراد به مساجد روی آورده اندکه باید رسانه ها در باره زیانهای اینو نوع اقدامات به مردم هشدار دهند.
وی در پایان به زیانهای دخالت افراد در امور پزشکی و نظام سلامت به عنوان یک آفت زیان باراضافه کرد:هیچکس بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو نمی تواند در بحث سلامت و تغذیه مردم و نوع درمان آنها اظهار نظر کند بنا براین با هرنوع اقدام خارج از ضابطه این افراد مخافیم و درصورت مشاهده یاگزارش مردمی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهددر باره روزآمد سازی اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی استان نیزیادآور شد: تکمیل اورژانس ۳ بیمارستان مهم مشهدبه اورژانس پیشرفته و مدرن و ایجاد پد نشست و برخاست هلیکوپتر در بیمارستانهای مرجع،   تجهیز دوباره ناوگان موتور سیکلت-آمبولانس و استخدام ۲۰۰ نیروی جدید در این حوزه از جمله اقدامات این دانشگاه برای حل مشکلات مردم در بحث اورژانس و خدمات فوریت دار است.

وی افزود: در حال حاضر با تلاش بخش فنی دانشگاه سیستم تله کاردیوگرافی درآمبولانسهای وابسته به بیمارستانهای آموزشی فعال شده به نحوی که با این سامانه در صورت نیاز بیمار به باز شدن گرفتگی رگهای قلبی عروقی درمان از داخل آمبولانس با نظارت کامل متخصص قلب مستقر دراورژانس تشخیصهاو اقدامهای اولیه آغاز وبیمار به اتاق عمل منتقل واز اتلاف وقت حیاتی بیمار و پزشک جلوگیری می شود.

انتهای خبر/


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.