۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
کد خبر: 616700

طی ماههای اخیر همواره یک پرسش درذهن من و بسیاری از دیگر شهروندان مشهدی ایجاد شده وهیچ کدام از مقامهای مسوول درشهرداری مشهد به ان اهمیت نداده اند و آنهم این است که چرا این همه مقام مسوول درشورای شهر وشهرداری؛ فرمانداری و استانداری و سایر دستگاههای اجرایی هماهنگ وهم صدا، دست به دست هم داده اند تا پروژه ای را به ثمر برسانند که همه دوستداران محیط زیست و سلامت شهر مشهد متفق القولند که جز ضرر برای مردم این شهرو خسارت برای محیط زیست چیزی دربرندارد.

ساخت وسازهای شبانه در کمربندی جنوبی

هیچ کس نمیگوید چه منافعی درپس کمربندجنوبی مشهد خوابیده که این همه مقام مسوول حاضرند سلامتی ۵/۳ مشهدی و میلیونها زائر ومسافر شهر را پایش فدا کنند. مگر قرار است از اجرا این بزرگراه و سایر پروژه هایی که پیرامون ان تعریف شده است چه سودی نصیب این مقامات شود که حتی حاضر به شنیدن سخن منطقی مردم شهر نیستند.

اگر بر این باورند که این کار را برای مردم میکنند باید بگویم مردم بیش از راه وجاده نیاز به تفریحگاه دارند، بیایید وهر انچه هزینه کرده اید درقالب یک پارک به ثمر برسانید. بیایید و درحوالی پارکی که درکمربند جنوبی میسازید پروژه های تفریحی تعرییف کنید. پیستهای اتوموبیلرانی و موتورسواری ایجاد کنیدو مسیرهای کوهنوردی تعریف کنید.

اینها همه شدنی است اینرا من نمیگویم که کارشناسان میگویند. مگر اینکه از قبل طرح هاو نقشه ها ریخته شده باشد یا اینکه دستمزدها از قبل پرداخت شده باشد.

اما این روزها انگار دیگر برخی مدیران شهری طاقتشان سر امده است  و داستان تازه ای را رقم زده اند داستانی شبیه انها که غیر مجاز و شبانه خانه میسازند تا شهرداری را درعمل انجام شده قراردهند با این تفاوت که این بار شهرداری عامل کار شده  ومیخواهد دادستانی را درعمل انجام شده قرار دهد. آنگونه که صادقی دادستان مشهد میگوید برخی برای اینکه نشان دهند این پروژه درصدی پیشرفت فیزیکی دارد بدون رعایت ضوابط راهسازی آنرا اسفالت کرده اند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی میگوید: دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های نظارتی به موقع به موضوع ورود پیدا کردند ولی دستگاه‌های اجرایی در زمان بررسی مستندات پروژه متاسفانه بدون رعایت ضوابط راهسازی به‌سرعت نسبت به آسفالت قسمتی از پروژه اقدام کردند تا اینچنین القاء کنند که این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرد: با وصول گزارش‌ها و اعلام نارضایتی‌های مردمی از تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد جهت احداث کمربند جنوبی و در راستای صیانت ازحقوق عامه موضوع در دستورکار شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان قرار گرفت و مقرر شد این پروژه با کاربری حمل و نقل متوقف شود امیدواریم کاربری تفریحی و فضای سبز (پارک جنگلی) جایگزین آن شود.

***هوای مشهد را ندارند

سالها قبل دل کوههای جنوبی مشهد شکافته و ساختمانی نتراشیدو نخراشیده از دل ان برامد ساختمانی که اگرچه ویرانی زیادی برای محیط زیست مشهد برجای گذاشت اما نام آبادگران را برخود نهاد تا اندک اندک اراضی اطراف راهم بلعیده و درکنارش دهها ساختمان دیگر وحتی یک هتل چند ستاره را هم جای دهد. اما درامدهای میلیاردی برای مالکان این ساختمانها درشرایطی رقم خورد که ازاین پروژه تنها بسته شدن یکی از مسیرهای بادی و شریان تنفسی شهرنصیبشان شد.

اما این پایان کار نیست وگویا قرار است تنها راه باقی نفس کشیدن مردم شهر هم بسته شود چرا که تارنمای اطلاع رسانی شرکت آبادگران که مجموعه ای ساختمانی را هم در بخشی از ارتفاعات جنوبی مشهد ساخته، از پروژه بزرگی خبر می‌دهد که براساس آن قرار است حدود ۴۷ هکتار از اراضی ارتفاعات غربی کوهسنگی، تبدیل به مرکزی توریستی و رفاهی شود. مسیر دسترسی به این مجتمع، کمربند جنوبی است!

ابراز نگرانی‌ها از آثاری که ممکن است با تخریب کوه و ساخت و ساز در ارتفاعات متوجه سلامت شهر شود، از همان ابتدا مطرح شده و هرچند به گفته موسوی زاده، عضو شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی، به این اعتراضات اعتنایی نمی‌شد، اما حالا با پیگیری این اعتراضات، حداقل پروژه کمربند جنوبی به دستور دادستانی متوقف شده است.

جالب است که مردم مشهد بدانند شورای شهرمشهد کسانی را برامور شهرمشهد گمارده که کمترین اهمیتی به سلامتی مردم شهر نمیدهند چرا که  شهریار آل‌شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد حتی تحقیقات علمی درباره آثار مخرب این مجموعه را هم  زیرسوال برده است.

مهدی کلاهی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درمقابل این مقام شهرداری میگوید: اگر سازمان یا نهادی دولتی یا خصوصی قصد دستکاری در طبیعت را داشته باشد، خود باید دلایل کافی برای اینکه این دستکاری به محیط زیست آسیبی نمی‌زند، اقامه کند نه اینکه تحقیقات علمی در این زمینه را زیرسوال ببرد.

وی به موضوع کمربندجنوبی مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: کمربند جنوبی مشهد  باعث می‌شود که حجم وسیعی از طبیعت بکر و ریه‌های شهر از بین برود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند شکل‌گیری جزایر گرمایش در شهر شود. اینها نگرانی‌هایی است که از طرف سمن های محیط زیستی، دانشگاه و علاقه‌مندان به محیط زیست و گروه های کوهنوردی گوشزد می‌شود و در این شرایط مسؤولی که می خواد طرح کمربند جنوبی را اجرایی کند، باید تحقیق کرده و ثابت کند که این پروژه برای محیط زیست ضرر دارد یا نه.

وی با بیان اینکه از شورای جدید انتظار و امید بیشتری برای توجه به این موضوعات داشتیم، ادامه می‌دهد: امیدوار بودیم که مدیران جدید شهری، روی کارهای خود تدبیر بیشتری داشته باشند و به جامعه امید بدهند اما با پافشاری بر طرح های غلطی که قبلا اجرا شده، ریشه‌های زندگی را در شهر از بین می‌برند.

***دستهای پشت پرده

شاید اگر پای تشکلهای زیست محیطی مشهد وسط نبود مدتها قبل سازمانهای دولتی که دست به دست هم داده اند تا کمربندی جنوبی مشهد را به سرانجام برسانند، کاررا تمام کرده بودند اما اکنون میبینند که مدعی العموم به درخواست مردم مشهد به میدان امده است و مدعیان اجرای پروژه خودرا درمقابل مردم میبینند.

جایی که دادستان مشهد اینگونه میگوید: دستگاه قضایی در راستای دفاع از حقوق عمومی و در راستای مطالبه مردم به‌موضوع ورود پیدا کرد، اما ببینید چه هجمه‌هایی ایجاد شد.

صادقی با اشاره به ساخت برخی برج‌سازی‌ها در اطراف این پروژه گفت: در حالی که شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مصوب کرد به‌دلیل کمبود فضای شادی و نشاط سالم و مومنانه مردم این مکان تبدیل به فضای سبز و مکانی تفریحی برای استفاده مردم شود، اما چرا باید مسؤولان شهری و استانی اصرار بر تخریب محیط زیست شهر مشهد که میراثی برای آیندگان است داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به طرح موضوع فعالیت مجموعه گردشگری و توریستی آبادگران در شورای حفظ حقوق بیت‌المال گفت: مدیران استانی و شهری وقت در سال ۱۳۷۴، چند ده هکتار از اراضی ملی واقع در ارتفاعات جنوب شهر مشهد را جهت زائرسرا و ایجاد مجموعه تفریحی و رفاهی واگذار کردند و حتی در سال ۱۳۸۸ نیز بدون رعایت ضوابط و قوانین نیز مجوز ساخت هتل هفت ستاره صادر شد؛ حال مردم قضاوت کنند که این مجموعه که باید دارای بیش از ۶۰ درصد فضای سبز برابر کمیسیون ماده ۵ می‌بود امروز در واقع مجموعه تفریحی و رفاهی محسوب می‌شود؛ حال آیا نباید دستگاه قضایی قصور دستگاه‌ها را در راستای صیانت از حقوق عامه مطالبه کنند و آیا این بخش از ارتفاعات مشهد که از بین رفته است قابل برگشت بر مردم هست؟ وی گفت هنوز کمربند جنوبی تکمیل نشده است ساخت‌وساز در مجموعه دیگری در آن نزدیکی شتاب گرفته است.  

صادقی ادامه داد: آیا به‌نظر شما با تکمیل فاز دوم و سوم قطار شهری مشهد مشکل ترافیک شهر کمتر نمی‌شود، پس چرا مسؤولان شهری و استانی، بودجه برای تکمیل کمربند جنوبی شهر از جیب مردم دارند، اما برای تکمیل فازهای دوم و سوم قطار شهری مشهد مشکل کمبود اعتبار را مطرح می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: اوایل دهه ۷۰، بلوار پیروزی احداث شد و در دهه ۸۰، بلوار شهید فکوری و در حال حاضر هم بلوار نماز نیز در راستای کاهش بار ترافیکی جنوب شهر مشهد احداث شده و هرجا راه ایجاد شد، ساخت‌وساز  مجاز و غیرمجاز هم ایجاد می‌شود.

***یک کلام

شاید برای پاسخ به برخی پرسشها و یافتن جوابی قانع کننده باید اندکی عقب تررفت و برخی ارتباطات را بررسی کرد. شاید هم باید مدتی منتظرماندو برخی پروژه هایی را که درحاشیه این بزرگراه رشد خواهند کرد دید و سپس به پاسخ منطقی برخی پرسشها دست یافت.

بی شک اگر ادعای مدیران شهری مشهد صحت داشته باشد که پروژه کمربندی جنوبی مشهد ۸۰ درصد پیشرفت داشته است باید پرسید که شما که دراین مرحله کار رسیده اید چرا باید این مقدار برای به پایان رسیدن ان دغدغه داشته باشید ایا به مردم مشهد حق نمیدهید که از خود بپرسند ایا ارتباطی میان هزینه های انتخاباتی و برخی پروژه های شهری برقرار است که منتخبان بلافاصله پس از نشستن برصندلی های شورای شهر درپی جبران خدمات انتخاباتی هستند؟ یا این پرسش که شاید میان هواداران منتخبان شورای شهر و پروژه هایی که درحاشیه کمربندی جنوبی مشهد ارتباطاتی وجود دارد که اینگونه برای این پروژه سروجان فدا کرده اند؟

شاید اندکی به عقب برگشتن به برخی پرسشها پاسخ دهد و شاید هم انتظار ... بهرحال باید دید که مدیران شهری مشهد برای مردم این شهر چه خوابی دیده اند و قرار است هوای مشهد را داشته باشند یا هوای کمربندی جنوبی را...

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.