سفیر ایران در آنکارا تاکید کرد که بررسی اوضاع ادلب اصلیترین موضوع نشست سه جانبه میان روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه است.

«اوضاع ادلب» موضوع اصلی نشست ۳ جانبه روحانی-پوتین-اردوغان است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «محمد ابراهیم طاهریان فرد» سفیر ایران در آنکارا در مصاحبه با روزنامه دیلی صباح تاکید کرد که تلاشهای ایران و ترکیه برای کاهش تنش در سوریه بسیار مهم و با اهمیت است. 

براساس این گزارش، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز ۷ سپتامبر برای یک نشست مشترک با همتایان ایرانی و روسی خود به تهران سفر خواهد کرد. 

برخی منابع خبری می‌گویند که این نشست ۳ جانبه قرار است در تبریز برگزار شود.

طاهریان فرد در این زمینه گفت که یکی از اصلیترین موضوعات این نشست بررسی اوضاع کنونی در «ادلب» است.

سفیر ایران با اشاره به اهمیت تهران و آنکارا در منطقه گفت که هر دو کشور نقش کلیدی در حل و فصل مسائل منطقه‌ای بازی می‌کنند. وی مجددا تاکید کرد که دستور اصلی نشست «ولادیمیر پوتین»، «حسن روحانی» و اردوغان شرایط ادلب است. 

استان ادلب که در شمال غربی سوریه و در مرز ترکیه واقع شده است از سال ۲۰۱۵ تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه است. دولت سوریه این عناصر را از شاخه های گروههای تروریستی می‌داند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در تدارک آماده سازی و ارسال تجهیزات برای آغاز یک عملیات گسترده به منظور آزادسازی ادلب از چنگ تروریستها هستند. 

ایران، ترکیه و روسیه از پارسال روندی را در شهر آستانه قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور، بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

برخی منابع ترکیه‌ای می‌گویند اردوغان در سفر به تهران با مقام‌های ایرانی درباره مقابله با تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا هم گفت‌وگو می‌کند. ترکیه که یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است، در هفته‌های گذشته هدف تحریم‌ها و جنگ تعرفه‌ای آمریکا قرار گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.