رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: چرا دولت از اختیارات وسیع و قانونی خود برای بهبود محیط کسب و کار و اجرای قانون مربوطه استفاده نکرده است؟

شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیمات دولت قبلی ایراد وارد می‌کردید، چرا خود به این روش مبتلا شده‌اید؟

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس، در جلسه علنی امروز و در طرح سؤال از رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور به ویژه برای پیمانکاران و فعالان تولیدی و اقتصادی به دلیل برخی تصمیمات دولت اظهار داشت: این مشکلات به حدی است که هم شاهد رکود پروژه‌های عمرانی و صنعتی هستیم و هم مطالبات سال‌های قبل را علی‌رغم تغییر قیمت‌ها، باید به صورت اوراق مشارکت و با سررسید سال‌های آینده دریافت کنیم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور افزود: شما، همکاران و مشاوران اقتصادی‌تان در سال ۹۲ به درستی، بیش از آنکه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید، ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید؛ آیا امروز هم همچنان به این تحلیل پایبند هستید؟

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: اگر به این تحلیل همچنان پایبند هستید، چه اقدام اساسی برای اصلاح ساختار اقتصادی به ویژه در حوزه پولی و بانکی و ارزی انجام داده‌اید و نسبت به آنچه در حیطه مسائل اجرایی بوده، چه اصلاحی صورت داده‌اید؟

فولادگر ادامه داد: آیا به وعده خود در آغاز دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی خود عمل کردید؟ مجلس هرگونه همکاری را که لازم است، با دولت انجام داده و بعد از این هم انجام خواهد داد؛ انتظار این است که شما هم از انتظارات وسیع و قانونی خود استفاده کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی خود در سال گذشته و نیز در هنگام معرفی وزیران، بر اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تأکید کرده بودید، یادآور شد: گزارش‌های مجلس نهم و دهم نشان می‌دهد که نیمی از احکام این قانون اجرا نشده است؛ در مواد دو و سه این قانون بر حضور تشکل‌های تولیدی، کارگری و کارفرمایی در کمیسیون‌های دولت و بر جریان تصمیم‌گیری‌ها تأکید شده است. مواد ۹ و ۱۰ نیز بر استفاده از توان دیپلماسی در اقتصاد و ماده ۲۴ بر شفاف‌سازی سیاست‌ها و ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری تأکید شده و قید شده است که هرگونه تغییر سیاست‌ها در این حوزه باید از طریق رسانه‌های گروهی و به موقع به اطلاع مردم رسانده شود؛ آیا در تصمیمات اخیر ارزی و بخشنامه‌های مکرر، این الزامات را رعایت کردید؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیمات دولت قبلی به درستی ایراد وارد می‌کردید، چرا خود به این روش مبتلا شده‌اید؟

فولادگر گفت: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به صورت کامل اجرا نشده است و براساس گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس دهم، هنوز شاهد واردات رسمی برخی ماشین‌آلات و تجهیزات توسط شرکت‌های خارجی هستیم که در داخل امکان تولید آنها وجود دارد و این یعنی دامن زدن به بیکاری!

وی اضافه کرد: هنوز برخی احکام قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با ادغام لایحه خروج از رکود و طرح حمایت از تولید مجلس و با همکاری دولت و مجلس تصویب شد، تدوین و اجرا نشده و دولت از اختیارات وسیع خود در این قانون استفاده نکرده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس اظهار داشت: نحوه اجرای قانون تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مصوب تیرماه ۱۳۹۴ که به‌کارگیری توان هر سه قوه را با تشکیل شورایی متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیس اول مجلس و معاون اول قوه قضائیه و هیئتی مرکب از سه قوه مقرر کرده و هدف آن، همسوسازی طرح‌ها و لوایح قانونی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده، هنوز اجرا نشده و این باعث شده است که رهبر انقلاب وارد کار شوند و جلسات سران قوا تشکیل شود؛ درحالی‌که اگر این قانون سه سال پیش اجرا شده بود، در این شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آمد.

فولادگر خاطرنشان‌ کرد: در شرایط رکودی فعلی بخصوص در ماه‌های اخیر، بیشترین فشار را در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی داشته‌ایم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.