قهرمان آسیایی سنگ‌نوردی گفت: در حال حاضر سنگنوردان استان خراسان رضوی با کمترین امکانات و تجهیزات تمرینات خود را دنبال می‌کنند.

‌سنگ‌نوردان خراسانی با کمترین امکانات فعالیت می‌کنند/هیچ دیواره استانداردی در استان نداریم

به گزارش قدس آنلاین ،  سنگنوردی مانند کوهنوردی یکی از ورزش‌های پرهیجان بوده و سنگنوردان بسیاری نیز در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، آنها با وجود هزینه‌های بالای سنگنوردی، این رشته را انتخاب کرده و با اشتیاق فراوان فعالیت خود را در این رشته ادامه می‌دهند.

پوریا کریم‌پور؛ قهرمان آسیایی سنگنوردی در مورد مشکلات این رشته در سطوح مختلف ذکر توضیحاتی را بیان کرد، همچنین در ارتباط با امکانات سنگنوردی موجود در خراسان رضوی ،که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

*: ورزش حرفه‌ای خودرا از چه زمانی آغاز کرده‌اید؟

کریم‌پور: از کودکی فعالیتم را در رشته سنگنوردی در طبیعت و به طور تفریحی آغاز کردم، از سال ۸۹ به ورزش سنگنوردی داخل سالن روی آوردم، در رده سنی نوجوانان فعالیت دارم و به ورود به بخش جوانان نزدیک می‌شوم، از سال ۹۳ وارد رشته سرعت شدم و با انگیزه بسیار و تشویق علی کابوسی، مربی سنگنوردی‌ام پیشرفت کردم.

*: تاکنون چه مدال‌ها و افتخاراتی را کسب کرده‌اید؟

کریم‌پور: سال ۹۴ نخستین مرتبه در رده سنی نوجوانان قرار گرفتم و در در جام فجر بزرگسالان نیز رتبه دوازدهم را به دست آوردم، سال ۹۵ نیز وارد تیم ملی شدم و قهرمانی در سطوح کشوری و آسیایی را نیز کسب کردم، سال ۹۵ نیز در مسابقات آسیایی بزرگسالان به عنوان کوچک‌ترین ورزشکار شرکت کرده و رتبه یازدهم را به دست آوردم.

سال گذشته نیز دو مرتبه توانستم مقام نخست کشوری را اخذ کنم و امسال نیز به مسابقات جهانی اعزام شدم، علاوه بر آن در ۱۸ مردادماه در مسابقات جهانی جوانان و نوجوانان در مسکو شرکت کردم، البته به دلیل اشتباه در انجام تمرینات موفق به کسب رتبه در این رقابت‌ها نشدم.

*: چه مسابقاتی را در بخش سنگنوردی در پیش رو دارید؟

کریم‌پور: یکی از مسابقات امسال، رقابت‌های انتخابی تیم ملی در شهریورماه است، همچنین ۱۰ شهریورماه برای نخستین بار در مسابقات جهانی بزرگسالان مسکو وردکاپ آماده می‌شوم، علاوه بر آن نخستین بار است که در رده نوجوانان در مسابقات آسیایی شرکت می‌کنم، به طور کلی تاکنون برنامه‌ ریزی دقیق در پیشرفتم بسیار تأثیر گذاشته است.

*: چه اشتباهی در تمریناتتان سبب شکست در مسابقات اخیر شد؟

کریم‌پور: اشتباه تمرینی‌ام پیش از مسابقات، کاهش وزن جهت افزایش سرعت بود که سبب کم شدن قدرتم شد، در صورت عدم انجام این امر می‌توانستم مدال خوشرنگی کسب کنم اما در حال حاضر رتبه‌ای کسب نکردم، در هر صورت برای مسابقات بعدی برنامه‌ ریزی کردم و در رقابت‌های پیش رو به صورت مطلوب ظاهر می‌شوم.

*: رقابت‌های انتخابی تیم ملی در چه استانی برگزار می‌شود؟ آیا آمادگی کامل برای شرکت در این مسابقات دارید؟

کریم‌پور: رقابت‌های انتخابی تیم ملی در قزوین برگزار می‌شود، برای کسب رتبه در این مابقات احتیاجی به تمرین سخت نیست، در حال حاضر تمرکزم بر روی مسابقات آسیایی آینده است، رقابت‌های آسیایی نسبت به مسابقات جهانی از هیجان و جنب و جوش بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر رقیبی در مسابقات کشوری ندارم که بخواهم با او به مبارزه بپردازم، قصد بر هم ریختن برنامه‌هایم برای مسابقات کشوری را ندارم و از اکنون باید مسابقات آسیایی آبان‌ماه در بخش نوجوانان و جوانان را جدی بگیرم، این مسابقات می‌تواند تیمی و یا انفرادی باشد، مسابقات در بخش نوجوانان عمدتاً انفرادی است اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نشده است.

*: آیا به طور حتمی در مسابقات آسیایی آینده شرکت می‌کنید؟

کریم‌پور: اعزامم بستگی به تعداد نفرات مجاز به شرکت در مسابقات دارد، البته نفر نخست سرعت در بخش نوجوانان هستم و در صورت مجاز بودن تنها یک نفر شرکت کننده در این بخش، بنده را به مسابقات اعزام می‌کنند اما باز هم وضعیت به شرایط بودجه‌ای فدراسیون و نظایر دلایل بستگی دارد.

*: به عنوان قهرمان آسیایی سنگنوردی، روزانه چند ساعت تمرین می‌کنید؟

کریم‌پور: در صورت هدف قرار دادن قهرمانی، باید تمرینات بسیار افزایش یابد، در واقع حدود سه تا پنج ساعت روزانه تمریناتم را اجرا می‌کنم، به دلیل بروز اشتباه در تمرینات پیشینم، باید تمرینات بیشتر و رژیم سنگین‌تری بگیرم تا در مرحله نخست به حالت عادی بازگردم و پس از آن خود را آماده مسابقات آسیایی کنم.

*: هزینه اعزام ورزشکاران سنگنوردی خراسان رضوی به مسابقات مختلف بر عهده چه ارگانی است؟

کریم‌پور: بر عهده گیری هزینه اعزام ورزشکاران توسط ارگان‌های مختلف نظیر هیئت به مسابقات کشوری به عوامل مختلف بستگی دارد اما اعزام‌ ورزشکاران سنگنوردی در هر استانی اعم از خراسان رضوی به مسابقات آسیایی و یا جهانی، به دلیل ملی بودن آن باید توسط فدراسیون صورت گیرد.

*: سنگنوردان ساکن در خراسان رضوی در چه مکانی ورزش می‌کنند؟

کریم‌پور: در حال حاضر خراسان رضوی هیچ دیواره استانداردی ندارد و ورزشکاران بر روی دیواره‌های ۱۰ متری فعالیت می‌کنند، حتی نیشابور این دیواره را دارا است اما این دیواره در مشهد وجود ندارد، برای تمرین برروی دیواره‌های ۱۵ متری باید سه روز در هفته را به نیشابور بروم.

*: امکانات و تجهیزات موجود در خراسان رضوی در چه سطحی است؟

کریم‌پور: ورزشکاران حاضر در مسابقات جهانی از سایر کشورها با بهترین امکانات در مسابقات شرکت کردند و مقابل آنها خراسانی و ایرانی‌هایی هستند که با کمترین امکانات به این نقطه رسیدند، در صورت بهبود وضعیت امکانات قطعاً استان و کشور ما بهترین ورزشکاران را تربیت می‌کند.

*: آیا هیئت کوهنوردی خراسان رضوی قصد بر ساخت سالن ورزشی سنگنوردی دارد؟

کریم‌پور: در حال حاضر دیوار سالن ورزشی ۱۵ خرداد در حال تکمیل است، مسئولان سعی خود را برای راه‌اندازی آن دارند اما تقاضای ورزشکاران، تریع این امر است، دیواره و سقف بلند سازه در مدت ساخت آن بسیار تأثیرگذار است، در حال حاضر سازه آن در حال تکمیل‌سازی بوده و قرار بر اتمام آن تا پیش از مهر شده است.

در حال حاضر پیش از ساخت دیواره مذکور، ورزشکاران هیچ مکان ثابتی برای اجرای تمرینات خود ندارند، ساختمان کارگران دیواره‌ای ۱۰ متری داشته که از هیچ بُعدی استاندارد نیست، در واقع مشکل زبری و نرمی، شیب دیواره و نظایر این موارد در دیواره مذکور وجود داشته و به هیچ عنوان مناسب تمرین نیست.

*: دیواره استاندارد سنگنوردی باید به چه اندازه‌ای باشد؟

کریم‌پور: دیواره استاندارد برای برگزاری مسابقات و تمرینات ۱۵ متر است، در صورت لزوم و اجبار در مشهد تمرین می‌کنم و تا حد امکان برای اجرای تمرینات سنگنوردی به نیشابور می‌روم، البته در مشهد دیواره‌ای ۱۴.۵ متری در سالن مخابرات وجود داشته که این دیواره نیز مشکلات متعددی دارد.

*: دیواره سالن مذکور چه مشکلاتی دارد؟ چرا ورزشکاران سنگنوردی در آن به فعالیت نمی‌پردازند؟

کریم‌پور: این سالن به صورت تکی در اختیار ورزشکاران قرار نمی‌گیرد، در حال حاضر این سالن ورزشی خالی است در حالی که سنگنوردان محلی برای تمرین ندارند.

منبع:تسنیم

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.