وزیر خارجه ترکیه در واکنش به پیشنهاد آمریکا درباره جنگنده‌های F-۳۵ و اینکه آمریکا هر کاری بخواهد می‌کند، آن را «لحن گاوچرانی» توصیف کرد.

ترکیه به «لحن گاوچرانی» آمریکایی‌ها پاسخ مناسب می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس  آنلاین، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد روابط آنکارا با مسکو، جایگزین روابط ترکیه با اتحادیه اروپا یا آمریکا نیست.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در لیتوانی با بیان اینکه سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر توازن در روابط با کشورهای مختلف است، گفت: «اینکه آمریکا می‌گوید من هر کاری بخواهم انجام می‌دهم، شبیه فیلم‌های کابویی است».

به نوشته روزنامه «حریّت» وی ضمن تاکید بر واکنش نشان دادن ترکیه به اینگونه اظهارات، افزود: «نیازمند نیستیم که هر تصمیم ناعادلانه‌ای را که یک کشور علیه دیگری می‌گیرد، قبول کنیم».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه آمریکا تضمینی برای فروش سامانه‌های پدافند موشکی «پاتریوت» به آنکارا نداده است، خاطر نشان کرد: «ما باید از حریم هوایی خود دفاع کنیم. این یک باید است. آنها باید این را درک کنند. آیا آمریکا می‌تواند تضمین دهد که به ما پاتریوت می‌فروشد؟».

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به غیرقانونی بودن تصمیم آمریکا برای فسخ قرارداد فروش جنگنده‌های F-۳۵ به ترکیه بر اساس قوانین بین‌المللی، افزود: «ما در برنامه F-۳۵ شریک هستیم و برخی قطعات آن در ترکیه تولید شده است».

وی در پایان در واکنش به پیشنهاد هیأت آمریکایی درباره سامانه S-۴۰۰ تاکید کرد که اگر آمریکا می‌خواهد تنش‌های دیپلماتیک با ترکیه را حل کند، باید دست از ادبیات تحریم و تهدید بردارد.

هیأتی از کنگره آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد.

طی روزهای اخیر هم درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۱۸ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد)، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.