مدیرکل حوزه هنری خراسان رضوی گفت: نخستین جایزه کشوری داستان های حماسی در مشهد برگزار خواهد شد.

برگزاری نخستین جایزه داستان های حماسی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، میثم مرادی  در نشست خبری تشریح برنامه‌های نخستین جایزه داستان‌های حماسی در محل آرامگاه فردوسی گفت: شاهنامه خوانی مدتهای مدیدی در بین مردم ایران رواج داشته و داستان های آن نقل محافل ایرانیان بوده است.

مرادی با بیان اینکه شاهنامه خوانی در تاریخ ایران همواره با اقبال عمومی روبرو بوده است گفت: مردم ایران با نگاه تمدنی و عزت مندانه ای که در شاهنامه موجود است همواره خود را آماده روبرویی با مشکلات و گذرگاه های سخت تاریخی می کرده اند.  

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر بتوانیم قدم‌های خوبی در مسیر احیای فرهنگ حماسه برداریم و بتوانیم خلایی را که در سالیان اخیر در این مجموعه رخ داده است برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم ماحصل این مسابقه و کار نهایی که دبیرخانه ارائه خواهد داد بتواند کاری کند که اجتماع ما شاهد توجه به حماسه‌های این عصر و زمانه باشیم. زیرا اعتقاد داریم که اگر فردوسی امروز حضور داشت حتما در خصوص حماسه‌های رزمندگان ما و همچنین پیشرفت‌های ما در حوزه‌های مختلف علمی و... اشعار مختلفی را می‌سرود.

*داستان هایی به سبک شاهنامه خواهیم نوشت

دبیر علمی نخستین جایزه داستان های حماسی نیز در این نشست گفت: مسابقه داستان نویسی را طرح ریزی کرده ایم تا اتفاقات امروزه را با همان خط و مشی و دیدگاه حکیم فردوسی بیان نماییم.

سعید تشکری افزود: بر آن شده ایم که پس از سالها تحولی بزرگ در مکتب ادبیاتی خراسان ایجاد نموده و به عبارتی آن را مجددا زنده نماییم.  

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون تاثیر داستان های شاهنامه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این داستان ها عموما در حد کتاب های تاریخی و داستانی باقی مانده اند و اثر آنها به صورت عملی وارد اجتماع و زندگی مردم نشده است. در صورتیکه اگر پندها و اندرزهایی که در این داستانها موجود است و نگاه و خط مشی حکیم فردوسی که در پشت آن نهفته است، مشاهده، بازخوانی و اجرایی شود، می توانیم بسیاری از مشکلات و اتفاقات کنونی کشور را به خوبی مدیریت نماییم.

تشکری بیان کرد: قصد داریم تا با برگزاری مسابقه داستان نویسی حماسی که اقتباسی خواهد بود از رزمنامه ایران و توران و حکیم توس آن را قرنها پیش بیان نموده است، دوباره روح ادبیات کشور را با مسایلی مانند حماسه و دشمن ستیزی و... و. پیوند زنیم. حال که فردوسی در میان ما نیست می خواهیم راهش را به بهترین شکل ممکن ادامه دهیم.

وی اعلام نمود: مقرر شده است که طرح ها تا ۱۵ آبان ماه به دبیرخانه ارسال شود و باید طرح های برگزیده که در ابتدای آذر معرفی خواهند شد تا اسفند ماه تکمیل شده و داستان آنها آماده شود. در اردیبهشت ماه سال آینده هم به سه داستان برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

دبیر علمی نخستین جایزه داستان های حماسی گفت: طرح ها باید علمی و اقتباسی بوده و مربوط به آن قسمت از داستان های شاهنامه که به جنگ های ایران و توران تعلق دارد باشند. نویسندگان برتر در طول نگارش داستان باید در کارگاه های کشوری شرکت داشته باشند. نویسندگانی که طرح های آنها پذیرفته نشده باشد هم می توانند در این کارگاه ها شرکت نموده و خود را برای سال بعد آماده نمایند.

تشکری افزود: قصد داریم در این مسابقه نویسندگان حرفه ای را انتخاب و از آثار آنان استفاده نماییم تا مطالبات و ذائقه جامعه به ماحصل کار نزدیکتر و پیوند آن محکم تر باشد. معرفی طرح های برگزیده و انتخاب داستان های برتر بر عهده هیات داوران است. آقایان قاسمعلی فراست، علی اصغر عزتی پاک و دکتر شهرستانی و خانم زهرا زواریان به عنوان داوران این دوره از مسابقات انتخاب گردیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.