با افزایش ۶۰ درصدی هزینه سفر به عتبات، رفتن به کربلا برای بسیاری از عاشقان حسینی دست نیافتنی‌ می‌شود. این در حالی است که در آستانه محرم و در فاصله دو ماهه تا اربعین حسینی، مردم انتظار دارند زیارت اباعبدالله (ص) آسان و ارزان شود.

آرزوی دست‌نیافتنی سفر به عتبات/ مردم؛ چشم‌انتظار ارزانی زیارت

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سفر به عتبات و زیارت سیدالشهدا (ع)، یکی از برنامه‌هایی است که مورد توجه بسیاری از شیعیان و شیفتگان مرام و مسلک اباعبدالله (ع) قرار دارد؛ تا جایی که در احادیث مختلف به زیارت امام حسین (ع) در مناسبت‌ها و ایام خاص تأکید بسیاری شده است.

در سال‌های اخیر سالانه میلیون‌ها ایرانی به عتبات مشرف می‌شوند، چرا که در روایات داریم: «اگر کسی به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌آمرزد».

سال گذشته با توجه به افزایش کاروان‌های آزاد و خطرات احتمالی برای زائران عتبات، سازمان حج و زیارت اقدام به برگزاری سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات کرد تا بتواند از این طریق نه تنها از فعالیت کاروان‌ها غیرمجاز بکاهد، بلکه امکان سفر به عتبات را برای تمامی عاشقان حسینی فراهم آورد.

این روند تا ماه گذشته نیز ادامه داشت و قرار بود همچنان سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات برای قشر کم‌درآمد با هزینه کمتر از یک میلیون تومان وجود داشته باشد تا تمام عاشقان بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

اما در روزهای اخیر مرتضی آقایی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس با اعلام خبر افزایش ۶۰ درصدی قیمت سفر به عتبات، آرزوی رفتن به عتبات را برای افرادی که تاکنون به کربلا مشرف نشده‌اند، دست نیافتنی‌تر کرد.

به طوری که با این افزایش قیمت‌ها که قرار است از ۱۱ شهریورماه اعمال شود، سفر زمینی به عتبات از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و به صورت هوایی از ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خواهد شد. این امر در حالی است که قیمت‌های تور سفر به گرجستان، ترکیه (استانبول و آنتالیا) و دیگر کشورهای همسایه از این مبلغ کمتر است و بسیاری از افراد با این روند می‌توانند با هزینه کمتر به خارج از کشور سفر کنند، به طوری که یک فرد برای سفر به ترکیه می‌تواند با کمتر از ۳ میلیون تومان به این سفر برود.

با این وجود، در ماه‌های گذشته هزینه سفر به عتبات حداکثر تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و بسیاری از افراد با وجود گران بودن این سفر، از سایر هزینه‌های خود کاستند تا بتوانند به سفر عتبات مشرف شوند، اما اکنون با این افزایش نامعقول هزینه سفر به عتبات، یک خانواده ابداً نمی‌تواند به این سفر معنوی مشرف شود، چرا که در سال جاری نه تنها حقوق افراد افزایش چندانی نداشته، بلکه سایر هزینه‌های زندگی نیز بالاتر رفته و سفره‌های مردم کوچک‌تر شده است. بنابراین کنار گذاشتن حدود ۱۰ میلیون تومان حتی برای سفر به عتبات شاید برای یک خانواده سه نفره چندان راحت نباشد.

مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس با ابراز نارضایتی از افزایش قیمت‌های سفر به عتبات گفت: دلیل این افزایش، بالا رفتن قیمت ارز و بلیت‌های هواپیما است. البته با وجود این افزایش هزینه‌ها از ماه‌های گذشته، ما در تلاش بودیم که هزینه سفر به عتبات افزایش نیابد تا جایی که در این زمینه نیز موفق بوده و در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد ۲.۷ درصدی زائران عتبات مواجه بودیم، اما از ۱۱ شهریورماه این افزایش قیمت‌ها اعمال می‌شود و زائران با قیمت‌های جدید به عتبات اعزام می‌شوند.

با این وجود به طور حتم توان ایرانیان برای سفر به عتبات کاهش می‌یابد و تعداد کاروان‌های زیارتی نیز به تناسب آن  تقلیل خواهد یافت. بر همین اساس، بهتر است سازمان حج و زیارت نیز با برنامه‌ریزی بهتر زمینه اعزام ارزان‌تر را برای عاشقان اباعدبالله (ع) فراهم سازد. به طوری که در صورت گران بودن بلیت‌های هواپیما، اتوبوس‌های باکیفیت و مجهز را برای اعزام زائران حسینی پیش‌بینی کرده و با افزایش آن‌ها هزینه را کاهش دهد. 

علاوه بر این می‌توان با انعقاد قراردادهای مناسب با برخی هتل‌ها در ایامی که زائران کمتر به عتبات می‌روند، امکان اعزام زائران با هزینه پایین‌تر را فراهم کرد.

همچنین دولت باید تدبیری داشته باشد تا با کاهش نرخ ارز، هزینه‌های سفر به عتبات را نیز کم کرده و برای تسهیل این سفر معنوی برای عاشقان اباعبدالله (ع) تدابیری اتخاذ کند. البته دولت و به ویژه بانک مرکزی پیش از این نیز در زمان تخصیص ارز مسافرتی به سفرهای زیارتی چندان اهمیت نمی‌داد؛ به طوری که افراد برای سفر به کشورها به منظور سیاحت و تفریح ارز دولتی دریافت می‌کردند، اما این ارز به زائران عتبات و سفرهای زیارتی اختصاص نمی‌یافت و در ماه‌های ابتدایی سال که مقرر شد به زائران عتبات نیز ارز دولتی تعلق گیرد، بانک‌ها از دادن ارز دولتی به زائران سر باز می‌زدند.

امید است که مسؤولان با برنامه‌ریزی بهتر برای افرادی که همچنان آرزوی سفر به کربلا را دارند و حسرت این سفر رویایی در دل آنها مانده است، موقعیتی فراهم سازند تا با کاهش قیمت سفر به عتبات امکان رفتن به این سفر معنوی برای تمام افراد مهیا شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.