در ادامه موفقیت فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های خارجی شش فیلم بلند و ۵ فیلم کوتاه از ایران در رویدادهای بین المللی رقابت می‌کنند.

رقابت فیلم‌های ایرانی از شمال اروپا تا آمریکا و آسیا

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آثار سینمای بلند و کوتاه ایران در جدیدترین حضور خود صاحب ۳ جایزه از جشنواره های آمریکایی و حضور در فستیوال های مختلف سراسر دنیا شده‌اند.

رقابت «باران آهسته می‌بارد» در اوکراین
«باران آهسته می بارد» در سیزدهمین دوره جشنواره «سینمای آماتور کینوکیمریا» و دهمین جشنواره جهانی «دایتیاتکو» روی پرده می‌رود.
فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» که در حال حاضر در بسته تابستانه فیلم‌های کوتاه «هنر و تجربه» در حال اکران است به ۲ جشنواره بین‌المللی در اوکراین می‌رود.
این فیلم کوتاه به کارگردانی سعید نجاتی، نخستین محصول مشترک انجمن سینمای جوان دفتر قم و شهرداری ازمیر ترکیه است.
در جشنواره «کینوکیمریا» فیلم‌هایی از تمام ژانرها و با موضوعاتی مانند مبارزه با خشونت، مواد مخدر، خشونت با کودکان و... در ۲ بخش رقابتی و غیررقابتی به نمایش گذاشته می‌شوند.
جشنواره «دایتیاتکو» نیز که از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده است با هدف کشف استعدادهای فیلمسازی کودک برای بهبود سطح حرفه‌ای فیلم و تلویزیون کار خود را پیش گرفته است.
«باران آهسته می بارد» که در ازمیر ترکیه و در سال ۲۰۱۶ به تولید رسیده، روایت دانش‌آموزانی است که قصد کمک کردن به معلم خود را دارند.
سیزدهمین دوره جشنواره «سینمای آماتور کینوکیمریا» ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۶ تا ۲۸ شهریور و دهمین جشنواره جهانی «دایتیاتکو» ۵ تا ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۱۴ تا ۱۷ شهریور در کشور اوکراین برگزار می شود.

جشنواره سانفرانسیسکو «شکلاتی» می‌شود
فیلم سینمایی «شکلاتی» به کارگردانی سهیل موفق در بخش رقابتی یازدهمین دوره جشنواره ایرانیان سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته می شود.
این جشنواره به عنوان اولین جشنواره مستقل فیلم های ایرانی خارج از ایران محسوب می شود. در این دوره از جشنواره ۴۸ فیلم داستانی، مستند، انیمیشن، کوتاه، کودک و موزیک ویدیو و تجربی حضور پیدا می کنند.
در خلاصه «شکلاتی» آمده است: «همه چیز از یک جعبه شکلات شروع شد. یعنی من بچه بودم ...بچه هم که باشیم بازم شکلات عاشقانه ترین مزه دنیاست اما ...»
جشنواره ایرانیان سانفرانسیسکو از ۲۲ تا ۲۳ سپتامبر برابر با ۳۱ شهریور تا ۱ مهرماه در شهر سانفرانسیسکو برگزار می شود.

**آمریکایی ها ۲ جایزه به «فرمیسک» دادند
فیلم «فرمیسک» به کارگردانی مریم پیربند موفق به دریافت ۲ جایزه از ۲ جشنواره آمریکایی شد.
فیلم کوتاه «فرمیسک» به کارگردانی مریم پیربند در سوم شهریور موفق به دریافت جایزه جسورانه ترین فیلم از جشنواره «هالیوود دریمز» HOLLYWOOD DREAMZ آمریکا شد.
این فیلم در تاریخ چهارم شهریور هم جایزه بهترین فیلم خارجی از جشنواره «مگافست اکشن» آمریکا را دریافت کرد.
مراحل فیلمبرداری این فیلم در آمریکا و مراحل پس از تولید در ایران انجام شد.
«فرمیسک» به معنای اشک چشم، داستان دختری است که پس از حمله داعش به روستایشان در کردستان عراق زنده مانده است و برای ادامه زندگی مشکلاتی دارد.
در این اثر بازیگرانی چون نازو براوو، مریم شخ ماموندی، لیلا میر، رامین مدنی ایفای نقش کردند.

«زونا» به ایتالیا و لبنان می رود
فیلم کوتاه «زونا» به کارگردانی طوفان نهان قدرتی به ایتالیا و لبنان می رود.
فیلم کوتاه «زونا» به کارگردانی طوفان نهان قدرتی در ادامه حضورهای بین المللی خود در پنجمین دوره جشنواره فیلم «سینما پورو» ایتالیا و دومین دوره جشنواره فیلم «بعلبک» لبنان رقابت می کند.
جشنواره «سینما پورو» با هدف گرد هم جمع کردن فیلمسازانی حرفه ای و آماتور از سراسر جهان هر سال توسط بنیاد فرهنگی «سینما پورو» برگزار می شود. پنجمین دوره این جشنواره ۲۱ سپتامبر در ایتالیا برگزار می شود.
جشنواره فیلم «بعلبک» نیز که در شهر تاریخی بعلبک لبنان و در بناهای تاریخی این شهر برگزار می شود در دومین دوره خود فیلمسازانی از سراسر جهان را گرد هم خواهد آورد. این جشنواره نیز در تاریخ ۷ سپتامبر برگزار می شود

درخشش «فراموشی» در جشنواره ای آمریکایی
فیلم کوتاه «فراموشی» به کارگردانی فاطمه محمدی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی moondance آمریکا در بخش کوتاه موفق به کسب جایزه شد.
جشنواره بین‌المللی moondance که با عنوان فستیوال فیلم بدون مرز شناخته می‌شود از سال ۲۰۰۰ هر ساله با هدف حمایت و تشویق فیلمسازان مستقل سراسر جهان و کشف مفاهیم و استعدادهای جدید و روش‌های نوین داستان‌گویی در آمریکا برگزار می‌شود.
نمایش آثار برگزیده و اهدای جوایز نوزدهمین دوره این رویداد بین‌المللی ۱۵ و ۱۶ سپتامبر برابر با ۲۴ و ۲۵ شهریور در بولدر، کلرادو انجام می‌شود.
«فراموشی» که نخستین تجربه کارگردانی فاطمه محمدی به‌شمار می‌رود، روایتگر مسایل و مشکلات دوران سالخوردگی و در انجمن سینمای جوانان ایران تهیه شده است.

پنج فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره برزیلی
پنج فیلم کوتاه ایرانی در بخش مسابقه پنجمین دوره جشنواره فیلم های مستقل MOSTRA LIVRE برزیل حضور خواهند داشت.
فیلم های کوتاه «حد» به کارگردانی جواد دارایی، «آریو والیبال» به کارگردانی محمد بخشی، «فروزان» به کارگردانی میرعباس خسروی نژاد، «ارتکاس» به کارگردانی نگین همایون پور و انیمیشن «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، به نمایندگی از ایران در جشنواره فیلم های مستقل MOSTRA LIVRE برزیل حضور دارند.
جشنواره فیلم های مستقل MOSTRA LIVRE با هدف توسعه فرهنگی، ارتقای دانش و ترویج سینما به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی و آموزش عمومی، در ۲۶ شهر برزیل با مرکزیت شهر سائوپائولو برگزار می شود.
این جشنواره از تاریخ ۷ تا ۲۹ سپتامبر (۱۶ شهریور تا ۷ مهر) در برزیل برگزار می شود.

عراق و انگلیس «در تیررس» قرار گرفتند
انیمیشن «در تیررس» ساخته مرضیه خیرخواه به بخش رقابتی هفتمین دوره جشنواره Southampton International Film Festival راه یافت.
این جشنواره ۱۷ تا ۲۱ اکتبر برابر با ۲۵ تا ۲۹ مهرماه در انگلیس برگزار می شود.
همچنین این فیلم در پنجمین دوره جشنواره «سماوا» کشور عراق به نمایش در می آید.
این فیلم پنج دقیقه ای به تهیه کنندگی حمیدرضا جاوی به شیوه تکنیک شن ساخته و در آن به مسایل زیست محیطی و اجتماعی توجه شده است.
«در تیررس» یک فیلم جنگی درباره سربازی است که یک لانه پرنده را در داخل لوله تانک پیدا می کند.

«آپاندیس» به بخش رقابتی جشنواره وارنا رفت
«آپاندیس» ساخته حسین نمازی در بخش مسابقه اصلی در کنار ١١ فیلم دیگر از کشورهای بلژیک، انگلیس، بلغارستان، آلمان، فرانسه، ترکیه، روسیه، مجارستان، ایرلند در جشنواره فیلم «وارنا» به رقابت خواهد پرداخت.
همچنین «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی، «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری و «مادری» ساخته رقیه توکلی در بخش چشم انداز بیست ‌و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم وارنا – بلغارستان شرکت می‌کنند.
حضور آثار ایرانی در این رویداد با همکاری رایزنی فرهنگی، اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود.
لانسبرگر از هلند (رییس)، «هلموت شودل» از آلمان، «لوئیز دیگو» از پرتغال، «کاترینا شپیتسا» از روسیه و «کالین استانکولسکو» از رومانی هیأت داوران این دوره از جشنواره وارنا هستند.
فیلم «آپاندیس» اثری اجتماعی است و وقایع روز اجتماع در آن روایت می شود. فیلم در بیمارستان می گذرد و از این لوکیشن به مسایل جامعه اشاره دارد.
آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، پردیس منوچهری، مرجان مومنی، محمدعلی کیانی، مرتضی علی عباس میرزایی، صحرا اسدالهی، سیمون سیمونیان و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارنا با عنوان «عشق دیوانگی است» از ٢ تا ١١ شهریور در مرکز جشنواره‌ها و کنگره‌های وارنا برپا خواهد بود.
 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.